TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Noen som har større turbo??

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #303074  av Larsen
 
Det opplegget på rc bilen er nok ikke turbo. Det ser veldig ut som vannkjøling. Det gjør at du kan få motoren til å gå kjøligere som igjen betyr med nitro i fuel blandingen
 #303162  av celicagt4205nord
 
nå er ikke jeg noen maskinist,det er det første jeg må understreke,men skjønner ikke helt poenget med de store turboene,alle tongbygde dieselmotorer slik som store oljetankere å den størrelse går jo med meget lave turtall,kanskje ikke mer enn 200 omdreininger i minuttet,hvor kommer da eksostrykket til å skape turbotrykk fra da?kanskje noe kan forklare?
 #303168  av Larsen
 
celicagt4205nord skrev:nå er ikke jeg noen maskinist,det er det første jeg må understreke,men skjønner ikke helt poenget med de store turboene,alle tongbygde dieselmotorer slik som store oljetankere å den størrelse går jo med meget lave turtall,kanskje ikke mer enn 200 omdreininger i minuttet,hvor kommer da eksostrykket til å skape turbotrykk fra da?kanskje noe kan forklare?
Nå er det jo ikke turtaller som skaper eksosen da. Kan tenke deg med til tross for lavt turtall så slipper jo stemplene ut enorme menger eksos sammenlignet med en bil.
Kort utregnet så vil denne kunne dytte ut:
http://gcaptain.com/maritime/blog/the-w ... er-engine/
Slagvolum tilsvarer 1,82 m^3 eller 1820 liter på sylinder * 6 (som er den minste versionen av motoren)* (200/60) * 70 % (estimat av effektivitet) = 25`454 Liter i sekundet under atmosfærisk trykk.

Utregningen sier ikke noe annet enn av uten turbo så dytter en slik motor ut mer enn nok luft til å få en turbo av denne størrelsen til å gå rundt.