TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3SGTE 3gen turbo trykk problem.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #303938  av MrTo

Hey, har sett i hele forumet etter dette probleme men fant de ikke så lager bare en ny.

Problemet mitt er at når jeg setter den i 3 gir feks å ligger på 2000rpm å trør på så bjunner det og rykke å en merkelig turbo lyd, no som tju tju tju tju tju fort etter hverandre og bilen rykker, så trør eg på enda mer så holder den fortsatt på men på høyt turtall så har eg fult trykk å går som eit.. bilen er orginal uten om filter å ein downpipe. lurer kansje på om det kan være dumpventilen som er litt dårlig å bjunner å dumper trykk inn i mellom.. takk for alle svar :)
 #303964  av doffy

prøv uten dumpen da, er ikke utenkelig at den lekker eller noe lurt noe..
 #303994  av MrTo

Skader jeg ikke orginal turboen (3.gen) ved og slippe trykke til bake gjennom turboen?
 #303996  av Terjen

Bilen går hvertfall ikke bedre om dumpventilen ikke skulle virke, sjekk heller wastegaten du (f.eks. slangen til WG-klokka)
 #304089  av MrTo

Ja skal prøve å byde ut Dumpventilen å sjekke WG slangen osv :) takk for svar
 #304125  av Terjen

MrTo skrev:Ja skal prøve å byde ut Dumpventilen å sjekke WG slangen osv :) takk for svar
Kan bare glemme dumpen, den har ikke noe som helst med problemet ditt og gjøre.
Årsaken til "flaffingen" er nok WGen eller WGslangen, slik at du får høyere turbotrykk, evt max den klarer å gi.
Ble sånn lyd i en 242Turbo jeg hadde som jeg kjørte 1,6 bars trykk på.
Sikkert greit å sjekke dette før motoren din raser... :wink:
Sist redigert av Terjen den 08 okt 2008 20:16, redigert 1 gang totalt.
 #304128  av doffy

Han får jo fullt trykk og jevn gange på høye turtall så den teorien kan du og glemme. Dessuten ville den kuttet bensinen om turboen ladet fritt..

Fjern en og en ting som er ettermontert så finner du nok løsningen på problemet før du trenger å gå løs på selve motoren i seg selv. Kjører du originalt trykk?
 #304138  av Terjen

doffy skrev:Han får jo fullt trykk og jevn gange på høye turtall så den teorien kan du og glemme. Dessuten ville den kuttet bensinen om turboen ladet fritt..

Fjern en og en ting som er ettermontert så finner du nok løsningen på problemet før du trenger å gå løs på selve motoren i seg selv. Kjører du originalt trykk?
Ettersom jeg klarer å forstå, står det at bilen går unormalt godt... Hva har det med dumpventil å gjøre?
Står vel også at bilen rykker (Tyder på kutting?)
Trenger vel ikke lade fritt for det om, f.eks ei lita rift/sprekk i wg-slangen gjør at en får mer trykk, men ikke nødvenigvis fullt trykk.
Men som jeg sier til kunder på jobb, vanskelig å si uten å oppleve det selv. Ofte mange diffuse forklaringer rundtom..
 #304161  av Larsen

Terjen skrev:
doffy skrev:Han får jo fullt trykk og jevn gange på høye turtall så den teorien kan du og glemme. Dessuten ville den kuttet bensinen om turboen ladet fritt..

Ettersom jeg klarer å forstå, står det at bilen går unormalt godt... Hva har det med dumpventil å gjøre?
Står vel også at bilen rykker (Tyder på kutting?)
Trenger vel ikke lade fritt for det om, f.eks ei lita rift/sprekk i wg-slangen gjør at en får mer trykk, men ikke nødvenigvis fullt trykk.
Men som jeg sier til kunder på jobb, vanskelig å si uten å oppleve det selv. Ofte mange diffuse forklaringer rundtom..
Da 3sgte motoren kutter så rykker den ikke. Da dør den helt og du får ikke lov til å kjøre trykket i manifoil høyere enn atmosfærisk trykk. Tviler på at det er noe feil med wg, det kan vel heller høres ut som om kompressoren eller turbinen på turboen er skadet.
 #304181  av Terjen

Larsen skrev:Tviler på at det er noe feil med wg, det kan vel heller høres ut som om kompressoren eller turbinen på turboen er skadet.
Hvordan ville du forklart at bilen går bedre med skada turbo...
WGen styrer vel trykket etter det jeg har erfart..
Letteste er vel uansett å koble på en turbotrykksmåler og se hva som skjer, om han ikke har prøvd det..

På 242en min kom det hvertfall sånn "compressor surge" flaffelyd ved belastning på lave turtall.
Der kjørte jeg en GT3071RS med ekstrem kjapp spoolup, så det ble 1 bars trykk ved 2500rpm ca..
Gikk som ei kule gjorde den og.. :wink:
 #304186  av doffy

hadde det vært snakk om fuel cut pga for høyt trykk tror jeg overskriften på posten ville vært noe sånn som "hvorfor kjennes det ut som å treffe en fjellvegg når jeg gir gass"? :P
 #304190  av Larsen

Terjen skrev:
Larsen skrev:Tviler på at det er noe feil med wg, det kan vel heller høres ut som om kompressoren eller turbinen på turboen er skadet.
Hvordan ville du forklart at bilen går bedre med skada turbo...
WGen styrer vel trykket etter det jeg har erfart..
Letteste er vel uansett å koble på en turbotrykksmåler og se hva som skjer, om han ikke har prøvd det..

På 242en min kom det hvertfall sånn "compressor surge" flaffelyd ved belastning på lave turtall.
Der kjørte jeg en GT3071RS med ekstrem kjapp spoolup, så det ble 1 bars trykk ved 2500rpm ca..
Gikk som ei kule gjorde den og.. :wink:
Står ingenting om bilen går bedre enn normalt. Kun at han har fullt trykk som jeg håper referer til normalt trykk på 3sgte motoren. Uansett så skal ikke ct20b turboen ha noe form for "surge" hvis alt er normalt. Hvis du skader turboen så kan du få karakteristikker som gjør at du får "surge" på lave turtall og ikke høye. Kan jo selvsagt være mye annet som også kan være feil da...
 #304460  av MrTo

Her sto de jo mye bra så eg kan teste, men eg har bytta downpipen å da sa markus at den ville stige til rundt 0.9 - 1.0bar. å vi kan ikke se på turbotrykk måler at trykket går opp eller ned ser helt normalt ut med andre ord, er når jeg drar den fra 2000rpm te 4000rpm ca eg høyre noe av lyden, men den ser ut til og lade helt fint.. så snakkte jeg me ein som de kaller turbo-kongen her i distriktet å han sa de kansje hadde noe me at WGen prøver og jevne ut trykke og noe styr. men skal prøv eå byde WG slangen vertfall. Men har jo Downpipe men oginal eksos resten, tror dere at det kan ha noe me saken og gjer?
Har byttet til 255 walbro bensin pumpe. den rykker helste ikke noe lenger, er bare den lyden som fortsatt er der å den virker egentligt ut til å gå ganske normalt, testa en anner mr2 turbo med litt mer mods å den gikk litt bedre seff men å kjørte fra en Honda 2.2L Vtec me 220hk så :D