TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• prosjekt - hva trengs/nødvendig?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #310046  av TTM

Hørtes smart ut å kjøpe ferdig map ja, men hva er det som er gjort da? Har dem justert tom gangs map'et?, tenning?

Du trenger ikke noe ekstra for å drive ekstra store dyser. Og euro-spec har motstandspakke, ja, så da skal det gå greit å bruke lav ohms dyser ifølge det dem skriver på aem forumet. Her er en som kjører e85, og har bremset riiiimelig bra med hester. Høres ut som den går veldig fint på tomgang.

Tror ikke jeg ville gådd for noe mindre enn 1200cc (dem skal holde til ca 750 hjulhester ifølge dusty på mvp). Skriv en pm til bpracing her på forumet, han har nok peiling på e85 konvertering. Han vet sikkert hvem som kan mappe e85 og siden han allerede har gjort det. Han bremset værtfall litt over 600 hjulhester.
 #310142  av azt

aner ikke hva dem har justert jeg. men skal vist bare sende inn specs av hva du har av utstyr og føler så lager dem map. oppfatter det som at det burde være rimelig kjørbart det map'et dem selger da. ellers er det vel lite vits. tar vel sikkert map fra biler de har hatt på rulle før med lignende specs og småjusterer litt... skal vel bestille turboer om ikke lenge og tenkte å bestille map i samme slenge da. får høre hva dem har gjort med det...

sikkert det de mener på internett butikker med at man må ha disse ekstra styringene for store dyser. at man trenger dem hvis man har orginalt høy ohm dyser og ikke motstandspakken. da det ikke er mye utvalg over 850cc høy ohm og må konvertere til lav ohm. da er jeg med på at jeg ikke trenger noe ekstra for å drive min som har motstandspakken :D

dusty har nok greit med peil. tviler jeg går over 750 hjulhester med det første. så 1200cc høres passe ut :) (uff for et bensinforbruk dett blir... :p )

sendt et lite brev til bpracing jah.

foresten pumpen jeg tenkte å bruke:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SX-Perfo ... arQ5fParts
e85 pumpe. står at den kan monteres inne i tank... noen som vet om det er lurt eller ikke med tanke på varme og evt annet?

bruke stålbunne slanger fra summitracing an-10:
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
skal vist tåle alt av drivstoff inkl metanol og nitrometane
 #310507  av TTM

OK, ja dem har sikkert god erfaring med diverse oppsett. Den oppstartsmappen skal også funke greit. (du blir guidet av en sånn wizzard når du kobler deg til AEM'en for å legge inn dyse størelse, map sensor osv. Men det mvp tilbyr vil jeg tro er noe mere finjustert.

Den så jo grei ut den pumpa. Har du skilter på bilen? Det der er vell en sånn som ikke sitter i tanken og kan bli litt slitsom om du skal bruke bilen på veien. Jeg har en kompis som har en rx7 med ekstern pumpe(r), og den bråker siiinnsykt. Han må pakke jakke, genser e.l. rundt dem for å dempe lyden. :lol:
Jeg er ikke så inne på de derre pumpene, men han sa at han måtte ha en eller flere pumper i tanken som pumpet bensin fra tanken til en swirl pot, og en (eller to) eksterne som pumpet videre derfra og frem.
Jeg har det enkelt og greit, med to walbro i tanken. Jeg vet mvp (og flere) selger en sånn hanger for 3 pumper i tanken. Det skulle vell levere suppe nok i massevis. :wink:
 #310513  av azt

TTM, du kjørte e85 gjorde du ikke? for hørt av folk som har vært i direkte kontakt med walbro har sagt at de ikke anbefaller de pumpene til etanol..?
ja, har skilter. og veit det bråker mye. veldig i tvil hvilken pumpe jeg skal gå for... ser flere fra statene mener ikke walbro er bra nok og bruker denso i steden.

