TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Newsflash/Sneakpeak - Rockford Fosgate 2004

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo

#30875  av CelicaTurbo

At lyden flytter seg har nok med at høytalerne bak drives av spilleren mens høytalerne fremme drives av forsterkeren, kombinert med at høytalerne bak gjerne er mer lettspilte enn de fremme?

...men, det er et jordingsproblem også som fører til støy som er hørbart ved lavt volum, jeg har gått over jordingspunktene og mener dem er gode nok, men forsterker og spiller er jordet forskjellig sted så det er mulig problemet ligger der. I tillegg er det en jordingskabel (støyskjerm?) som ligger i den ene signalkabelen, en tynn spinkel ledning som følger signalkabelen. Jeg vurderer å koble den til samme jord som spilleren i ene enden og deretter koble den til samme jord som forsterkeren i andre enden, som en bro mellom de to jordingspunktene. Tror du det har noe for seg? Ledningen er meget tynn så den kan aldri brukes som jording alene, men det er mulig den kan hjelpe på å utligne nivået mellom de to punktene..?

#30881  av @lpher

CelicaTurbo skrev: At lyden flytter seg har nok med at høytalerne bak drives av spilleren mens høytalerne fremme drives av forsterkeren, kombinert med at høytalerne bak gjerne er mer lettspilte enn de fremme?
Hmm...jeg skal sjekke opp litt i morra om hva det kan være...når lydbildet flytter seg med volumet...jeg har ikke vært borti det før sjøl...
Det skal i utganspunktet ikke gå ann... :-) Med mindre ett av høytalersettene dine er mer tungdrene ved spesielle frekvenser..og DET skal de ikke være ;-)
CelicaTurbo skrev:
...men, det er et jordingsproblem også som fører til støy som er hørbart ved lavt volum, jeg har gått over jordingspunktene og mener dem er gode nok, men forsterker og spiller er jordet forskjellig sted så det er mulig problemet ligger der.
Om du plages med støy, så vil det hjelpe å jorde spilleren på samma plass som forsterkeren ja....

I tillegg er det en jordingskabel (støyskjerm?) som ligger i den ene signalkabelen, en tynn spinkel ledning som følger signalkabelen. Jeg vurderer å koble den til samme jord som spilleren i ene enden og deretter koble den til samme jord som forsterkeren i andre enden, som en bro mellom de to jordingspunktene. Tror du det har noe for seg?
Ledningen er meget tynn så den kan aldri brukes som jording alene, men det er mulig den kan hjelpe på å utligne nivået mellom de to punktene..? [/quote]

Det fleste benytter denne til Remote...som ikke nødvendighvis er det beste...om du prøver å bli kvitt støy nei :-) Når du legger ny jordkabel bakover til der forsterkeren er jordet, så MÅ du kappa det gamle jordingspunktet.....og helst ikke bruk den ledningen som ligger med phonokabelen...legg heller den nye jordkabelen på motsatt side av bilen..i forhold til phonokabelen.. :)

@lpher

#30884  av chris

@lpher skrev:
chris skrev:Vel.. jeg har en ting å si da.. at de høyttalerne var langt fra pene, men funker sikkert i en spesiell utstillingsbil...
Ahh..sier mannen med delfin displayet :lol:
Bedre med delfindisplay enn kalkulatordisplay fra 80-tallet :lol:
@lpher skrev: Seriøst...synes dette var ganske så mange hakk bedre enn det designet de hadde i fjor...mye mindre bling-bling i år... ;-)
Der er jeg veldig enig. Fjorårets var jo .. ja.. bling-bling. Chrome-farga sub'er og styr.. huff.. grusomt.

#30887  av @lpher

Forsterkere:
Vedlegg
Type RF serien:
Type RF serien:
Type RF X1.jpg (17.92 kiB) Vist 4097 ganger
Power serien...hvor også BD forsterkerne inngår:
Power serien...hvor også BD forsterkerne inngår:
Power T20001bd.jpg (8.07 kiB) Vist 4097 ganger
Punch serien:
Punch serien:
Punch P8002.jpg (11.54 kiB) Vist 4097 ganger

#30889  av chris

@lpher skrev:Forsterkere:
De to første hadde ganske clean design da, og det er bra. Ikke noe overdrevent blingbling eller show-opplegg. nice :)

