TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Newsflash/Sneakpeak - Clarion 2004

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #30763  av @lpher

Tenkte jeg bare skulle lodde stemninga å høre hva folk tror om de nye headunits'ene som kommer fra Clarion i 2004 ;-)

@lpher

Toppmodellen som ikke nødvendigvis blir tatt inn til europa:

Digging deep into the annals of its rich heritage, Clarion is bringing back a source unit that set the car audio scene ablaze during the mid to late ‘90s. For audiophiles, the DRX9255 was of one of a select few source units to go down in car audio lore. Now, the DRX9255’s simple, yet elegant look, combined with its advanced sound reproduction capabilities, is captured in the DRZ9255. Harnessing a 96kHz sampling D/A converter, this high-quality source unit DC/DC converter unit delivers sound that’s true to life. And with its 5-band equalizer, the DRZ9255 provides the ultimate sound tuning capabilities. Everything starts with the unit’s glass epoxy four-layer circuit board, an essential component for achieving stable circuit driving. Simply put, this is the CD source unit that audiophiles have been waiting for, and one that Clarion has waited a long time to unveil.

KEY FEATURES
Dual 24-Bit/96kHz Sampling DACs and DSP
Burr-Brown DACs
Plays CD-R and CD-RWs
Built-In 4-Way Crossovers (Subwoofer/Low/Mid/High)
5-Band Parametric Equalizer
Digital Time Alignment for Each Line Level Output
4V/8-Channel Gold-Plated Line Level Outputs (for SW/L/M/H or Front 2-Way/Rear/SW) With OFC Cables
Copper-Plated Chassis
DC /DC Converter
CeNET Control of Optional TV Tuner, DVD Changer and 6-Disc CD Changer
Multi-Changer Control
Two 2-Channel Aux. Inputs
Fiber Optic Input/Output
Vacuum Florescent Display
IR Remote Control
Line Level Output Only (Requires External Amplifier)
Radio Tuner With 18FM/6AM Presets
Ultra Precise Rotary Volume Control
Zinc Die-Cast Faceplate
Vedlegg
DRZ9255_l.jpg
DRZ9255_l.jpg (17.01 kiB) Vist 4065 ganger

#30765  av @lpher

"Toppmodellen" om ikke den ovennevnte blir tatt inn til europa:

For peak performance and flawless operation, Clarion equips its DXZ945MP with a host of innovative features and technologies for the ultimate driving xperience. Outfitted with an AC-Processor III, the DXZ945MP can achieve next-generation sound processing technologies such as Dolby Pro Logic II, Time Alignment, VSE, Parametric EQ and Anti-Distortion Filtering. Clarion also outfits the DXZ945MP
with its re-mastered Optimedia display for unparalleled operability, assuring precise control of this highly advanced system.

KEY FEATURES
Motorized Detachable Face
Plays CD-R and CD-RWs
Plays MP3- and WMA-Encoded Discs
Optimedia Display
Touch-Panel Control
16-Gradation, Full-Dot LCD Monitor
AC Processor III With ADF
Dolby Pro Logic II
CeNET Control of Optional Dolby Digital/ dts 5.1 Processor, TV Tuner, Sirius Satellite Radio Receiver, DVD Changer and 6-Disc CD Changer
CD Text, CD Titling, Station Titling
IR Remote Control
Digital 24-Bit DAC
3-Band, 1/3-Octave Parametric EQ
Built-In DSP for Time Alignment, Seat Position, Virtual Space Enhancer
4-Volt /6-Channel Gold-Plated RCA Line Level Output
2-Channel Aux. Input
Built-In Adjustable High-Pass Crossovers for Front / Rear /Center Channels: Through/50Hz/80Hz/120Hz
Built-In Adjustable Low-Pass Crossover With Subwoofer Volume Control: 50Hz/80Hz/120Hz
2 Zone Control With Dedicated RCA Line Level Outputs
Adjustable Display Contrast
212-Watt (53W x 4)
Vedlegg
DXZ945MP_l.jpg
DXZ945MP_l.jpg (18.94 kiB) Vist 4062 ganger

#30767  av @lpher

Touting a host of features for powerful sound reproduction and enhanced operability, Clarion is providing a glimpse into the future with its DXZ845MC. In addition to providing extreme bass performance with its Magna Bass EX, Clarion outfits this source unit with a subwoofer output control for finely tuned bass response. Clarion also equips this unit with its exclusive Music Catcher technology, a system that allows you to easily store music directly into the source unit, and playback your music collection with CD-changer-like simplicity. The unit also boasts 2 Zone operation, and the ability to play MP3-formatted music files — the choice of today’s Internet generation. For aesthetics, the DXZ845MC employs a variable color display that allows you to select from 80 different color patters, providing you with a source unit that meshes cutting-edge technologies with superior styling.