edit:
fant billigste triple hanger
http://www.wotmstore.com/93sucncfuha3.html#
ser ganske kurrant ut med enkel kobling til an-10.
 #310527  av TTM

azt skrev:TTM, du kjørte e85 gjorde du ikke? for hørt av folk som har vært i direkte kontakt med walbro har sagt at de ikke anbefaller de pumpene til etanol..?
ja, har skilter. og veit det bråker mye. veldig i tvil hvilken pumpe jeg skal gå for... ser flere fra statene mener ikke walbro er bra nok og bruker denso i steden.

edit:
fant billigste triple hanger
http://www.wotmstore.com/93sucncfuha3.html#
ser ganske kurrant ut med enkel kobling til an-10.
Nei, jeg hadde tenkt å konvertere til e85, men så bestemte dem seg for å IKKE få e85 på pumpene her jeg bor. (Langt nord :oops: ). Nærmeste e85 pumpe blir 8 timer unna, så jeg droppet de planene. :lol: Men jeg har fått tak i toulen, som jeg blander 50/50 med 98 oktan. Dette tilsvarer 108 oktan. Så jeg ska mappe om til det til neste sessong.

Jeg tror en sånn trippel hanger er ganske kurant. Værtfall om du bruker tre denso pumper. Dem leverer jo en del mere enn walbro. Vet ikke hvor mye denso bråker, men "whinebro" pumpene bråker en del, men det går helt fint om du ikke har ribbet bilen. Jeg har trekket liggende over der bak og det demper mye. Hører dem nesten ikke.

Du kan høre med dusty hvor langt 3 walbro holder. Han sa at dem skulle holde til 750 hjulhester (e85) som er mitt mål.
 #310529  av azt

den er kjip. har vel tre statoil stasjoner 15min unna med e85. så går fint ann å kjøre på det for min del.
regna over på den store ekstern pumpa flow'er 450l/t og 1 walbro 255l/t. så skulle jo holde i massevis med tre pumper. om jeg kanskje bare trenger to og...

denso flow'er noe bedre. 280l/t men koster det dobbelte pr stykk og pumpe hengern koster litt mer og. går nok for walbro da heller.

har ikke strippa interiøret. skal forsterkes med lyddemping fatmat/dynomat i vinter. så hører nok ikke noen pumper i tanken :D
 #310725  av TTM

Hehe, ja, dere har det greit der sør'på. :lol:
Men så er vi jo så flinke til å brygge ting selv her nord, så kanskje jeg klarer å brygge litt e85 på apparatet mitt her hjemme. :lol:

Hvis du skal ha den som bruksbil er det greit med litt lyd demping. Tror du gjør lurt i å gå for walbro oppsettet. Om det skulle bli lite med to pumper, er det jo bare å kjøpe en til, siden hangeren er laget for tre.
 #316129  av azt

Supramk3turbo skrev:Ja, dette lurer jeg også på i grunn. Ang. Aem mapping, så kan Crister på Autokvikk i Oslo vistnok en del om AEM. Ellers har det startet et nytt firma i drammen som ser ut til å ha ganske bra peiling.
har hørt rykter at crister har sluttet på autokvikk... noen som veit noe mer om det? om han skal starte noe annet sted, eller for seg selv?
 #316157  av ErikG

Christer Halvorsen starter for seg selv 1. mars i Huysmann carting bygget på Alnabru. Etter det jeg har pratet med han så foretrekker han å mappe på e85 så regner med han har peiling på det da. Du får sende han en mail med hva du har tenkt å gjøre så har han sikkert noe tips til pumper og dyser. christer@crille.no

http://www.pbcauto.no
 #316162  av azt

ErikG skrev:Christer Halvorsen starter for seg selv 1. mars i Huysmann carting bygget på Alnabru. Etter det jeg har pratet med han så foretrekker han å mappe på e85 så regner med han har peiling på det da. Du får sende han en mail med hva du har tenkt å gjøre så har han sikkert noe tips til pumper og dyser. christer@crille.no

http://www.pbcauto.no
will do. linken fungerte ikke her...

jørgenmkiv: driver å bestiller dli nå. :)