Den siste.. MÃ… jeg kommentere den? :D

#30893  av @lpher

Komponent høytalere:
(er ikke kommet bilder av Punch enda)
Vedlegg
Power serien:
Power serien:
T162S.jpg (370.66 kiB) Vist 4092 ganger
Type RF serien:
Type RF serien:
X152S.jpg (11.38 kiB) Vist 4090 ganger

#30904  av sindrejl

lol snakker om chrome bling bling.. komme med sånne og felger som ruller rundt når bilen har stoppa

#30925  av @lpher

chris skrev:
Den siste.. MÃ… jeg kommentere den? :D
Klart du skal få slippe det :D

@lpher

#30928  av @lpher

sindrejl skrev:lol snakker om chrome bling bling.. komme med sånne og felger som ruller rundt når bilen har stoppa
Joda...jeg la merke til at de nye komponentsettene har en viss bling-bling faktor...men jeg vil se dem in real life...før jeg bestmmer meg for om jeg liker utseendet på dem eller ikke...jeg skal ha Type RF uansett...fordi jeg vet at de overgår de jeg har i dag...(FNQ) ;-) En annen ting er at komponentsett skal monteres skjult...så hvordan de ser ut? ...it really doesnt matter...! :-) Men de delefilterne må være rimelig hårete...om man skal dømme etter størrelsen... :D

@lpher

#30934  av sindrejl

bare kjipt at jo finere dem er jo dyrere blir dem :/

#30971  av @lpher

CelicaTurbo skrev:At lyden flytter seg har nok med at høytalerne bak drives av spilleren mens høytalerne fremme drives av forsterkeren, kombinert med at høytalerne bak gjerne er mer lettspilte enn de fremme?

...men, det er et jordingsproblem også som fører til støy som er hørbart ved lavt volum, jeg har gått over jordingspunktene og mener dem er gode nok, men forsterker og spiller er jordet forskjellig sted så det er mulig problemet ligger der. I tillegg er det en jordingskabel (støyskjerm?) som ligger i den ene signalkabelen, en tynn spinkel ledning som følger signalkabelen. Jeg vurderer å koble den til samme jord som spilleren i ene enden og deretter koble den til samme jord som forsterkeren i andre enden, som en bro mellom de to jordingspunktene. Tror du det har noe for seg? Ledningen er meget tynn så den kan aldri brukes som jording alene, men det er mulig den kan hjelpe på å utligne nivået mellom de to punktene..?
Kan ikke komme på annet enn at du har en aldri så liten fasefeil en plass jeg... :-) For det at lydbildet ditt trekker seg forover i coupeen tyder på en fasefeil...får jeg høre...av ringreven her :-)

@lpher

#30975  av CelicaTurbo

jejejeje, får rett og slett grave i ledningene en gang da, de må unansett organiseres bedre, samt den jordingen som må fikses.. men takker for tips :)

#30983  av @lpher

CelicaTurbo skrev:jejejeje, får rett og slett grave i ledningene en gang da, de må unansett organiseres bedre, samt den jordingen som må fikses.. men takker for tips :)
No prob. ;-) Må ærlig innrømme det klør litt i fingra etter å få hørt symptomene selv....og å få fixa det! :-)

Sikkert fordi at det plager meg at det er noe jeg ikke kan, ikke skønner eller forstår! LOL ;-)

@lpher

#30993  av CelicaTurbo

kanskje jeg er mer kresen enn hva stereoen min kan prestere? :) Neida, jeg har ikke gode hifi-ører men synes at musikken skal låte bra og uanstrengt, og syntes det var litt snodig at når jeg byttet spiller og lyden ble merkbart kjedeligere, men nå er det meste oppveid med Z-dill-ekstraeffekter :)

#30995  av @lpher

CelicaTurbo skrev:kanskje jeg er mer kresen enn hva stereoen min kan prestere? :) Neida, jeg har ikke gode hifi-ører men synes at musikken skal låte bra og uanstrengt, og syntes det var litt snodig at når jeg byttet spiller og lyden ble merkbart kjedeligere, men nå er det meste oppveid med Z-dill-ekstraeffekter :)
Det er det som er så rart...du skal ikke klare å høre forskjell på en Panasonic og en Clarion i den prisklassen dær...og om det skulle høres så er det nok mere normalt at er i Clarionspillerns favør...LOL :D

@lpher