TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Det er noe galt med girkassa (nÃ¥r jeg girer ned til 2.)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #302307  av Giske

Er enda noe mer med bilen min fant jeg ut.
Når jeg skal gire ned til andre gir, høres og kjennes det ut som tannhjulene inni girkassa fortsetter å snurre etter jeg har tatt inn clutchen..
Lyden kan nesten sammenlignes med lyden som kommer når man prøver å sette bilen i revers når man kjører fremover. Men man hører bedre at det er tannhjul mot girstang.
Hva kan dette være??

Dette skjer kun når jeg girer ned, ikke når jeg girer opp.
Det er værre jo fortere jeg kjører når jeg girer ned til 2. Om jeg kjører veeeldig sakte, kan jeg nesten sette den i 2 uten at jeg hører noe som helst.

Så akkurat nå prøver jeg å unngå å gire ned til 2, frem til jeg finner ut hva det er.

Noen her som har opplevd dette, evt har forslag til hva det kan være?

Håper virkelig jeg slipper å bytte girkasse :(
 #302308  av Elstad

Det høres ut som at synkroniseringen i 2 giret begynner og bli slitt, dette er vanlig på denne girkassen. Jeg hadde samme problemet når jeg hadde en 90 Celica GTI
 #302310  av Elstad

Synkroniseringsringene skal avstemme girkassen, tannhjulene i girkassen får ikke rett fart mår synkroniseringsringene er gåen.
 #302313  av Elstad

Det kan fikses men det er dyr, om det skal fikses må girkassen ut og må klyves og ringene må byttes. De koster ca 500 kr men det er jobben som koster. Kjenner du noen som er mekaniker eller flink med bil?
 #302334  av Giske

ErikG skrev:motorimport.dk selger kasser
Takk for linken, men sto ikke på nettsiden at de hadde noe til celica, har de mer enn hva som står på hjemmesiden?
 #302369  av Elstad

Giske skrev:Typen er mekanikerlærling, skal til en fyr i morgen som kanskje har litt peil.
Men man må vel ha relativt mye spesialverktøy osv..
Hm..
Om han er mekanikerlærling så skal han nok få dette til, han kjenner nok noen som han jobber sammen med som kan hjelpe han.
Det er en dags jobb for de som kan det.
 #302378  av Giske

Elstad skrev:
Giske skrev:Typen er mekanikerlærling, skal til en fyr i morgen som kanskje har litt peil.
Men man må vel ha relativt mye spesialverktøy osv..
Hm..
Om han er mekanikerlærling så skal han nok få dette til, han kjenner nok noen som han jobber sammen med som kan hjelpe han.
Det er en dags jobb for de som kan det.
Ok, da kan jeg få han til å høre med noen på mandag. Kjenner kanskje noen fler jeg kan spørre. Han har jo tilgang til verkstedet på kveldstid, så.