TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • "Død" motor!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #306656  av Giske
 
AnaXyd skrev:Jeg har ikke bestilt noe derfra enda nei, men tenkte å bestille litt småknask der. Du kan prøve ebay også, men tror autoparts er ganske bra den og. Ser ut som den o2 sensoren passer bilen ja. Jeg er ikke 100% sikker, men en slik sensor skal jo bare måle o2 nivået. Det er begrensa for hvor forskjellige de skal være..
Jeg prøvde å bestille, men det går kun ann å krysse av for USA eller Canada. Jeg har sendt mail til dem for å høre om de kunne være så greie og sende det til Norge, men har ikke fått svar enda.
Om de ikke kan det, får jeg høre med noen jeg kjenner i Canada om de kunne gjort meg en tjeneste..
 #306731  av Giske
 
Nå har jeg fått svar fra autoparts, men de kunne desverre ikke sende utenfor de 48 statene i USA :(

Noen andre steder jeg kan kjøpe disse sensorene uten å betale en formue for dem eller?:/
 #306807  av AnaXyd
 
Det var dumt, de som hadde så mye fint.. :(

Jeg husker jeg fant mange shapper en gang i tida! Prøv å søk på celica parts i google eller noe... Jeg fant den ene sida i google husker jeg, og den shippa til norge..


Grunnen til død motor hos oss med oljeproblem(ikke meg lenger da! :D), kan være tett katalysator. Leste det på dinside.no ett sted ang. denne bilen. Kanskje dette er noe som bør sjekkes? Tett katalysator er jo som å ha en propp i eksosanlegget...
 #306828  av Giske
 
AnaXyd skrev:Det var dumt, de som hadde så mye fint.. :(

Jeg husker jeg fant mange shapper en gang i tida! Prøv å søk på celica parts i google eller noe... Jeg fant den ene sida i google husker jeg, og den shippa til norge..


Grunnen til død motor hos oss med oljeproblem(ikke meg lenger da! :D), kan være tett katalysator. Leste det på dinside.no ett sted ang. denne bilen. Kanskje dette er noe som bør sjekkes? Tett katalysator er jo som å ha en propp i eksosanlegget...
Kommer det opp på feilsøking?
 #306849  av jorgen20
 
det vil kanskje slå inn på lamda verdien men mest sannsynlig vil du høre det fiser kraftig foran på eksosen,
lufta skal ut uansett hvor. så du kan jo skru den av å se etter skal kunne se det tydelig hvis den er tett.
og du kan ta deg en kjøre tur uten bråker litt men du vil kjenne forskjell hvis det er den som er synderen..
 #306870  av Giske
 
AnaXyd skrev:Hva mener du?
Om det kommer opp noe på feilsøkingen om det er tett katalysator.

Jorgen20: Har ikke hørt noe fra foran på eksosen, men lambda og den andre sensoren må uansett byttes. Lambdaen var jo knust så må ha ny uansett. Men takk for tips:)
 #307152  av Giske
 
Kan det forresten være en sammenheng mellom høyt turtall i lave hastigheter og lite motoreffekt i forhold til hva den egentlig skal ha?

Nå vet jeg ikke om disse to bilene kan sammenlignes, men min celica er på rundt 3000 på turtall i 90km i 5 gir, mens avensisen i familien ligger på rundt 1900 på turtallet i samme fart og gir.
Min bil har jo endel mer hester enn avensisen, så burde ikke min i utgangspunktet ha like lavt/lavere turtall enn avensisen?

Det kan vel ihvertfall ikke være meningen at min skal være sånn, det er jo nesten slitsomt å kjøre i 100 på motorvei, for den støyer endel på høyt turtall med effektanlegget, ikke har jeg sjangs til å få den opp i særlig høye hastigheter heller. :x
 #307157  av mr2storbrua
 
Hvilket turtall du har i 90 på 5.gir har med girutvekslinga å gjøre, så dette er forskjellig fra girkasse til girkasse. Høres ikke så feil ut med 3000 rpm der...
Avensisen er vel gjerne diesel også, da er turtallet lavt. Dieselbiler har sjelden vesentlig effekt etter 4000 rpm. En enkel måte å se om en bil er diesel på utenom å høre på motorlyd er ved å se på turtelleren, rødmerking starter på ca 5000 rpm.

Dersom du har lavere effekt i motoren i forhold til det du skal ha, vil det ta lengre tid for svinghjulet å oppnå hastighet. Hastighet på svinghjulet = turtall. Altså vil det ta lengre tid å oppnå turtall...
 #307159  av Giske
 
mr2storbrua skrev:Hvilket turtall du har i 90 på 5.gir har med girutvekslinga å gjøre, så dette er forskjellig fra girkasse til girkasse. Høres ikke så feil ut med 3000 rpm der...
Avensisen er vel gjerne diesel også, da er turtallet lavt. Dieselbiler har sjelden vesentlig effekt etter 4000 rpm. En enkel måte å se om en bil er diesel på utenom å høre på motorlyd er ved å se på turtelleren, rødmerking starter på ca 5000 rpm.

Dersom du har lavere effekt i motoren i forhold til det du skal ha, vil det ta lengre tid for svinghjulet å oppnå hastighet. Hastighet på svinghjulet = turtall. Altså vil det ta lengre tid å oppnå turtall...
Ok, takk for god forklaring!

Ante meg at det kunne bli et feil sammenligningsgrunnlag iom at avensisen, akkurat som du trodde, er dieselbil.
:)
 #307220  av Mr2Even
 
Anbefaler å levere bilen til et godt bilverksted så de kan finne ut hvordan tilstanden er på motoren i bilen din. La de sjekke komprisjonen, feilkoder osv..
Sist redigert av Mr2Even den 12 nov 2008 16:49, redigert 1 gang totalt.
 #307228  av Giske
 
Mr2Even skrev:Anbefaler å levere bilen til et godt bilverksted så de kan finne ut hvordan tilstanden er på motoren i bilen din. La de sjekke komprisjonen, feilkoden osv..
Hadde jeg bare hatt råd til det, så. Kræsja jo vett, så er litt slunkent med penger for tiden.

Har sjekket kompresjonen, mener jeg å huske.
Har tatt feilkodene selv, det eneste som kom opp var lambda og innsugslufttemperaturføler.

De skulle jo ha rundt 1100,- pr time for å se på bilen på toyota her, så det må nok vente:(
 #310707  av Giske
 
Da var de 2 sensorene som kom opp på feilsøking byttet. Tror dere det var det som var problemet eller???

Nei, det kunne jo selvfølgelig ikke være så enkelt :evil:

Like før jeg bare vraker hele bilen :(
 #310784  av Mr2Even
 
Giske skrev:Da var de 2 sensorene som kom opp på feilsøking byttet. Tror dere det var det som var problemet eller???

Nei, det kunne jo selvfølgelig ikke være så enkelt :evil:

Like før jeg bare vraker hele bilen :(
Man bør ikke stole blindt på at den feilsøkingen stemmer, man burde nok først slette kodene og se om hva som kommer opp igjen..

Mulig feilen ligger i ventilene og at toppen må overhalles, eller noe annet, det kan være så mye..

Sjekk om kommunen/nav har et slikt arbeidstrenings-senter for bil i ditt distrikt. Der er det billig og få reparert bilen :wink:
 #310923  av Giske
 
Har slettet kodene og skal ta en ny feilsøking når jeg kommer hjem igjen. Er litt spent på hva som kommer frem da..