TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mye turtal pÃ¥ original oljepumpe

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #306774  av TTM

Jeg tenkte å kjøpe nye ventilfjærer for å dra litt lengre på turtallet uten å få ventilflyt. (Supra MKIV btw)

Neste begrensning blir oljepumpa som man kan få kjøpt ferdig modifisert, eller man kan gjøre det selv. (Tror det er snakk om å borre opp et hull og låse av simmeringen så den ikke blir presset ut).

Er det noen som vet hvor mye turtall oljepumpa tåler uten modifisering? Eller er det noen som vet om det i hovedsak er turtallet eller turbotrykket som er årsaken til disse problemene?

Mvh,
Tord
 #306778  av Supramk3turbo

Jeg ville nok kjøpt meg en oppgradert pumpe uansett, jeg skal ihvertfall det....kanskje. Olje pumpa er jo ganske vesentlig å ha i orden :) Toyparts kjørte jo en stund med orginal pumpa, å den holdt jo greit. Men da han økte turtallet så eksploderte den vell nesten på 8500 rpm. Er vell kanskje det at det blir for høyt olje trykk i pumpa ved slike turtall. Var vell nesten det samme som skjedde med Zupra sin is200 2jz i sommer. Vet ikke hva han hadde gjort med turtallet, men mistenker at det er noe av det samme.
Sist redigert av Supramk3turbo den 08 nov 2008 09:20, redigert 1 gang totalt.
 #306787  av Supramk3turbo

Her foresten litt vidomsord rundt orginal vs oppgradert pumpe...Han mener at oppgradert pumpe ikke er å anbefale.

First reason....More oil pressure is not better. There is such a thing that the oil can move the crank away from the oiling orifices. This is not good....

Second Reason. The most common reason for engine failure is contamination. Getting in the pump. Grinding sanding and whatever leaves small particles embedded in the aluminum and they won't stay there. The oil film is a fraction of the thickness of a hair. Doesn't take much to work out a bearing.

Third. The FMS issue has never been an issue for me on countless motors fixes etc. I have found that putting a seal in an old pump is not a great idea. Use a new front cover. New toyota seal and work out a version of crankcase ventilation.

A well respected member on here instant messaged me saying his oil pressure was low at high rpms. He also is using the stock oil pressure sender location. Its not a great location. The sender or therefore an aftermarket sender needs to be right before the oil travels through the filter. If all the passages are clear of debris and nothing is wrong with the motor this location gives you the best reading. It is nowhere near a location where oil travels outward into the engine.

Lastly. Of all the motors i've had to tear down from buildups from other companies and personal vehicles. I find that the clearances are no where near where they should be. Guys. Taking parts off the shelf and throwing them together does not make an engine. The parts vary so greatly ( in thousandths) one piece varies from the next and coupled together they make a total package of garbage.

The oil pump can't overcome the impossible. You can point fingers at the oil pump. A certain oil not being thick enough etc etc. You have other underlaying problems. You can however run into the oil thinning from heat and gas. Do the maintenance. The oil should never be left in the motor for 3000 miles....EVER.....High HP VP Import is more like 250 miles. That fuel is so awful you may as well just dump some of it in the oil. Go racing at the track over the weekend. Change the oil when your done.

Those are my 2 cents.
 #306890  av azt

http://www.to4r.com/techarticle.php?id=2

http://www.supraforums.com/forum/showth ... l+pump+mod
I think this is the pic that shows what holes need to be opened up to allow the oil return flow to increase, thus preventing excessive oil pressure on the FMS. I believe that 0.204" hole is on the side
Bilde

fant denne og. noen som veit hva de amerikanske måla blir i mm?
 #306904  av bjornalf

har PHR pumpa som er en oppgradert original... drar min til 8500 har ikke hatt noen problem enda... men vi får se til neste år :) når det blir hard kjøring på mo ...
 #306940  av TTM

Mye interessant lesing her ja.

Ser ut som at det som vanlig er noen som mener man MÅ ha modifisert pumpe, og noen som sier det er helt unødvendig.

Hovedproblemet er tydeligvis simmeringen som presses ut. Jeg tror jeg lar pumpa være original. Den har klart seg en sesong med vill drifting (da demon her på forumet hadde bilen), og en sesong med banekjøring og annen hardkjøring nå i år. Så modifiserer jeg den heller selv om den ryker.

