TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SanAndre's Mr2 mk1 86'

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #307202  av SanAndre

Da er endelig bilen satt bort for en skikkelig oppussing i vinter :lol: Jeg har latt sønnen til naboen ta seg av jobben, ved navn Geir.

Grunnen til dette er at jeg vet at han er utrolig flink og til å stole på, i tillegg til at jeg ikke er i nærheten av å kunne begi meg ut på noe som dette selv.. :P
Det han nå da skal gjøre, er å fjerne absolutt alt som er av rust på den, sette på frontfanger av merke Viens, hvis jeg ikke tar helt feil, kjøpte den av en her på forumet, også skal jeg bytte baklyktene til amerikansk versjon, noe som allerede er handlet inn fra e-bay. Og til slutt blir det selvfølgelig da en hellakkering 8)
Har ikke bestemt helt farge enda, men Geir kom fram med et forslag om svart farge med eventuelt svarte felger, noe som kanskje ikke hørtes dumt ut. Hvis det er andre som har noen gode forslag så er det bare å komme med det, eller vise til noen tøffe bilder.

Var en tur å tittet på arbeidet han har gjort foreløpig i dag, og det han hadde gjort var å ta av frontfanger, sideskjørt og frontrute + litt annet småtteri. Litt morro at han arbeider med bilen hjemme i garasjen hos sine foreldra, da gutta han leier verksted sammen med hadde tatt alt som var av plass der ute, noe som betyr at jeg bare kan gå over gata for å følge med :P
Det er tydelig at det er venstresida hvor det er mest rust, men det ser ikke så altfor gæli ut. Verst er det bak i hjulbuen og litt i starten av sideskjørtene sett bakfra. Det var heller ikke like ille over frontruta som først antatt, men det har tydeligvis kommet en del vann inn over der, da det var merkbart bløtt i området rundt der ruta har vært festet øverst.
Så en ny frontrute er på sin plass senere..

Hadde også planer om å bytte motor, da mest sannsynlig en 4AGZE, og jeg hadde funnet et rear-cut hos Egon i Danmark som jeg ikke var så langt ifra å slå til på, men så tok fornuften over da jeg fant ut at dette hadde blitt for dyrt, så da får jeg se hva det eventuelt blir til etter hvert..

Det er altså ikke jeg som arbeider med dette prosjektet, men det er jo jeg som selv bestemmer hvordan jeg vil ha det til syvende og sist, så jeg skal prøve å følge litt med så jeg får holdt dere oppdatert. Bilder kommer også forhåpentligvis etter hvert :lol:
Hvis det er noen som har noen fine framskjermer liggende eller kan linke til et sted hvor dette er å oppdrive så hadde det vært kjempefint, da disse BØR byttes..
Også lurer jeg på om det er mulig å få tak i klare blinklysglass som skal være foran i fangeren?
 #307239  av ArildM

Klare blinkers: Part #s: 81511-03011 (driver side) & 81521-03011 (passenger side)
Har tenkt på sort Mr2 Mk1, men har blitt litt i tvil, synes sort skjuler alt for mye av formene på biler til at det blir noe peng.

Ellers får "du" ha lykke til med oppussinga :)
 #307326  av mr2pondus

Dette blir saker! Gøy at du lot være å selge den,men heller satser på oppussing.De pengene du sparer på motorbytte,hadde jeg tatt deler av til senking.
Koni og TRD gjør bilen dønn stabil.
Jeg har et par av de blanke blinkerglassa du trenger forresten.
Ser frem til å se bilder av prosesssen.
 #307329  av SanAndre

mr2pondus skrev:Dette blir saker! Gøy at du lot være å selge den,men heller satser på oppussing.De pengene du sparer på motorbytte,hadde jeg tatt deler av til senking.
Koni og TRD gjør bilen dønn stabil.
Jeg har et par av de blanke blinkerglassa du trenger forresten.
Ser frem til å se bilder av prosesssen.
Senking blir det ja :lol:
Men det er de blanke blinkerglassa helt framme i frontfangeren du snakker om, så det ikke blir noen misforståelser? :P
I så fall er jeg veldig interessert :)
 #311574  av SanAndre

