TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Klakking fra bremser

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #304534  av Saltnesen

Hei, er relativt ny her, og har et lite spørsmål som jeg gjerne vil ha hjelp med :)

Jeg kjøpte meg en Celica 2.0GT 86' modell tirsdag som var nå, og er strålende fornøyd.
Men så skjedde det noe når jeg var ute å kjørte i dag. Plutselig kom det klakking fra bremsene når jeg kjørte, altså når jeg hadde bremsepedalen ca. halvveis inne så klakket det, og det samme skjer når jeg slipper bremsen. Og samtidig så kommer den samme klakkingen når jeg kjører over dumper etc. og det har bare blitt værre iløpet av dagen!
Jeg tok tak i caliperen og så om den var løs, og på den siden lyden kommer fra så er den LITT løs. Altså ikke mye i det heletatt, er såvidt jeg får rikket på den, men det går litt, i motsetning til andre siden hvor den er helt fast. Samtidig kan jeg nevne at når jeg har bremsepedalen litt inne så hører man at bremsen er inne på skiva. Altså den ligger inntil bare så du hører en skrapelyd, men ikke en lyd som høres farlig ut, men heller bare at den ligger inntil. Lyden når det klakker og når det er litt humpete kan høres ut som metall mot metall så jeg sjekket om det var lite igjen av bremsen, og det var det forsåvidt, men ikke så mye at det var kun metall der.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det på en bedre måte, men værtfall så lurer jeg på om det kan være det at selve bremsen (caliperen?) er litt løs, men samtidig at det kan lage en sånn lyd er litt rart syns jeg da. Men nå er det jo store krefter som drives der nede, så derfor lurer jeg på om noen har peiling? Samtidig så lakk det noe som kunne minne om vann under motoren, men samtidig så var det seigt, men ikke noe lukt p ådet.

Håper noen har noe svar på dette.

Mvh. Eirik
 #304556  av Tiendreal

hørtes litt ut som bremsevæske, er nivået på bremsevæske tanken lav? har det blitt mindere? du må nok belage deg på en sikkelig leterunde for og finne lekasjen, hvis bilen har a/c kan det være avfuktinga.
du får følge med på om bremsevæske nivået synker etter hvert bruk (tusj på tanken etc) men ville egentlig satt den til toyota asap, mulig det bare er meg men jeg liker ikke tull med noe så vitalt som bremser...
 #304557  av Saltnesen

Tror jeg fikk svaret av deg nå! Fordi jeg var ute en tur nå, og da sto den stille litt på asfalten, og plutselig rant det masse fra under bilen igjen, og sjekket tanken rett ved bremsekraftforsterkeren og det er vel bremsevæske? Og den var nærmest TOM :/ Kan det være mye skade tror du?

Det er forresten ikke a/c på bilen!
 #304560  av Tiendreal

både ja og nei, det høres ut som at rørene kan være rusta, eller klemt av noe, åpne panseret og glan på den tanken ja (merka rødt på bildet)
må nok belage deg på nye bremserør, bare håp at det er forran (skifte til bakhjula koster.... var det 3000 ca) men ta med deg en fille, tørk av slangene og få noen til og presse pedalen inn, og se om du kan se hvor det pipler ut, kan være sylinderet under den tanken også... men du får ta av hjulet på den siden som kalipperen lagde den lyden på og se på slangene der også, et annet tips kan jo være og følge det våte sporet ifra der vanndammen under bilen er.
Vedlegg
Brems.jpg
Brems.jpg (66.52 kiB) Vist 740 ganger
 #304579  av Saltnesen

Den som var tom ja, så da er det nok litt dyrt.. Men rart at det gikk igjennom både testen som den var på før jeg fikk den og eu godkjenning i slutten av september da. :/

EDIT: Den var ikke tom, men fant ut av problemet, hele caliperen var løs bak der. Og det var gjort skikkelig slurvejobb av den som hadde gjort dette fra før av. Brukt helgjenga skruer etc.
 #304618  av Tiendreal

ouch.... jaja bra du fant problemet da, var det caliperen som lakk? hørtes veldig rart ut men men
 #304692  av Saltnesen

Nei det var ikke noe galt i den forstand, bare at det var gjort en skikkelig slurvejobb av eieren før meg, så den var satt på helt idiotisk og det virket bare som at det var kastet på der for å si det sånn!
 #304853  av lexusmann

Fått fiksa det nå eller??Bremser er på en måte ganske viktig... :lol: godt du fant ut av det... :wink:
 #304906  av Saltnesen

Ja etter mye om og men ble det fikset. Det var bare forkjellige svar fra alle jeg var hos, men de fant ut av problemet til slutt. Det var som jeg sa bremsene som bare var puttet helt feil på bak der. Rart det har virket så lenge som det har.