TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Boost controller.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #311754  av artorush

hallo, lurte på å sete inn en boost controller på en ct-26/7m-gte i en mk3. Bilen og motoren er i teknisk godstand. Har hørt at jeg ikke kan overstige 12psi pga fuel cut og for varm luft inn til motoren. Vil en trygg og stabil grense da ligge på 10-11 psi? Det er ikke gjort noe mods på motoren. Jeg fått inn småterier som kun inntakk og eksos. Hvil dette være trykt på noen som helst måte? Tips til en god boost controller? Takk for hjelpen!
 #311953  av Supramk3turbo

Kjøp deg en Greddy Profec B-spec2, enkel å grei i bruk. Skal gå helt fint å kjøre på 10-11 psi, så sant du er helt sikker på at du har stål toppakning, den orginale tåler ikke mye.
 #311975  av tojo

Jeg ville gått for enten den i innlegget over eller en Blitz dual(spec S eller R av di "enkle".)
Av di mer avanserte ville jeg gått for Blitz SBC-I ,(mye god omtale,fancy og kostbar)
Men er mye smakssak,hva du liker best, Blitz,HKS og Greddy lager alle gode BCer.
 #311977  av artorush

okey, lurte på også litt mer. Er det lovlig å ha boost controller? Tenkte hvis du blir stoppa for sjekk.
 #311978  av Supramk3turbo

Nei, det er nok ikke lovlig. Men tvilsomt at noen vil henge seg opp i dette...
 #311980  av artorush

Hørt at folk med biler som er tunet har blitt avskiltet på stedet, fordi de har kjørt på mer hester en det vogn kortet sier. Det må være en risk å ta. Hva med shimme wastegaten. Det er en enkel og diskre måte og øke trøket. Hvor mye sprengskiver burde jeg ha for å ligge på rundt 10-11psi? Hvis man har satt på skikkelig eksos og inntak?
 #311981  av Supramk3turbo

Nja, får jo problem uansett om du blir vinka inn på rullende landevei kontroll. Noe som sikkert aldri kommer til å skje uansett...Vist det er EU kontrollen du lurer på, så har jeg aldri hørt at noen har hatt problemer med BC på EU kontroll, de fleste eldre mekanikere vet vell ikke hva det er engang.
 #312002  av TTM

Tror ikke det er så lurt å shimme WG. For det første tror jeg det blir vanskelig å shimme slik at du treffer akkurat 10-11psi. Og for det andre, om du skulle være så uheldug å bli beordret i rulle for effektmåling, så rekker du ikke å åpne WG å ta ut shimmsen.

Da ville jeg heller montert en boostcontroller på en litt gjemt plass. Om det er en manuel kontroller, er det jo mange plasser å gjemme den bort i motorrommet.
Om det er en elektronisk kan du f.eks. ha den i hanskerommet, midtkonsoll, e.l.
 #312004  av artorush

Skjønner. Er de elektroniske boost controllene veldig nøyaktig? Og holder trøket stabilt? Hender det at de kan føre til en boost spike?
 #312007  av sindrejl

artorush skrev:Hørt at folk med biler som er tunet har blitt avskiltet på stedet, fordi de har kjørt på mer hester en det vogn kortet sier. Det må være en risk å ta. Hva med shimme wastegaten. Det er en enkel og diskre måte og øke trøket. Hvor mye sprengskiver burde jeg ha for å ligge på rundt 10-11psi? Hvis man har satt på skikkelig eksos og inntak?
tok inn en bil med bc innfelt i dasjen jeg, gikk rett igjennom hos BT det :)

Dessuten er det ingen lov som sier noe om BC.. fullstendig lovlig å ha montert, men ikke lov å bruke. Derimot kan man si at man bruker det på banekjøring eller lignende
 #312038  av artorush

Elektronisk boost controller blir nokk tingen. Men vil standard BOV tåle å slippe ut trøkket på 10-11 Psi? Eller må man få opp en Bov til?
 #312048  av FS-Styling.no

Det er ikke lov å ha noe som øker bilens "prestasjoner" i kupeen.... har jeg hørt, mener og ha lest det oxo...
 #312177  av sindrejl

Har selv eid en Blitz SBC ID, elsket den :) Kunne skifte boost dritkjapt
 #312190  av TTM

Ja det er mye å velge i. Jeg har greddy profec b, den er enkel og god, men har ikke alle fancy funksjonene som mange andre (dyre :p ) har.

Ang. bov, så tror jeg den originale holder. Vet ikke hvor mye den lader originalt, men 0,7 bar er jo ikke så veldig mye da. Om du skulle trenge det, så kjøper du en bedre (HKS, Blitz, e.l.) og ikke en til. :wink:
Så får du den kule lyden alle vil ha, men blir lei av etter en stund. :P Jeg har akkurat byttet til resirk igjen på bruksbilen min. :oops: