TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fuel cut

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #304859  av Elstad

Har montert en boostcontroller og den står helt på minus men den ladder forde 1.2 bar.
orginaltrykket er jo på 0.7 og jeg har 3" eksos så det skal jo ikke bli så høyt.
Hva kan årsaken til dette være ?
 #304860  av James

Snodlig. Er fuelcut på CS mener jeg skal være på 1.2bar? Kanskje slange fra turbo/wastegate som er hoppet av eller ikke koblet på å kjører med fritt ladetrykk?!
 #304878  av Elstad

James skrev:Snodlig. Er fuelcut på CS mener jeg skal være på 1.2bar? Kanskje slange fra turbo/wastegate som er hoppet av eller ikke koblet på å kjører med fritt ladetrykk?!
Ja det er sant, fuelcut er på 1.2 bar
mr2storbrua skrev:Skjedde dette rett etter du monterte boostcontrolleren? Eller har det virka en stund etter denne ble montert?
Dette skjedde rett etter den ble montert..
 #304879  av mr2storbrua

Så den har altså aldri virka med boostcontroller? Er du sikker på at du har kobla riktig? Mulig den må stilles inn også, vet det var noen her på forumet som hadde problem med for høyt trykk, tror bare han måtte resette BC. Det er elektronisk BC du har?
 #304881  av onkelvegard

viss det er en elektronisk bc, så må du sjekke om du har koblet mangetventilen riktig
er som regel to måter og koble inn vakumet på, vertfall på greddy profec
 #305002  av Larsen

onkelvegard skrev:viss det er en elektronisk bc, så må du sjekke om du har koblet mangetventilen riktig
er som regel to måter og koble inn vakumet på, vertfall på greddy profec
Enig der. Sjekk om du har koblet ventilen riktig.
 #305004  av Elstad

Det er en mekanisk, skulle bare ha en til jeg fikk elektronisk, skal bestille en HKS Evc 6.
Men gidder ikke og ha den på så bestiller jeg bare elektronisk nå
 #305065  av Gt4WRC

Dette kan være så enkelt som noe som kalles Boost Creap. Dette er et kjent problem på 3s-gte. Har samme problem selv da jeg også har 3" eksos.
Du kan prøve å bytte ca en meter av eksosanlegget så nærme turboen som mulig til 2". Det som skjer er at wastegaten ikke får nok motstand til å klare å holde igjen turbotrykket. Enkelt å fixe hvis dette er årsaken
 #305071  av mr2storbrua

Da burde han vel fått boost creep rett etter han bytta eksos, ikke etter han fikk BC. Virker heller som det er en lekkasje i en kobling eller slange.
Gt4WRC skrev:Det som skjer er at wastegaten ikke får nok motstand til å klare å holde igjen turbotrykket.
Boost creep pga 3" eksos skjer vel pga eksosen ikke møter nok motstand i turboen til å velge å gå gjennom wastegaten i stedet for turboen. Dersom du bytter til en mindre downpipe blir det blir det plass til mindre mengde eksos etter turboen som gjør at det blir tyngre for eksosen å gå gjennom turbo, og da vil den gå ut wastegaten i stedet dersom denne er åpen.
 #305073  av Gt4WRC

Tror alikevel jeg ville prøvd.... fort gjort å strupe ned eksos ved å f.eks legge inn en skive i eksosen mellom downpipe og mellompotta ?
 #305077  av Elstad

mr2storbrua skrev:Da burde han vel fått boost creep rett etter han bytta eksos, ikke etter han fikk BC. Virker heller som det er en lekkasje i en kobling eller slange.
Gt4WRC skrev:Det som skjer er at wastegaten ikke får nok motstand til å klare å holde igjen turbotrykket.
Boost creep pga 3" eksos skjer vel pga eksosen ikke møter nok motstand i turboen til å velge å gå gjennom wastegaten i stedet for turboen. Dersom du bytter til en mindre downpipe blir det blir det plass til mindre mengde eksos etter turboen som gjør at det blir tyngre for eksosen å gå gjennom turbo, og da vil den gå ut wastegaten i stedet dersom denne er åpen.
Eksosen ble bytte før jeg fikk BC men det har vært BC på den fær men dette var sikkert bare noe dritt så jeg bestillte en HKS Evc 6 i dag :D