KEY FEATURES
Plays CD-R and CD-RWs
Plays MP3- and WMA-Encoded CDs
Music Catcher Digital Recorder
Sirius Satellite Radio Ready
CeNET Control of Optional TV Tuner, Sirius Satellite Radio Receiver, DVD Changer and 6-Disc CD Changer
2-Band Parametric EQ (Z Enhancer Plus)
Subwoofer Volume Control
Built-In Low-Pass Crossovers (off /50Hz / 80Hz / 120Hz)
6-Channel RCA Line Level Output
Magna Bass EX
ADF
2-Channel Aux. Input
IR Remote Control
212-Watt (53W x 4)
Magi-Tune+ Tuner With 18FM /6AM Presets
80 Variable Color LCD and 80 Variable Color Buttons (9 Presets and 1 User)
Retractable Rotary Volume Control
Full-Dot (65x7) Matrix Display
Screen Saver With User-Programmable Message Information
Aluminum Faceplate
Detachable Faceplate With Blinking LED for Anti-Theft
Built-In Amplifier Bypass Circuit
Vedlegg
DXZ845MC_l.jpg
DXZ845MC_l.jpg (20.24 kiB) Vist 4061 ganger

#30768  av @lpher

While addressing ones sense of style, Clarion’s variable-color display enhances visual recognition while operating the unit in the rigorous in-car environment. Choose from 728 different colors to match your display or display characters to your vehicle’s interior color scheme. Adding to this seamless look, this feature also changes the color of the unit’s illuminated function buttons.

Taking personal entertainment to the next level, Clarion’s 2 Zone operation allows you to divide your vehicle’s interior into two separate listening and viewing zones. Now, rear-seat passengers can enjoy their favorite DVD soundtrack or video while front-seat passengers indulge in a host of music sources, such as CD or Sirius Satellite Radio.

KEY FEATURES
Dual 24-Bit DACs
Plays CD-R and CD-RWs
Plays MP3- and WMA-Encoded CDs
Sirius Satellite Radio Ready
CeNET Control of Optional TV Tuner, Sirius Satellite Radio Receiver, Dolby Digital/DTS 5.1 Processor, DVD Changer and 6-Disc CD Changer
2-Band Parametric EQ (Z Enhancer Plus)
Subwoofer Volume Control
Built-In Low-Pass Crossovers (off/50Hz /80Hz/120Hz)
4-Volt / 6-Channel Gold-Plated RCA Line Level Output
Magna Bass EX
ADF
2-Channel Aux. Input
IR Remote Control
212-Watt (53W x 4)
Radio Tuner With 18FM/6AM Presets
728 Variable Color LCD and Control Buttons (12 presets and 3 users)
Retractable Rotary Volume Control
Full-Dot (65x15) Matrix Display
Screen Saver With User-Programmable Message Information
Aluminum Faceplate
Blinking LED for Anti-Theft
Built-In Amplifier Bypass Circuit
Vedlegg
DXZ745MP_l.jpg
DXZ745MP_l.jpg (14.05 kiB) Vist 4060 ganger

#30787  av Amund

pris på disse? topp modellen hadde vert noe.. :roll: for innebygd forsterker har jeg ikke bruk for..

#30790  av kake

Syntes Clarion har tapt seg endel, designmessig, selv om den DXZ945MP hadde et kult design. Hadde en DRX960RZ i bilen før, var veldig fornøyd med den, bortsett fra at displayet ikke var noe tess i sollys. Men sånn er det jo med alle passive lcd'er. Ser de fortsatt ikke har byttet ut den klossen av en fjernkontroll! Lyden er sikkert bra.

#30825  av @lpher

Amund skrev: pris på disse? topp modellen hadde vert noe..
Alt for tidlig å si....Ragnar Haga Transel (Clarion imp. i Norge) har ikke engang bestemt seg for om de skal ta inn denne...for en ting er nemlig sikkert som banken...den blir DYR! Men ser man på specs'ene så skjønner man hvorfor ;-) Men...det pågår heftig lobbyvirksomhet internt hos importøren for å få den til norge..så det gjenstår å se :D BUT...im affraid the price will be in the neighbourhood of 11-12 LARGE ones!! :D

Amund skrev:
:roll: for innebygd forsterker har jeg ikke bruk for..
Så enig, så enig...a waste of space :D

@lpher

#30826  av @lpher

kake skrev: Syntes Clarion har tapt seg endel, designmessig, selv om den DXZ945MP hadde et kult design.
Må vel si meg enig der...design er nok ikke førstepri hos Clarion nei...de er nok litt lik Alpine på det punktet...keep it simple...designmessig ihvertfall ;-) Man kan vel enkelt si at resursene er lagt ned i å få til god lyd istedet...dette er faktisk hørtbart på de litt dyrere modellene...et eksempel på dette er at de gang på gang vinner tester i hytt og gæver hvor LYD er det viktigste kriteriet...men some Kristian var inne på her...instillingene på clarions pillere kan virke noe knotete...spesielt om man er mer vant til pioneer/sonys løsninger... :-)
kake skrev:
Hadde en DRX960RZ i bilen før, var veldig fornøyd med den, bortsett fra at displayet ikke var noe tess i sollys. Men sånn er det jo med alle passive lcd'er.
Alle spillerne som kom etter den...i det øvre skjiktet har auomatisk lysintensitetsjustering...justerer wseg selv avhengig av lysnivået i kupeen ;-) I tillegg til at de har veldig gode kontrastjusteringsmuligheter.. ;-)
kake skrev:
Ser de fortsatt ikke har byttet ut den klossen av en fjernkontroll!
True...for de som ikke har sett den..så er det TYKK...and then some!! ;-)
Men spør du meg så er rattfjernkontrollen til Clarion en av de bedre...liten og nett med få funksjoner...som gjør at du bruker fj.kontorllen intuitivt...noe som jo er selve misjonen med en rattfjernkontroll ;-)
kake skrev:
Lyden er sikkert bra.
Akkurat DET er jeg gasnke sikker på jeg også...derfor så vil jeg nok prøve å legge inn noen aksjer slik at jeg får en slik en til demo...som nok bare blir mulig om de kommer til å ta den inn for salg i norge :-)

