TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ombygging til GT4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #309068  av M.T.F

Hei!
Har fått tak i en komplett gt4 1996 mod (Høyrerattet). passer alt av deler direkte over på bilen eller er det mer hokus pokus enn som så?
Tenker da på motor og drivverk...Har en standard 1.8 t20 1996 fra før.

Takker for svar:)
 #309072  av Daniel HS

Såvidt jeg har forstått er vel hele bunnen i bilen forskjellig fra st202 til st205. Så det vil innebære en god del jobb og ombygging (kutting og sveising!)...

Ellers kan du jo bygge om til FWD turbo evt. Det får du nok godkjent også, Raymond F her på forumet har en slik bil!
 #309075  av M.T.F

takk for svar...var akkurat det jeg var redd for. er nok en del jobb ja:)
Skal dra å se på bilen, sammeligne bunn etc..så får vi se:)
 #309077  av Daniel HS

M.T.F skrev:takk for svar...var akkurat det jeg var redd for. er nok en del jobb ja:)
Skal dra å se på bilen, sammeligne bunn etc..så får vi se:)
Tror det var snakk om at man må bytte reservehjulsbrønnen, samt sveise opp ny kanal til eksos/drivverk osv. Er sikkert noen her inne som kan svare deg bedre enn jeg kan...

Men får du det til hadde jo det vært grisefett da, men spørs om det er bedre å importere seg en skikkelig GT-4 isteden, så bygger du heftig banebil av den høyrerattede du har nå :mrgreen:
 #309086  av Tomera

Chassie i AT200 (1.8L FWD) og ST205 (2.0 Turbo 4x4) er helt forksjellige. ST205 har kanaler langs bilen bak, og laget plass bak for bakstilling, diff samt en annen bensintank. Tror nok det er bedre å kjøpe seg en komplett ST205, om du ikke har veeldig lyst til og ta på deg jobben med å flytte hele bunnen av chassie over. Nesten så det er bedre å bruke chassienr til AT200'en å sveise i torpedoveggen på 205'en 8)
 #309157  av Raymond F

Er ein ganske stor jobb og bygge om. MÃ¥ flytte over denne Bilde
Bilde

Løsner den i sveisepunktene bak i sidene . Men må kutte i ramme og gulv foran bakseter og mellom lykter. Sikkert fleire plasser og. Er sikkert fleire måter og gjere dette på.
Har liten tru på at dette blir godkjent hos BT. Det enkleste er og kjøpe ein orginal ST205 .
 #309175  av eirik845

går det ikke ann med karroseri bytte? bytt først motor og sånn fåt det godkjent så krasj bilen så du må bytte karroseri.. vet ikke ossen det funker hos bt da men skal gå..
 #309387  av ludde

Tenkte samme tanken selv for noen måneder siden. Toyparts fikk avslag av biltilsynet da han prøvde.
Min konklusjon er at det ikke er verdt det, grovt regnet ligger gt4 150 k over gt. Ja det er mye penger, men jeg er ikke forberedt på å kutte bilen min i to, da de ikke er i nærheten av like under.
 #311317  av Giske

Låner denne tråden litt istedet for å lage ny jeg, håper det er greit:)

Om jeg vil ha turbomotor i min bil (celica t18 2.0L GTi) som jeg har forstått har en 3sge motor, vil en 3sgte motor passe rett over uten mye modifikasjoner? da tenker jeg kun på motoren, og fortsette å ha en bil med FWD, blir det mye styr med tanke på at 3sgte er laget til bil med 4WD? og hvis jeg vil ha turbomotor i min bil, hva må utbedres? bremser, dempere?

Mulig jeg har noen av begrepene feil, men håper dere skjønner hva jeg mener:p