TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 MK2 Motor trøbbel...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #311127  av Mr2Even

Oddleiv skrev:Hadde på til det var fullt, så luftet jeg, hadde så på litt mer vann helt til det var fullt igjen. Husker ikke helt antallet liter. Men det må være en lekasje et sted, for det blir fort tomt. jeg må fylle på ca. 1/2 til 1 liter vann for dagen.
Ok. Det går 13 eller 14 liter vann på det kjøleanlegget, kanskje du ikke har luftet godt nok for det må luftes lenge/mange ganger... Visst du har luftet godt nok da sjekk om det er vått inne i bilen(under teppe rundt vifta foran), det kan være registeret inne i bilen som lekker. Eller kanskje du har glemt å skru igjen godt nok når du har luftet.?
 #311142  av Oddleiv

Ok. Det går 13 eller 14 liter vann på det kjøleanlegget, kanskje du ikke har luftet godt nok for det må luftes lenge/mange ganger... Visst du har luftet godt nok da sjekk om det er vått inne i bilen(under teppe rundt vifta foran), det kan være registeret inne i bilen som lekker. Eller kanskje du har glemt å skru igjen godt nok når du har luftet.?[/quote]

13-14 liter...? Da må jeg nok begynne fra scratch igjen tror jeg... helte ikke på mer enn kanskje tre liter da jeg hadde tømt for kjølevann...
Trodde jeg hadde fått ut alt vannet jeg. Får prøve en gang til. Det er ihvertfall ingen tvil om at det er luft i systemet. Det koker hele tiden, for så å pluttselig sprette tilbake til normalen. Men som sagt, det kan jo hende det er vannpumpen også da. Jeg kom riktignok ikke til de tømmeskruene under bilen. Hvordan kommer jeg til der? Fant de ikke da jeg hadde bilen på bukk heller. Skjønnte ikke så mye av den tegningen du sendte meg. Fant alt det andre da men...
 #311205  av Mr2Even

Det er mange liter, radiatren sitter jo foran og motoren bak.. Tror du må ta vekk et deksel under bilen for å komme til de tømmeskruene.
 #311593  av Oddleiv

Jeg har bestillt time hos Toyota ekspert i nærheten. Tror jeg legger saken i proffesjonelle hender. Jeg har ikke tilgang på bukk til stadighet.
 #312365  av Oddleiv

Vel...da har jeg fått dødsdommen: Det var toppen allikevel...

Nå må jeg nesten se meg om etter en ny motor. Enklere og billigere å bytte motor enn bare toppakning.

Noen som har noen tips?
..eller evt. en 3sge 2.gen. liggende, gjerne med girkasse?
 #312432  av James

Oddleiv skrev:Vel...da har jeg fått dødsdommen: Det var toppen allikevel...

Nå må jeg nesten se meg om etter en ny motor. Enklere og billigere å bytte motor enn bare toppakning.

Noen som har noen tips?
..eller evt. en 3sge 2.gen. liggende, gjerne med girkasse?
Kjedlige greier det der :| Men Oddleiv ,om du først skal bytte motor,
så vil eg anbefale deg for din egen del å bytte til 3s-gte :wink:
Blir ikke mye kjekt for deg da eg til våren blåser forbi deg gang på gang med turbo-mr2 da du fremdeles har 3sge motoren :mrgreen:
 #316263  av Oddleiv

Vel...da har jeg vært og hentet motor(takk Lasse) i halden. Etter en helg med jobbing dag og natt, er gamle motoren tatt ut og nye motoren satt inn. Det gikk forsåvidt greit. Alltid noen utfordringer her og der, men den startet på første forsøk. Fin gange, ingen tikking, lavere kilometer enn gamle motoren, ingen lekkasjer...:) Bilen er nå hos et autorisert verksted for en sjekk(for sikkerhets skyld). Bytte motor er faktisk ganske mye jobb. Tør ikke tenke på hvor lang tid det hadde tatt uten riktig verktøy.

Da jeg fant ut at toppen var røket, vurderte jeg selvfølgelig med en gang bytte til Turbo, men det er da ganske sykt med stress. Samt at det koster ca. syv ganger å mye. Etter å ha vært med på dette motorbyttet er jeg fast bestemt på at det er første og siste gang. Jeg skal forsåvidt ikke ta noe som helst av æren da brodern som er mekaniker gjorde det meste. Jeg ble mest løpegutt og proffesjonell dekksparker.

Herlig å ha godbilen klar da snøen snart er borte og våren nærmer seg...
Godbilen er på veien:)
Godbilen er på veien:)
DSC_0170 paint.JPG (171.48 kiB) Vist 877 ganger