Har byttet kjølevannet, etter en hinsides operasjon som tok meg flere timer siden jeg aldri hadde gjort det før, og siden tegningene i manualen var litt vanskelig å forstå. Kjørte også på med en radiator-rens. Nå er kjølevæsken helt fin, ingen skummel farge lenger, ingen skumming, og best av alt: IKKE røket toppakning. Takk for tipset om å få testet den for eksos. Det funket, eller rettere sagt; det gav ikke noe utslag, så toppen er finfin. Ingen eksos i kjølevannet.
Da har jeg eliminert noen feil:
- toppen er bra
- kjølevannet er bra, har renset og luftet systemet.
...men, det er nok en lekkasje på kjølevannet, en eller annen plass. Fyllte på fullt med vann i forgårs, idag var det nesten tomt.
Ingen åpenbare lekkasjer, hadde bilen opp på bukk igår med motoren både på og av, men vi så ingenting da ihvertfall. Var forresten overraskende å se hvor bra stand bilen min er i. INGEN rust! Mekanikeren sa han var ufattelig overrasket over å se en 17 år gammel bil i så bra forfatning
Har èn teori selv: Selv om jeg avfeiet dette i utgangspunktet, tror jeg kanskje det kan være vannpumpen. Den pleier jo å lekke en del hvis den er gåen. Det forklarer både at vannet forsvinner, og at det er luft i systemet. Skal også prøve å bytte termostaten som jeg ble tipset om her tidligere.
Tar gjerne imot tips hvis noen har opplevd noe lignende tidligere. Hva tror dere folkens?