TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Supra mk3 radiator

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #305677  av Supramk3turbo

Jeg lurer på noe rundt radiatoren min. Den jeg har på i dag er en ganske stor aluminiums radiator, som også er ganske tykk, den er også ganske fin "perforert". Hadde det vært bedre med en smalere radiator, slik at luften lettere strømmer igjennom, kanskje også litt grovere perforering... Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg sliter litt med varme på motoren ved hard kjøring. så er på utkikk etter den optimale radiator.
Sist redigert av Supramk3turbo den 23 okt 2008 13:55, redigert 1 gang totalt.
 #305680  av Magna

Hei!
Har hatt samme problem...
Stor radiator eller tykk tror jeg er en fordel, men det er mengden luft gjennom radiatoren som var problemet mitt.
Løste det med å montere stor/kraftig vifte. I tilegg ribbe fronten og plassere alt foran på nytt, flytte på kjølere ekspansjonstank osv.med tanke på luftgjennomstrømning.
Opnet opp foran for litt mer luft , lagde ny "bunnplate" og lagde lufteriller bak og under radiatoren, slik at luft kan passere der.
Kan også prøve å fjerne gummilist bak på motorrommet mot panseret for å øke luftgjennomstrømmningen i motorrommet ditt.
Har i tilegg borret større kjølekanaler i topplokket. Har også vurdert og åpne opp panseret bak radiatoren for å øke luftgjennomstrømningen i radiatoren, men har ikke behøvd det...
Summen av dette har virket veldig bra.
Lykke til
Mvh
Magne
 #305685  av Supramk3turbo

Se her ja, her var det mange gode tips. Kan jeg spørre hva slags vifte du bruker?? Jeg trenger en som er ganske smal da jeg ikke har så mye plass mellom radiator og motor. Hva mente du med lufte riller bak og under radiator. (Bilde??)
 #305689  av tojo

Jeg har gjort som Magne, fjernet ekspansjonstanken,flyttet oljekjøler til siden. fjernet gummilist i bakkant.
Montert "radiator plate" oppe, dobbel 12" flex a lite "puller" og 52mm Koyo radiator.
Har ikke problem med tempraturen. :D

Men klart FMIC hindrer endel av luftgjennomstrømningen.
Så mine vidre planer er ny bunnplate + luftekanaler som styrer luft forbi FMIC å direkte til radiator og bremser.
 #305701  av Supramk3turbo

Okei, får se litt på dette i vinter da:) Takk for gode svar :D
 #305708  av KK-ma70

tojo skrev:Jeg har gjort som Magne, fjernet ekspansjonstanken,flyttet oljekjøler til siden. fjernet gummilist i bakkant.
Montert "radiator plate" oppe, dobbel 12" flex a lite "puller" og 52mm Koyo radiator.
Har ikke problem med tempraturen. :D

Men klart FMIC hindrer endel av luftgjennomstrømningen.
Så mine vidre planer er ny bunnplate + luftekanaler som styrer luft forbi FMIC å direkte til radiator og bremser.
Seff har ikke du problemer med tempen, blir aldri så varmt i garasjen. :P
Kjører med org radiator jeg, ikke noe problem med temp. Men jeg har flernet den store oljekjøleren som stod forran radiator. Kjører også 2x12" flexalite vifter.
Vet ikke om 2j produserer mere varme og trenger mere kjøling da? Ellers er det jeg som ikke kjører hardt nok :D

Edit: Tojo :oops: SÃ¥ plutselig at bilen var ute av garasjen..... Beklager :wink: Og gratulere :mrgreen:
 #305710  av tojo

KK-ma70 skrev:Edit: Tojo :oops: SÃ¥ plutselig at bilen var ute av garasjen..... Beklager :wink: Og gratulere :mrgreen:
No problem :D bilen går så fint så,men hehe nå går den snart i vinterdvale igjen. :lol:
 #305713  av Supramk3turbo

Problemet er at jeg har ikke plass til doble vifter, på grunn av røret til innsuget som går opp på baksiden av radiatoren, ganske nærme. Så jeg har nå en foran å en bak. Men det holder ikke når jeg presser motoren. Men om jeg gjør alle de tingene som er skrevet over her, så burde det jo i grunn holde.

Noen som vet om singel turbo vil lage mindre varme en det orginale twin opsettet. Det skal også sies at jeg ikke har noen olje kjøler ennå, dette vil vel også hjelpe litt på??
 #305715  av tojo

Supramk3turbo skrev:Problemet er at jeg har ikke plass til doble vifter, på grunn av røret til innsuget som går opp på baksiden av radiatoren, ganske nærme. Så jeg har nå en foran å en bak. Men det holder ikke når jeg presser motoren. Men om jeg gjør alle de tingene som er skrevet over her, så burde det jo i grunn holde.

Noen som vet om singel turbo vil lage mindre varme en det orginale twin opsettet. Det skal også sies at jeg ikke har noen olje kjøler ennå, dette vil vel også hjelpe litt på??

Jeg kjører også med IC rør til innsuget på baksiden av radiator ,men måtte ha 2 små bøyer. Akkurat passe klaring,jaja en liten modifikasjon av flexalite"huset" måtte til. :D
Så det bør gå akkurat på det berømte håret. :lol:
 #305724  av Supramk3turbo

Hmm, ja jeg får kanskje svingt røret litt ut på siden der...
 #305743  av KK-ma70

Supramk3turbo skrev:Problemet er at jeg har ikke plass til doble vifter, på grunn av røret til innsuget som går opp på baksiden av radiatoren,
Stemmer det :oops: Så jo det på treffet.. Du får ikke flyttet rørene nermere motor? Eller smalere radiator :wink:
 #305744  av Supramk3turbo

Nja, ikke nærmere motor, røret subber allerede i reimhjulet ved pådrag. he he. Må lage et alu rør som er litt stivere. Men skal nok få ordnet det til på et vis... :D
 #305746  av KK-ma70

Gjør nok det. Du får klipp og lim litt i vinter :mrgreen:
Hva med luftinntak under nesen på fangeren din? er litt arbeid da, må vist kutte i bjelken på baksiden. Sett at noen gjor det i statene. Forsterker hullet med flattjern.

Forresten.. den nesen har ikke jeg. Kansje den leder bort noe luft fra radiatoren til deg. Min er jo åpen hele veien mellom blinklysene.
 #305748  av tojo

Her ser du hvordan jeg har gjort det:
Bilde