TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Clutch anbefalinger ST-185?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #312815  av Daniel HS

Kjenner det kan være på tide med ny clutch, noen som har tips til Clutch? Tenkte å kjøpe forsterket/racing clutch til den. Har som mange vet planer om mer effekt, og bilen brukes en del på banekjøring, så vil ha noe som holder og tåler litt herjing. I og med at jeg har firmabil er jeg ikke avhengig av at den er så alt for komfortabel å bruke i rushtraffiken.

Så noen som har noen forslag til fabrikat og type? Så får jeg sjekket opp i litt priser og litt slikt...

En kompis med Impreza GT/WRX anbefalte Exedy som han har på sin, er dette noe å satse på?
 #312994  av Daniel HS

CelicaTurbo4WD skrev:Jeg kan anbefale denne: http://www.efmotor.no/clutch/dsbhd.html

Den har jeg i min nå og den er grei og kjøre med til daglig, samtidig som at den kliper godt når det trengs.

Exedy er det merket Subaru bruker originalt.

Hmm, kanskje ikke så dum den der nei... Og den funker til herjing og leking på bane og parkeringsplasser? Vil ha noe som tåler nok, uten problemer, hvis/når jeg vil leke meg...
 #313005  av CelicaTurbo4WD

jeg har ikke prøvd og herje noe med bråslipping og sånt på tørr asfalt, men den fungerer iallefall mere enn godt nok på min gt4 med dp og 0.9 i trykk. man kjenner på en måte at den kliper veldig godt under kjøring. men man kan fort ende opp med og kvele bilen litt fortere enn med original clutch da den er en del bråere :wink:

hadde jeg vært deg ville jeg absolutt gått for denne.
 #313007  av Daniel HS

Okey, får sjekke litt priser rundtom da... Må uansett legge av noen penger, en ting er hva clutchen koster, men er få som vil ta på seg jobben med å bytte den har jeg funnet ut... :P
 #313177  av karljent

LÃ¥ner denne linken litt jeg ;)
Forsterket Clutch til ST200 da? 1.8?
Funker originalen best, eller vil det være lurt og kjøpe kraftigere om man 'bruke' bilen litt?
Noen som vet hvor slikt kan skaffes?

MVH :D
 #313183  av Daniel HS

mr2storbrua skrev:Er ikke ACT de clutchene som er veldig av og på?
Har ingen peiling, kjenner ikke til ACT i det heletatt...

Men er jo litt småkjipt med helt Av/På clutch til vanlig da, litt Av/På er greit liksom... Men skal jo kunne kjøre gjennom sentrum uten å bli bilsyk på veien pga løsing av bilen... :P
 #313187  av mr2storbrua

Bare siterer mvpmotorsports på beskrivelsen av RPS Max Clutch with Solid Hub for MR2 Turbo:
This package includes the RPS Turbo Clutch Pressure Plate and the RPS Carbon Claw 6 puck disc (solid hub) disc. This clutch kit can hold up to 510 foot pounds of torque & is 43% stiffer than stock. The Solid Hub disc is a 6-puck design with alternating pucks of carbon & metal. We do not recommend you get the solid hub, pay an extra few dollars and get the sprung hub sold directly below. Why? The same reason we don't recommend ACT 4-puck & 6-puck discs. A sprung hub will make your clutch much more driveable & slippable & is considerably easier on your expensive transmission! If you are looking to hold the most power possible on your MR2 without possibly causing significant, expensive damage to your transmission, then do not get an ACT 4-puck or 6-puck, do not get this clutch, get the RPS Max Clutch with Sprung Hub sold directly below this clutch.
Men den du så på var kanskje helt rund og ikke med pucker?
 #313266  av CelicaTurbo4WD

Jeg tror også at disse 6 - pucket lamellene uten fjæret senter fra ACT kan bli litt i det mest brutale laget for gatebruk.
sliter veldig på både girkasse/drivverk i tillegg til at det er helt håpløst og bruke i trafikk. når det er snakk om såpass mye arbeid for og skifte den ville jeg gått for noe jeg visste var brukbart, slik som den jeg anbefalte deg. har ingenting overhodet og utsette på den :)
 #313301  av Daniel HS

Så ACT er ikke noe å satse på altså...

Eneste kjipe med den fra EF motor er at den ikke var god for mer enn ca 400Nm og 350hk. Husker ikke hva det er i disse originalt, men vet at jeg hadde 251,4 Nm i motor når jeg bremset bilen til 172hk i motor. Og har jo planer om å få litt ekstra hk med tiden. Så vet ikke helt jeg... Fikk et tips om at Sachs clutch muligens kunne tåle litt mer Nm...

Den clutchen som står på nå slurer litt, lå i rundt 90, gav gass og ladet 0,8, så sluuuuret turtallet seg oppover... :P
 #313313  av mr2storbrua

Jeg har kjøpt RPS til MR2'en min, den skal visstnok klare over 700 nm. Jeg ga ca 2500,- den gang dollaren var lav. Ligger til $495 nå.Men mvp selger ikke til st-185.
 #313322  av Daniel HS

mr2storbrua skrev:Jeg har kjøpt RPS til MR2'en min, den skal visstnok klare over 700 nm. Jeg ga ca 2500,- den gang dollaren var lav. Ligger til $495 nå.Men mvp selger ikke til st-185.
Hmmm... Back to basics altså...