TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva er dette? understell celica

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #314258  av ludde

Hei

Info om bilen: 1994 celica GT

Driver å bygger litt bil for tiden og kjøpte coilovere til det jeg trodde var macpherson oppheng. Jeg har tydeligvis noe helt annet forran. Se bilder:
Bildene viser mitt demperområde forran høyre, coiloveren og tegninger fra toyodiy på mitt chassisnummer.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bilde
Skjønner faen ikke en dritt (beklager språket!). Dette er frustrerende, så derfor lurte jeg på følgende:

- Det staget fra antikrengestaget er festet rett i demperen, det er den ikke på tegninga?
- Har jeg macpherson eller superstrut?
- Hvordan i alle dager er demperen festet, må den armen også bli med?

Hva gjør jeg nå?

- Morten

Alle svar blir tatt godt i mot!!!
 #314268  av 2fast4u

Er Super Strut, er vel dette delebildet som er riktig.

:wink:
Vedlegg
(272.5 kiB) Lastet ned 81 ganger
 #314434  av Speeder

Her er det bare å få kjøpt seg andre coilovers. Som 2fast4you sier har du superstrut oppheng.
 #314438  av castman

Armen mellom antikrengestaget og demperen heter lenkearm(også kalt bikkjebein). Naturlig nok må dissse skrues av fra dempern. Helst med bankedrill el, siden de ofte spinner. Demperen er festet med tre (13mm) muttre i dempertornet, samt to kon med mutter på hver og som allerede nevt lenkebeinet.
Om du ikke har demontert kon tidligere anbefaler jeg deg å kikke litt på andre celica forum, hvordan man demonterer kon bolter! Mye teknikk, så slipper du kødde deg ihjæl!!!! :P
 #314458  av ludde

Kødde meg ihjel kommer uansett til å skje, så er ikke noen vits i å prøve å forebygge den slags...

Nye coilovers er bestilt så tralalala dette komemr til å bli spennende. Er jævli usikke rpå bærekulene på bilen. Den har rundet 180k og kommer til å bli utsatt for hard kjøring...
 #314472  av castman

ludde skrev:Kødde meg ihjel kommer uansett til å skje, så er ikke noen vits i å prøve å forebygge den slags...

Nye coilovers er bestilt så tralalala dette komemr til å bli spennende. Er jævli usikke rpå bærekulene på bilen. Den har rundet 180k og kommer til å bli utsatt for hard kjøring...
Kosearbeid dette :) besvarte dette i prosjekt tråden din.