TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MÃ¥ amerikanere og tyskere ete ordene sine?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #309197  av Steinawarjar

Som vi veit har amerikanere og tyskere hele tiden sett ned på "japsebiler" på grunn av liten motor og kallt dem "symaskiner". Kan jo forstå det når de kjører rundt i V12'ere, 6,2 litere og fanden veit hva at en 2 liter høres litt barnslig ut. Men faktum er jo at folk som oss, eiere av 2 liter japsebiler til syvende og sist ofte klarer å ta ut like mye effekt av våre motorer. Det snakker ikke amerikanere og tyskere så mye om. Men, her kommer det som skal bolte igjen kjeften til dem hele hurven: Nye lover som ikke lar deg ha store motorer. Bare vent, snart kjører amerikanerene og tyskerene rundt i store biler, som er drevet av "symaskiner". Ikke vanskelig å tippe at de fortsatt kommer til å veie mer enn to vanlige personbiler, så ikke bare blir amerikanere og tyskere nødt til å klappe igjen, de blir nødt til å kjøpe "symaskinene" de tidligere klaget over. Seier.
 #309201  av sindrejl

Steinawarjar skrev:Som vi veit har amerikanere og tyskere hele tiden sett ned på "japsebiler" på grunn av liten motor og kallt dem "symaskiner". Kan jo forstå det når de kjører rundt i V12'ere, 6,2 litere og fanden veit hva at en 2 liter høres litt barnslig ut. Men faktum er jo at folk som oss, eiere av 2 liter japsebiler til syvende og sist ofte klarer å ta ut like mye effekt av våre motorer. Det snakker ikke amerikanere og tyskere så mye om. Men, her kommer det som skal bolte igjen kjeften til dem hele hurven: Nye lover som ikke lar deg ha store motorer. Bare vent, snart kjører amerikanerene og tyskerene rundt i store biler, som er drevet av "symaskiner". Ikke vanskelig å tippe at de fortsatt kommer til å veie mer enn to vanlige personbiler, så ikke bare blir amerikanere og tyskere nødt til å klappe igjen, de blir nødt til å kjøpe "symaskinene" de tidligere klaget over. Seier.
pluss at en haug amerikanske bilfabrikanter går konk
 #309207  av celicat23

Seier og seier.. Vil vel heller si at vi alle taper :| Kan ikke helt se hvilken 2 litere det plukkes så mye ut av som "vi alle" kjører. Tar man en nøktern titt her inne så er "grom bilene" noen mr2 mk2 som alle begynner og bli mer eller mindre slitene, noen få supra mk3, enda mindre mk4 og noen celica gt-4 som begynner og nærme seg 200.000+ km-stand klubben.

Og det blir feil og dra tyskerene inn i det her. Da må en først titte på motorene som audi/volkswagen spyr ut om dagen f.eks. 1.4L med turbo og kompressor, rett fra fabrikk. Hva er det vi på vår side kan skryte så forbanna mye av? 1.5L yaris t-sport med 105hk? :shock: :(

Men jeg kan si meg enig med dette med amerikanere.. At de enda ikke har skjønt at 10 liter motorer som drar 5 liter pr mil i biler som veier 2-3 tonn er idiotisk, det er helt utrolig. Men på samme side så er ikke amerikanere kjent for intelligensen sin heller så....

Uansett: skal noen le av noen så må jeg desverre heller si at det er de med tyske biler som kan le av oss. Ta en titt på hva du kan kjøpe nytt fra audi, bmw og volkswagen. Så tar du en titt på hva toyota kan selge deg. Det er faen meg så trist at en kan grine.
 #309222  av mr2storbrua

Nå har vel japanerne litt annet avgiftsnivå enn tyskerne da. Det at biler som celica, supra og mr2 ikke lenger produseres, kommer vel av at de ikke solgte godt nok. Det er vel nettopp dette som gjør at toyota klarer seg relativt fint gjennom finanskrisen. Nå kommer det dessuten en del nye modeller fra toyota, selv om de fleste av disse er biler med små motorer, har det vel også vært rykter om "den nye supra'n" og "den nye celica'n".

Dersom du skal sammenligne de dyre modellene til tyskerne, så blir det også litt feil å sammenligne med de vanlige bilmerkene som toyota og nissan, siden disse er ment å være for alle. Da må du heller sammenligne med Lexus og Infinity. Disse er absolutt i samme klasse.
 #309225  av celicat23

mr2storbrua skrev:Dersom du skal sammenligne de dyre modellene til tyskerne, så blir det også litt feil å sammenligne med de vanlige bilmerkene som toyota og nissan, siden disse er ment å være for alle. Da må du heller sammenligne med Lexus og Infinity. Disse er absolutt i samme klasse.
Volkswagen kan fint sammenlignes med toyota, og på "fun factor" når det gjelder nye biler så griser de toyota fint. Det er ikke noe vei rundt det. Selv om vi alle (?) er toyota entusiaster her inne, så er fakta like mye at toyota selger bare kjedelige biler om dagen.

Lexus har vel stort sett bare IS-F og skryte av, så det er jo ikke mye. Infinity, selges det i norge engang?

Hva er det toyota selger om dagen som vi som toyota entusiaster kan prøve og nevne i en diskusjon om ytelse? Største avensis diesel modellen? Det er trist :cry:
 #309228  av mr2storbrua

Skal være enig med deg i at akkurat nå så har tyskerne biler som har mest effekt. Skal vel ikke legge skjul på at dette ikke er toyotas høyeste prioritet. Heldigvis så fins det noe som heter bruktbiler, kan ikke se for meg at jeg noengang kommer til å kjøpe ny bil med tanke på prisfallet de to første årene. Da er det, etter min mening, bedre å kjøpe en bil som er noen år eldre, men som er mer bil for pengene.

Dersom jeg skulle kjøpt bil idag som skulle vært nogenlunde ny, så hadde jeg gått for en IS200 med kompressor tror jeg. Dersom jeg hadde hatt behov for en SUV, hadde GS vært et alternativ, mens IS-F og LF-A stiller i klasse med den gamle supra'n.
 #309248  av sindrejl

celicat23 skrev:Seier og seier.. Vil vel heller si at vi alle taper :| Kan ikke helt se hvilken 2 litere det plukkes så mye ut av som "vi alle" kjører. Tar man en nøktern titt her inne så er "grom bilene" noen mr2 mk2 som alle begynner og bli mer eller mindre slitene, noen få supra mk3, enda mindre mk4 og noen celica gt-4 som begynner og nærme seg 200.000+ km-stand klubben.

Og det blir feil og dra tyskerene inn i det her. Da må en først titte på motorene som audi/volkswagen spyr ut om dagen f.eks. 1.4L med turbo og kompressor, rett fra fabrikk. Hva er det vi på vår side kan skryte så forbanna mye av? 1.5L yaris t-sport med 105hk? :shock: :(

Men jeg kan si meg enig med dette med amerikanere.. At de enda ikke har skjønt at 10 liter motorer som drar 5 liter pr mil i biler som veier 2-3 tonn er idiotisk, det er helt utrolig. Men på samme side så er ikke amerikanere kjent for intelligensen sin heller så....

Uansett: skal noen le av noen så må jeg desverre heller si at det er de med tyske biler som kan le av oss. Ta en titt på hva du kan kjøpe nytt fra audi, bmw og volkswagen. Så tar du en titt på hva toyota kan selge deg. Det er faen meg så trist at en kan grine.
jeg er faktisk 200% helt enig, trist at gamle tradisjonsrike merker skal gå dukken slik. Dog det kan bety at nye mer spennende merker kanskje spretter opp etterhvert?