Har vært lite framdrift nå i jula, grunnet ferie selvfølgelig, men før det så har det blitt gjort ganske mye ja :D
Har satt på helt nye framskjermer på begge sider, og mesteparten av rusta er nå borte. Fikk også tatt rusta over frontruta, hvor det forsåvidt også hadde vært litt fukt.. Jeg regner med at arbeidet fortsetter snart igjen, siden ting går tilbake til det normale i morgen 8)

Får kanskje prøve å satse på å få tatt noen bilder snart også, og jeg drar jo i militæret allerede 12.januar, så bør få knipsa noen snarest, da jeg har vært aaaalt for treg her :P
 #334187  av SanAndre

Da er bilder endelig på plass, og bilen begynner å nærme seg lakkering nå, mulig den blir hentet denne uken 8)
Har bestemt meg for at den blir hvit, satser på en farge som er heelt hvit. Den blir lakkert inne i dører, dørkamre under pansre, lokk og diverse, slik at man vil få litt vanskeligheter med å se den gamle fargen..
tyrkia09 006.jpg
tyrkia09 006.jpg (90.47 kiB) Vist 2214 ganger
tyrkia09 003.jpg
tyrkia09 003.jpg (264.76 kiB) Vist 2214 ganger
tyrkia09 004.jpg
tyrkia09 004.jpg (102.8 kiB) Vist 2214 ganger
Fant også ut at støtfangeren er både bøyd og utrolig rusten, så den blir dermed betraket som ubrukelig, da den nye frontfangeren blir bøyd med denne på :? Å få tak i en slik ny, eller brukt, har vist seg å være utrolig vanskelig, Toyota kunne ikke bestille ny og stort sett alle andre delebiler mangler denne delen. Så da har tror jeg kanskje vi rett og slett bare dropper hele støtfangeren, og prøver å finne en annen måte å feste lysa på. Hva synes folket om det? :wink:
tyrkia09 009.jpg
tyrkia09 009.jpg (432.18 kiB) Vist 2214 ganger
 #334216  av ArildM

God ide ;) Har forstått det slik at det er en mangelvare ja.
 #334222  av mr2pondus

Ja nå begynner det å svinge! Blir gøy å se denne bilen ferdig!!
hvordan gikk det i jakten etter ny baklås?
 #334328  av SanAndre

Var på Toyota her om dagen for å prøve å bestille ny baklås, med delenr. du ga meg også, men den hadde jo selvfølgelig gått ut av produksjon og var umulig å skaffe. Mannen bak disken sa at det ikke var noen forhandlere som hadde noen igjen :?
 #334332  av ArildM

Kjipt :S Hadde jeg funnet den som skal passe til US lyktene mine hadde jeg hatt en til overs, men den er nok borte vekk den også. Kan jo lønne seg å følge med på Ebay, kanskje noen hugger en Mr2 og kan selge deg en sånn en om du trenger rimelig.
 #334335  av SanAndre

Ja, får vel bare prøve å følge med så godt som mulig. Hva vil være det lureste å gjøre hvis jeg ikke skal klare å skaffe en da, tette hullet på et hvis eller? :roll:
 #334337  av mr2pondus

SanAndre skrev:Var på Toyota her om dagen for å prøve å bestille ny baklås, med delenr. du ga meg også, men den hadde jo selvfølgelig gått ut av produksjon og var umulig å skaffe. Mannen bak disken sa at det ikke var noen forhandlere som hadde noen igjen :?
Nesten snodig det der. Jeg ringte Toyota for ikke mange mnd siden,for å høre hva de kosta.
Som en ren sammenlikning til en jeg fant på E-bay.Da kunne de skaffe.
Samme med stålbjelke til frontfangeren.En slik kjøpte jeg sent i fjor.Det tømmes fort nå for deler til disse bilene.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9