TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kabeltykkelse til Rockford Fosgate 1001BD

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #31191  av MR_T

Heisann, skal montere en Rockford Fosgate 1001BD forsterker :lol:
Lurer på hvor tykk strømkabel jeg trenger? Tror det er en 16mm2 idag men denne blir kanskje for tynn? Skal ha en 150amp. sikkring, basseren er 2 12" elementer

Hilsen
Tom R.
Vedlegg
RF_POWER-501BD_1001BD.jpg
RF_POWER-501BD_1001BD.jpg (16.5 kiB) Vist 3981 ganger
 #31197  av @lpher

MR_T skrev:Heisann, skal montere en Rockford Fosgate 1001BD forsterker :lol:
Lurer på hvor tykk strømkabel jeg trenger? Tror det er en 16mm2 idag men denne blir kanskje for tynn? Skal ha en 150amp. sikkring, basseren er 2 12" elementer

Hilsen
Tom R.
21mm2 er nok ett minimum på en 1001BD...med rundt 4-5 meters kabeltrekk ihvertfall :-) Det skal foresten holde med 100amp sikring... ;-)
Hvilke basser er det den skal drive da?

@lpher

#31199  av MR_T

Husker ikke merke på basseren, men går det greit med 21mm2 på 4-5m? Hvis jeg skal ha 30mm2 kabel blir den så tykk og stiv at jeg vet ikke om det blir plass, blir det noe bedre hvis jeg får kondensator på 1farad seinere? eller har ikke det noe å si?

Hilsen
Tom R.

#31220  av @lpher

MR_T skrev:Husker ikke merke på basseren, men går det greit med 21mm2 på 4-5m? Hvis jeg skal ha 30mm2 kabel blir den så tykk og stiv at jeg vet ikke om det blir plass, blir det noe bedre hvis jeg får kondensator på 1farad seinere? eller har ikke det noe å si?

Hilsen
Tom R.
Tja..si det du...om du skal ha flere forsterkere etterhvert så må du legge ny kabel da i tilfellet...så hvorfor ikke være 'føre var' å legge ordentlig med det samma man holder på? :D La 35mm2 i Supran sjøl, og jeg kan ikke si at det var så mye værre enn å legge enn 20mm2 :-)

En kondensator burde du nok hatt om det er skikkelige subber du skal bruke....men en kondensator vil nok dessverre ikke klare å kompensere for at du har for liten strømkabel.... :-)

@lpher

#31264  av Amund

skal legge 75mm2 i mr2'en.. fra batteriet fremme og bak til motor/forsterker.. :roll:

#31269  av MR_T

Vært å rappa kabel fra E-verket da eller? :shock: Er det virkelig noe vits med SÅÅ tykk kabel? åssen forsterker skal bruke de kablene da?

For min del så har jeg finni noen NRJ SQUARE 25mm2 kabler som er 5m, målte at de burde passe sånn ganske bra

T.R

#31271  av Amund

nesten... hehe :roll: er faktisk bilstereokabel, og er temmelig myk faktisk..

Eneste grunnen til at jeg bruker en så tykk kabel, er at jeg hadde den liggende å slenge, og at til den prisen jeg fikk den for, bille det vert dyrere å gå på biltema og kjøpe 16mm2... :wink:

skal ha en genesis forsterker bak der, igjen, dersom den ikke må vike for en supra mk4 kjøler da.. 8)

#31278  av @lpher

Amund skrev:skal legge 75mm2 i mr2'en.. fra batteriet fremme og bak til motor/forsterker.. :roll:

Jeez...Høyspentkabel det jo?!! :D
Vel...kabelen blir ihvertfall ikke for liten da :)

@lpher

#31300  av yeah580

Har 50mm2 og 1,2 farrad kondensator.. resten er ikke mye å skryte av.. :roll:
Hadde 25mm2 før.. det var absolutt ikke nok.

#31338  av kake

Amund skrev:skal legge 75mm2 i mr2'en.. fra batteriet fremme og bak til motor/forsterker.. :roll:
Finnes det forsterkere som tar så store kabler inn da? Jeg hadde en 2 Gauge (35mm) kabel i bilen før (og den er rimelig tykk), og jeg splittet den opp i en slik strømfordeler, med to 21mm ut, en til hver forsterker, større kabel hadde de ikke inngang for.

#31339  av @lpher

Kan ikke huske å ha sett 75mm2 inngang nei...men det finns alltids en løsning for å få det til... :)

1001BD klarer ihvertfall 35mm2 rett inn :D

@lpher

#31449  av Amund

kake skrev:
Finnes det forsterkere som tar så store kabler inn da? Jeg hadde en 2 Gauge (35mm) kabel i bilen før (og den er rimelig tykk), og jeg splittet den opp i en slik strømfordeler, med to 21mm ut, en til hver forsterker, større kabel hadde de ikke inngang for.
må fordele strømmen uansett... til motor, 8 kanals forsterker med 3 strømforsyninger, og øvrigt i bilen.. har også en kondis, som hjelper litt..

#31519  av MR_T

Har nå montert 24mm2 kabel, den var på 5meter å holdt fra batteriet og helt til midt i kofferrommet der jeg satte en strømfordeler til den andre forsterkeren 8)

T.R