TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilke vinterdekk lønner seg til MK1 med pigg

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #304989  av The Ghost

Håper jeg snart er lyklig eier av en MR2 MK1, men på din bilen følger det kun med utslitte pigfrie dekk til vinter'n, regner med at det er på orginal felger, så jeg lurer på åssen spec. det er på hjulene jeg tregner, ca. pris og gjerne en link fra eks. Dekkskift

Har ikke så mye penger etter bilen, lapp og alle mulige avgifter da jeg ennå kun er 17år så kom gjerne med tips om gode "billig" merker ;)

Takker
 #304993  av mk1 black limited

Det billigste du gjør er å la bilen stå i vinter og ikke utsette den for salthelvetet ute på veien...
 #304995  av Supramk3turbo

Enig med mk1 black limited...men du kan jo sjekke på www.eiker.no, de har en del billige greie dekk..
 #305016  av inzane2012

mk1 black limited skrev:Det billigste du gjør er å la bilen stå i vinter og ikke utsette den for salthelvetet ute på veien...
ikke alle som har råd til å ha 2 biler vettu:)

sjekk www.dekkonline.com :) dem er ganske billige, pluss du får dekka levert rett på døra eller til nærmeste verksted
 #305017  av The Ghost

Tror ikke det blir salta så mye her nede i skien, iværtfall ikke der jeg kjører, kunne godt hatt råd til en bil til som kosta rundt 3-5K, men når vi tenker på alle avgifter som kommer itilegg så nei, da har jeg ikke råd.

Noen som kan komme med et eks. på en billig dekk modell ?
Hvilket merke osv.
 #305018  av inzane2012

The Ghost skrev:Tror ikke det blir salta så mye her nede i skien, iværtfall ikke der jeg kjører, kunne godt hatt råd til en bil til som kosta rundt 3-5K, men når vi tenker på alle avgifter som kommer itilegg så nei, da har jeg ikke råd.

Noen som kan komme med et eks. på en billig dekk modell ?
Hvilket merke osv.
hadde jeg vert deg ville jeg nok heller satsa på ett bra dekk mot ett billig skit dekk, er store variasjoner i ytelse og grep vettu:)
 #305019  av ArildM

Til opplysning kjørte jeg i fjor på et sett med piggdekk som gikk sin 6 sesong regnet jeg ut. Dette var HELT på grensen av hva som er forsvarlig å ha på en Mk1, og både jeg og bil var skjelven om det gikk litt for fort i svingene. Det gikk bra tross alt siden jeg begynner å kjenne bilen, den grad en i det hele tatt kan tilegne Mr2 Mk1 noe som helst tilregelighet på vintersføre.

Den finner på både å fure rett fremmover i svinger pga at du ikke har noe vekt forran, og om du for overstyring... For å si det slik så havner du meeget fort i grøfta om du ikke er forsiktig.

Sakte fart og i bakker tar derimot Mr2n seg frem hvor som helst selv om du måtte ha aller så gamle piggdekk.
 #305024  av mr2storbrua

Dersom du skal ha pigg vil jeg hvertfall anbefale deg å ha smale dekk (avhenger av at vinterfelga ikke er breie), siden dette bryter igjennom snø og slaps lettere, slik at piggene får skikkelig kontakt med isen.
 #305040  av The Ghost

Vel har ikke råd til de dyreste/gode merkene da jeg ennå ikke har betalt for bil, lappen eller noen avgifter og har kun 53K nå.
Får heller bli noe bedre noe når de jeg kjøper nå er utslitte.

Det at jeg aldri har kjørt noe sprekere enn en Renault Laguna 96 med en foreldre i passasjersete sier meg at det ikke er noe lyrt å kjøre på gamle slitte dekk den første vinteren min som en MR2 eier, ikke har den det beste grepet om vinteren heller.

Ingen som har en anbefaling på en dekk serie eller modell som ikke koster skjorta ?
 #305046  av mr2storbrua

http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg ... 485289.ece
Ikke noen ny test dette riktignok, men sier ihvertfall at nankang er et av de bedre billigmerkene.

Husk forresten å kjør inn dekkene, ikke kjør hardt i begynnelsen altså, piggene må få satt seg. Dersom du har tenkt å leke deg på glatta er heller ikke piggdekk å anbefale siden piggene fort kan forsvinne.
 #305219  av lasse

Kjørte med Nokian hakkapelitta 2 (stålpigg) på min, det var riktignok en mk2, men de dekka var de beste vinterdeka jeg har hatt, kan absolutt anbefales, herja MYE med de dekka, og kun et fåtall av pigga ble borte eller sleit seg helt ned.
Hvis jeg var deg ville jeg heller valgt bort noe annet og kjøpt noen skikkelige dekk, ihvertfall som fersk bilist og med en såpass "spesiell" bil å kjøre på vinterføre.
 #305233  av pkgrette

jeg jobber med dekk å har testa mye.. og nokian hakka er best med pigg uten tvil men med er hakka og conti nesten like gode. det er billig på dekkonline.com så bør handle derfra.
 #305325  av Haugrud

kjøp deg nokian hakka 5 med en gang så er du ferdig med det, bedre dekk skal du lete lenge etter..hadde dårlige vinterdekk på min mr2 mk1 og satte på hakka 5, og det var en enorm forskjell..anbefales :)
 #305327  av Tomera

Haugrud skrev:kjøp deg nokian hakka 5 med en gang så er du ferdig med det, bedre dekk skal du lete lenge etter..hadde dårlige vinterdekk på min mr2 mk1 og satte på hakka 5, og det var en enorm forskjell..anbefales :)
W
O
R
D
!
!
!

Enorme dekk!