@lpher

#30867  av chris

Synes kanskje Clarion sliter litt med designet. Blir på en måte litt.. halvveis på alle måter. Men har jo lært at det er råbra lyd i Clarion da ;)
Litt spaca design på den 945'en. Kult at de prøver på noe nytt, men pent? veel...

#30878  av @lpher

chris skrev:Synes kanskje Clarion sliter litt med designet. Blir på en måte litt.. halvveis på alle måter. Men har jo lært at det er råbra lyd i Clarion da ;)
Litt spaca design på den 945'en. Kult at de prøver på noe nytt, men pent? veel...
Som om jeg skulle sagt det selv :-) Jeg må ærlig innrømme at da jeg så DXZ938 for første gang....den spilleren jeg har i Supran...så hviste jeg ikke hva jeg skulle tro om den...men etter å ha testa den...så ble jeg på gli...og da jeg fikk testa den i bilen...med tidskorrigeringa etc. så var jeg solgt! :-) Passer dønn i SUpran ihvertfall...har sikker skrevet dedt før men...når jeg har hånda på gearspaken..og strekker ut pekefingeren så har jeg full kontroll på volumet på spilleren!! :D

Men jeg tror at den værstingmodellen (9255) kommer til å bli en helt annen affære når man får sett den i real life... :-)

Samma med de første spionbildene vi fikk av Pioneers DEHP77MP...så ok ut i designet...men man fikk inntrykk av att den kunne være vel plastikk aktig...noe som vi alle vet i dag...at den definitivt ikke er! ;-)

@lpher

#30926  av Amund

@lpher skrev:
Amund skrev: pris på disse? topp modellen hadde vert noe..
Alt for tidlig å si....Ragnar Haga Transel (Clarion imp. i Norge) har ikke engang bestemt seg for om de skal ta inn denne...for en ting er nemlig sikkert som banken...den blir DYR! Men ser man på specs'ene så skjønner man hvorfor ;-) Men...det pågår heftig lobbyvirksomhet internt hos importøren for å få den til norge..så det gjenstår å se :D BUT...im affraid the price will be in the neighbourhood of 11-12 LARGE ones!! :D

Amund skrev:
:roll: for innebygd forsterker har jeg ikke bruk for..
Så enig, så enig...a waste of space :D

@lpher
har en tidligere topp modell frea clarion nå, og han som kjøpte den ny, sa at den kostet 15k med eq og magasin. for 6-7 år siden... Men den fungerer veldi bra enda, har hatt en lett overhaling med ny laser, og en overgang av loddinger.

#30929  av @lpher

Amund skrev: har en tidligere topp modell frea clarion nå, og han som kjøpte den ny, sa at den kostet 15k med eq og magasin. for 6-7 år siden... Men den fungerer veldi bra enda, har hatt en lett overhaling med ny laser, og en overgang av loddinger.

Få høre hva den heter da ;-)
Kan nok stemme bra det....Clarion vær svære på high-end car audio for en del år sia de...men så ble det stille i fra de i prisklassen over 10.000,-

Så spørs det om de vurderer ett comeback nå da ;-)

@lpher

#30933  av sindrejl

den 845'en ble for mye .. rett og slett alt for mye :P

#30996  av Amund

@lpher skrev:
Amund skrev: har en tidligere topp modell frea clarion nå, og han som kjøpte den ny, sa at den kostet 15k med eq og magasin. for 6-7 år siden... Men den fungerer veldi bra enda, har hatt en lett overhaling med ny laser, og en overgang av loddinger.

Få høre hva den heter da ;-)
Kan nok stemme bra det....Clarion vær svære på high-end car audio for en del år sia de...men så ble det stille i fra de i prisklassen over 10.000,-

Så spørs det om de vurderer ett comeback nå da ;-)

@lpher
mener det var drx 9845, eller 9945, men det skal jeg sjekke når jeg kommer hjem. hadde en 9745 også, men den hadde innebygd forsterker..

#30997  av Amund

btw, den er temmelig lik den toppmodellen som kommer. bortsett fra at i stedet for skru-volum tingen, hadde den en joystick, med volum/skifte spor funksjon..