TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Forskjell pÃ¥ turbotype.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #303374  av Martin J

Noen som kan si meg forskjellen på en ct20 og en ct26 turbo? :?
 #303375  av Larsen

Ct20b turboen har større kompressor, Større eksos hus. Den ble levert kun med keramisk turbin og aksling, mens kun noen ct26 ble leverte med keramisk. Altå, ct 20b spinner opp fort pga. keramisk innmat, men kan samtidig levere nok luft opp til rødlinja, noe ct26 ikke gjør like bra.
 #303558  av Martin J

Hvilken type sitter orginalt i en ST205?
 #303576  av James

Martin J skrev:Hvilken type sitter orginalt i en ST205?

CT20B
 #303892  av Haugrud

er det noe å hente om en bytter fra ct26 til en ct20b? passer de om hverandre? er til en st185..
 #303930  av Larsen

Haugrud skrev:er det noe å hente om en bytter fra ct26 til en ct20b? passer de om hverandre? er til en st185..
Hvis du har ct26 med stål turbin så er det litt å hente på det, men ikke noe ekstremt. Det som er greit er at de passer om hverandre med veldig lite modifikasjon. Hvis det er den keramiske version så er det for lite å hente på å bytte. Sjekk om det står ceramic på innsugs manifoilen din.
Sist redigert av Larsen den 17 okt 2008 07:40, redigert 1 gang totalt.
 #304204  av Gt-4-Ever

Får man bedre akselrasjonstid siden ct20-turboen spooler opp fortere? Hva ligger disse turboene på i pris? Gjør det samme nytten om man f.eks monterer downpipe eller vil man likevel merke forskjellen på de to turboene?
 #304243  av Larsen

Gt-4-Ever skrev:Får man bedre akselrasjonstid siden ct20-turboen spooler opp fortere? Hva ligger disse turboene på i pris? Gjør det samme nytten om man f.eks monterer downpipe eller vil man likevel merke forskjellen på de to turboene?
Vil gjette på at aks'en utgjør ganske minimal forskjell fordi maksimal aks skjer i turtalls området hvor wastegaten begrenser trykket uansett. Ct20b turboen gir go litt mer hk pga. mer åpen eksos port, men ikke veldig mye. Det du vil merke er at bilen blir bedre å kjøre fordi den får bedre bunndrag. Downpipe hjelper også på spool-up samt at eksosen flyter litt bedre, så dp har circa samme effekt som bytte av turboen ja. Begge i kombinasjon kan også anbefales...
 #304281  av Gt-4-Ever

Blir uansett å montere downpipe, eksos og luftfilter. Blir turbobytte om originalturboen ryker. Håper ikke det skjer da.
 #304611  av PÃ¥l

Hva må en være obs på ved bytte fra ct-26 til ct-20b? Skal gjøre dette i løpet av vinteren, og kunne trengt noen tips :)
 #304673  av Tomera

Pål skrev:Hva må en være obs på ved bytte fra ct-26 til ct-20b? Skal gjøre dette i løpet av vinteren, og kunne trengt noen tips :)
Eneste jeg har erfart, er at støttebrakketten som sitter under turboen og er festa i blokka ikke passer helt overns. Hulle til bolten som går i turboen må borres litt opp på ene siden, så du får inn bolten. Ellers er de plug and play! Anbefaler deg og bestille nye pakninger mellom manifold og turbo, turbo og eksos/dp, samt olje og vanntetninger. Koster minimalt hos Toyota dette.
 #304681  av PÃ¥l

Tomera skrev:
Pål skrev:Hva må en være obs på ved bytte fra ct-26 til ct-20b? Skal gjøre dette i løpet av vinteren, og kunne trengt noen tips :)
Eneste jeg har erfart, er at støttebrakketten som sitter under turboen og er festa i blokka ikke passer helt overns. Hulle til bolten som går i turboen må borres litt opp på ene siden, så du får inn bolten. Ellers er de plug and play! Anbefaler deg og bestille nye pakninger mellom manifold og turbo, turbo og eksos/dp, samt olje og vanntetninger. Koster minimalt hos Toyota dette.
OK, takk for tips. Jeg leser at mange lar bare braketten hvile på blokka uten å bolte den fast, går dette bra?
 #304683  av Tomera

Ja skjønner.
Det de mener, er vell og skru braketten fast i blokka, men ikke i turboen, slik at turboen hviler på braketten. Det jeg har gjordt på min. (Kjører oppgradert ct26 i ST205)
 #304750  av PÃ¥l

Akkurat. Da kan det hende jeg gjør det. Leste vel litt fort på mr2oc.com der hehe :oops: