TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• funksjoner med AEM

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #310750  av azt

nok et AEM EMS spørsmål her...

Aem har flere ekstra innganger og uttak... skal bruke bilen til hverdags og har skilter og noe nærvøs for å bli stoppet med stor effekt. er det muligheter for å ha "kill switch" til å justere ned effekten hvis det plutselig skulle trenges fort?
har AEM muligheten til å lagre flere map og bytte om ved et input fra en bryter? e.l.?
hvis ikke har jeg vurdert en mulighet for å ha elektronisk boostkontroller som muligens kan åpnet full(åpne wastgate) ved å aktivere bryter fra inne i bilen... noen som har gjort noe lignende eller har andre petter-smart løsninger? :P
 #310758  av turbomoen

bryter på boostkontrolleren son at sprute ikkje kan justere trykke å då vil wastgaten ligge fult open å du har minimal med effekt
 #310764  av et_casey

Hei

Hvis biltilsynet ikke vet hvor mye effekt du har så skal det vel godt gjøres at du blir avskiltet på stedet der det er kontroll.
Og de har ingen rett til å skal teste bilen på landevei, ikke det at dette hjelper dem til å bestemme effekten uansett.
De kan nok få deg til å få dette målt, men da har du god tid på deg.

Men det finnes måter å lage dette på i AEM. Gå på www.aempower.com og les på forumet.
 #310769  av TTM

Du kan bare ha et map, men du kan selvfølgelig lage flere som du har lagret på pc'en din, men om du skal skifte, må du koble maskinen til AEM'en og laste det opp.
Men mappet er progressivt så det er bare å justere ned trykket. (switch'e over på egen bryter, eller bare skru det ned på BC'en), men om du har myyye effekt klarer du ikke å justere det til null. Har du mye effekt har du mye turbotrykk, og da igjen en hard fjær i wg'en. :wink:

Min fjær holder 0.6 når trykket er justert helt ned (grunntrykk), og holder maks 1.3, men den fjæra er litt slapp. Tror man normalt skal klare å kjøre litt mere trykk med en fjær som holder 0.6 i grunntrykk.

et_casey: For å lage en løsning på dette i AEM, mener du at du kan ha flere map liggende i AEM, og bytte mellom disse uten å koble en pc til?
 #310779  av azt

et_casey: er ikke alltid du har god tid nei. har venner som har blitt tauet rett inn til biltilsynet fra gata. og har vel hørt mange si BT også skal ha mobil rullende landevei...?

TTM: regna egentlig med at sprutet ikke klarte å lagre flere map. veit andre kan men...
så tenkte vel egentlig å tjuvkoble seg inn på elektroniske BC. men ser vel at kraften på wg kanskje kan bli et problem jah... jeg får nå to wg'er i hks kit'et, veit ikke om de kanskje får sluppet forbi mer luft. eller hvordan ville det vært om man oppgraderte til større wg? eller blir det bare værre av det?(høyere min trykk)
 #310780  av Supramk3turbo

Har hørt om folk som har koblet vekk et par sylindre. he he. Da går den ikke så bra :lol:
 #310781  av azt

hvis man skulle bli stoppet og man har tid så hadde jeg bare brukt triks som dem bruker i rally. en restriktorring som man montere forran turboen. bare dreie ut en selv med myyyye mindre hull enn åpningen på turboen...
 #310782  av mr2storbrua

Er det ikke mulig å kreve å ta en service på den før bremsing? Er jo en ganske stor påkjenning, og jeg tviler på at BT dekker det dersom bilen skjærer seg...
 #310805  av mralp

re mr2storbrua:

Nei. Man blir taua rett til BT og bremset. Tar de inn en haug biler får du pent vente i kø til langt på natt. Politiet beslaglegger lappen imens, så stikke av er en dårlig ide.

"Nedjustert" for å få frem en redusert effekt går ikke lengre. Vegdirektoratet har sent ut en spesifisering av retningslinjene:
”Effektmåling skal foretas i forhold til påmontert turbo, samt at denne gjøres ved turbotrykk som er beskrevet som maksimalt arbeidstrykk for selve turboen. Hvis det er tvil om hva som er maksimalt arbeidstrykk for turboen skal dette dokumenteres”

Mao, 2 utfall ved besøk hos BT:

Alt 1: Bilen er importert og du skylder avgift = du må betale for effektøkningen uten aldersfradrag. Du får så krav om å tilbakestille bilen til original stand, da ”Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensede avgasser med mindre det fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som ble lagt til grunn da den ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet.”, hvilket betyr at bilen må være kjøpt i Norge før 89 for å kunne ha datasprut eller tilsvarende mods. TUV på programmerbar motorstyring går ikke, jeg har prøvd (da du kan endre map).

Alt 2: Bilen har vært 10år + i landet = Du får så krav om å tilbakestille bilen til original stand, ref pkt 1.

Hold deg unna alt som lukter av oppmerksomhet, politi og blader. Når man blir tatt føler man for å gå å skyte seg, det offentlige er spenna gærne og fatter åpenbart ikke hvor lang tid det tar å spare opp de beløpene de krever av deg. :| :| :|
 #310812  av azt

mralp:

ja, skal ikke være lett å gjøre om biler her til lands. for å tilfredstille øking av forurensende gasser er det jo bare å konvertere til e85. men det går jo ikke i dette trangsynte landet her. for en bil kan ikke kjøres på annet drivstoff en den er godkjent for :? for å lage en lov på dette slik at veldig mange kan konvertere til miljøvennlig biler er vist veldig vanskelig virker det som...... :(

ja, prøver å holde en veldig lav profil i forhold til å vise meg fram i media her til lands. og ikke gjøre bilen for tiltrekkende for politiet. cleen look the way to go.
 #310820  av Supramk3turbo

Huff, blir så forbanna når jeg leser alt dette. Heia norge.

Høres nesten ut som du har gått på en smell på dette før Mralp??
 #310821  av turbomoen

azt skrev:TTM: regna egentlig med at sprutet ikke klarte å lagre flere map. veit andre kan men...
så tenkte vel egentlig å tjuvkoble seg inn på elektroniske BC. men ser vel at kraften på wg kanskje kan bli et problem jah... jeg får nå to wg'er i hks kit'et, veit ikke om de kanskje får sluppet forbi mer luft. eller hvordan ville det vært om man oppgraderte til større wg? eller blir det bare værre av det?(høyere min trykk)
for å få min trykk fort å gale (som vist du blir stoppa i kontroll) so er det 3 måter å få det på
1. legge inn nytt map på ecu'en
2. fjerne tilkoplingen på bostkontrollen framme i motorrommet
3. legge inn ein bryter som som gjer bostkontrollen ikkje har kontakt med sprute.

vil rekna med at ein godt gjømt bryter er den enkleste å sjule vist du blir stoppa.
 #310827  av mralp

re Supramk3turbo;

Hehe, ja har nok det. BT er i og for seg greie nok, men politijurister… rettsak og greier.

Uansett verd det. Jeg har bensin i blodet. Trodde det ville gå over når jeg ble eldre, men jeg har nå passert 30 med svært god margin og suget forsvinner ikke. At jeg har kastet bort svimlende summer på bil er helt ok.

Jeg hadde ikke giddet dra på arbeid om det ikke var for bilene mine :wink: