TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• RaceChrono, GPS-basert rundetidstaker Nokia S60

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #314134  av CelicaTurbo

Fant ved en tilfeldighet frem til dette:

http://www.racechrono.com/

Et program for Nokia S60 telefoner med GPS. Programmet er for både telefoner med innebygget GPS og GPS tilkoblet med blåtann, men blåtann-GPS er anbefalt. Programmet logger rundetider, hastighet og tid ved spesifiserte "porter" på banen. Rudskogen, ACR, Våler og flere er tilgjengelig for nedlastning som ferdige baner, men man kan vist enkelt lage egne baner også. Programmet kan også kalkulere akselerasjon og kvartmilstider, men hvor pålitelig den målingen er har jeg ingen formening om.

Tenkte det kunne vært et kjekt leketøy for noen her, setter man på loggingen før man begir seg ut på banen kan man deretter se på de forskjellige rundetidene i ettertid, samt tid til markerte punkt på banen. Det er også mulig å koble til OBD-II-hardware for logging av turtall, gasspådrag etc. Og all informasjon som logges kan legges på en videofil fra f.eks inboard-cam via et pc-program som er tilgjengelig.

Programmet er gratis for nedlastning og passer for Nokia smarttelefoner med S60 operativsystem. Det er også en versjon for Windows Mobile under utvikling men den er ikke tilgjengelig enda.

Jeg har ikke prøvd programmet i praksis enda, men vil nok gjøre det i løpet av kommende sesong :)
 #314152  av CelicaTurbo

jeg mener jeg så et skjermbildet fra programmet hvor banen var tegnet inn, så mulig grafikk blir tilgjengelig i et menyalternativ når man har kjørt litt, eller mens man logger/spiller av logg.
 #314431  av 2000celica

Dette så ut som et leketøy for meg :)
Er det noen som har en formening om hvor mye datatrafikk dette genererer?
Regner med at dette programmet bruker 3G nettet for datainnsamling, men er litt for å bruke dette i utlandet pga kostnader med 3G
Så for meg å bruke dette på Nurburgring senere i år, for en enkel tidtaking, og å logge farten på alle seksjonene som banen er delt inn i.
Er det noen som har synspunkter, eller har prøvd programmet og sett hvor mye trafikk det genererer?
 #314452  av ArildM

http://www.racechrono.com/tracks/?lang= ... rgring+BTG

Nurburg kan lastes ned og da vil det ikke genereres noe trafikk som helst via 3G nettverket, kun via GPS som er gratis. Ser at dem anbefaler ekstern GPS, så det er vel lurt å satse på det om en skal ha noe nøyaktig :)
 #314664  av CelicaTurbo

Jeg ser dem anbefaler en spesifikk ekstern GPS med 5Hz oppdatering og det er nok kjekt med hurtigst mulig oppdatering fra GPS'en for å få korrekte målinger på spesielt akselerasjonstesten. Posisjonen i navigasjonsprogrammet på min mobil blir oppdatert ca en gang i sekundet men det forteller jo ingenting om hvor ofte den interne gps'en faktisk oppdateres med ny posisjon, det forteller kun hvor fort skjermbildet tegnes på nytt. Men la oss nå si at oppdateringen bare skjer en gang i sekundet så har ikke det en så dramatisk effekt på nøyaktigheten til beregning av rundetider eller akselerasjon; programmet vet jo hastigheten ved måling før og etter passering av "målstreken" om man kan kalle det det, og med kunnskap om både hastighet og akselerasjon i løpet av det sekundet så det er ganske trivielt for programmet å regne seg frem til hvilket nøyaktig tidspunkt bilen passerte målstreken selv om gps'en ikke registrerte posisjonen akkurat på målstreken. Skal programmet feile med en nøyaktig vurdering av tiden så må det skje en ganske dramatisk endring i akselerasjon i løpet av det sekundet. Det er ikke slik at rundetidene kan avvike med ett sekund selv om gps'en eventuelt bare oppdateres en gang i sekundet ;)