TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bytte clutch i MK3

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #304883  av gemiz
 
Hvordan er det og bytte clutch i en supra MK 3 non turbo.
Kan det gjøres ut å ta ut motor?
Kan det gjøres uten og ta ut girkassen (ved og skyve den bak eller heise den litt ned)?
Trengs noen spesielle værktøy?

Har det som er vanelig inne værktøy og løftebukk, så det er ikke noe problem og være under bilen.

Takk for svar :)
 #304903  av tojo
 
Motoren kan stå,men girkasse må ned.
Trengs ikke noe spesielt verktøy 12,14 og 17mm
Letteste måte å gjøre det på er å ha en lang forlenger m/14mm kopp(ligge bak girkassen)for å løsne boltene på toppen av clutchuset.
Løsne mellomaksling,girstangen,eksos frontpipe,speedometerwire,clutch slavepumpe,elektrisk ,starter , girkasseoppheng og clutchus(inc selve girkassen)
Om du har tilgang til løftebukk og girkassejekk er dette en grei jobb.

For mer detaljert fremgangsmåte se:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... x?S=MT&P=4
 #304912  av gemiz
 
trenger jeg sentreringspinne for og for og sentrere lamellen?

Noen i rogalands området som vil selge en girkasse jeg eller lånevekk en jekk en helg?

Takk
 #304936  av 2r-e-rik
 
Haugrud skrev:Det tar du på øyemål :)
er det ikke samme opplegg som på 7m-gte med r154?

der er jo trykkplate og lamell tredd på inngående aksel, så da er det bare å stappe kassa på...trenger ikke sentere en dritt..
 #304963  av Andreazz
 
2r-e-rik skrev:
Haugrud skrev:Det tar du på øyemål :)
er det ikke samme opplegg som på 7m-gte med r154?

der er jo trykkplate og lamell tredd på inngående aksel, så da er det bare å stappe kassa på...trenger ikke sentere en dritt..
Nei, W58 har ikke slike hull på siden. Så der må man sentrere å montere clutchen rett på svinghjulet på vanlig måte.
 #304991  av gemiz
 
Kan du utdype det med sentrering?
Høres ut som du har vært borti det...
Kansje noen linker til div utstyr feks.
 #305000  av tojo
 
gemiz skrev:Kan du utdype det med sentrering?
Høres ut som du har vært borti det...
Kansje noen linker til div utstyr feks.
Å sentrere gjør du enten på øyemål,sentreringsdor evnt annet velegnet verktøy.
For mer utfyllende svar se:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=CL&P=15

På mange clutchkit følger sentreringsdor med. :D
Ser slik ut :
Bilde
 #305045  av Mr T
 
med litt stå på vilje så tar det ikkje mye meir en halvannen til to timer..
 #305067  av Qurtis
 
Om du vil ha en clutch som tåler mere krefter har jeg en trykkplate og nesten ikke slitt clutch som tåler 400 hk og ca540 Nm.
Sentreringsverktøy følger med.

Pedalen forblir lett å trykke inn :mrgreen:


Spec Stage 3+ Clutch for 1986-88 Supra - Non-Turbo
Part # Spec ST183F


STAGE 3+ - For heavily modified street and race engines making more torque than the stage 3 can support. Offers good daily drivability and better manageability than the stage 3, with even better wear characteristics.

High clamp pressure plate, full-faced carbon metallic friction, high torque sprung hub and disc assembly, bearing and tool kit.

link:
http://www.mvpmotorsports.com/Templates ... SearchYN=N


Send PM om du er intressert :D
 #305133  av gemiz
 
quvertis:
jeg bestillte en slik fra ebay forige uke så den er på vei nå.
desverre, ellers hadde jeg kjøpt fra deg :)

Noe grunn til at du ikke bruker den?
 #305249  av Qurtis
 
Har byttet til R154 girkasse. Har derfor ikke brukt for W58 clutch.

Clutchen er helt topp den. Funksjonsmessig liker jeg den bedre enn den RPS clutchen jeg har nå. Den har relativt tung pedal.

Funkjonsmessig er den helt topp, kanonsterk med lett pedal
 #306678  av gemiz
 
Har du enda clutchen?
tror jeg har sendt pm og, men meldingen ligger bare i utboksen.