Jeg mailet litt med Kean på boostlogic, og han sa at de hadde kjørt 9500rpm med umodifisert pumpe uten problemer.

Fant et bilde av modifiseringen som gjøres i forkant av pumpa. (Skruene som låser av simmeringen)
Vedlegg
oil pump.jpg
oil pump.jpg (85.21 kiB) Vist 1929 ganger
 #306941  av Supramk3turbo

Ja, jeg er litt i tenkefasen rundt det der jeg også. Oppgradert, ikke oppgradert. Men om pumpa først ryker, så skjer det jo gjerne litt mere dritt i samme slengen.

Den Simring løsningen var jo genial. Men skal vist holde å lage en skikkelig veivhus ventilasjon. Det er visst trykket ved høy boost som også kan presse den ut.
 #306942  av TTM

Supramk3turbo skrev:Ja, jeg er litt i tenkefasen rundt det der jeg også. Oppgradert, ikke oppgradert. Men om pumpa først ryker, så skjer det jo gjerne litt mere dritt i samme slengen.

Den Simring løsningen var jo genial. Men skal vist holde å lage en skikkelig veivhus ventilasjon. Det er visst trykket ved høy boost som også kan presse den ut.
Ja, jeg så en på supraforums skrev at det hjelper med skikkelig veivhusventilasjon.

Men om simmeringen presses ut er det jo ikke helt krise. Den blir vell liggende å gnage på drivhjulet til reg. reima.
Dette skjedde med et_casey her på forumet på acr i år, og han berget motoren.

Men om pumpa ryker helt som den gjorde på Zupras og toyparts bil, så sliter man litt ja.
 #306943  av Supramk3turbo

Ja, simringen poppa på min også i sommer. Gikk heldigvis helt fint, kikka tilfeldigvis akkurat i speilen, å da var det grei tåke bak bilen. Bra indikasjon på at noe er galt. Olja rant ganske fort ut på min egentlig.
 #306956  av azt

TommR skrev:Hm... nå er jeg spent.. Får PHR oljepumpe i neste uke. Håper det ikke var bomkjøp da :P hehe
får legge ut bilder av den når den kommer da.

de små skruen foran på simringen så jo genialt ut, men ser litt skummelt ut å begynne med det og skulle klare å treffe rett inn og ikke ødelegge den kanten..
 #306963  av Supramk3turbo

azt skrev:
TommR skrev:Hm... nå er jeg spent.. Får PHR oljepumpe i neste uke. Håper det ikke var bomkjøp da :P hehe
får legge ut bilder av den når den kommer da.

de små skruen foran på simringen så jo genialt ut, men ser litt skummelt ut å begynne med det og skulle klare å treffe rett inn og ikke ødelegge den kanten..
Ja, jeg ville nok ikke borra de hulla til skruene for hånd :lol:
 #306968  av bjornalf

hær er et bilde av baksiden men ikke åpnet da .. phr pumpa
Vedlegg
DSC00320.JPG
DSC00320.JPG (664.22 kiB) Vist 1927 ganger
 #306997  av TTM

Hehe, ja jeg tror en CNC maskin er å anbefale om man skal lage de hullene selv.
Ut fra det dem skrev i den tråen som ligger litt lenger opp her (den på supraforums.com) så ser det ut som alle eller de fleste som har PHR pumpa er kvitt alle problemer, så jeg tror du blir fornøyd.
Jeg håper jeg ikke får noen problemer med pumpa mi, for jeg kjøpte veivhjulet til boostlogic og det gikk så siiiinsykt treigt på, at jeg tror aaaaldi det kommer av igjen. Hvis jeg ikke leiter fram vinkelsliperen da. :lol:

bjornalf skrev:hær er et bilde av baksiden men ikke åpnet da .. phr pumpa
Har PHR pumpa de skruene i forkant?
Supramk3turbo skrev:Ja, simringen poppa på min også i sommer. Gikk heldigvis helt fint, kikka tilfeldigvis akkurat i speilen, å da var det grei tåke bak bilen. Bra indikasjon på at noe er galt. Olja rant ganske fort ut på min egentlig.
Var det på bane det hendte? Det blir jo bra høyt trykk på høyt turtall og da tar det nok ikke lang tid å tomme i få literne med olje.