TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Original sub i MR2 MKII

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #31347  av Master

Hei alle!

Har den med originalt sub under førersetet. Er det noe lyd i det hele tatt i denne når den er i bruk?

Jeg har byttet ut alle høyttalerne i bilen samt at disse har komplett nye ledninger. Fremme står det et 6.5" Pioneer komponentsett.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få lyd i den originale subben som står under førersetet. Jeg har forstått det slik at denne er koblet til et delefilter og en forsterker som ligger i stolpen til venstre for førersetet..? hvilke ledninger skal jeg koble hvor i så fall for å få lyd i subben? vil det være en god løsning å kjøpe en billig liten forsterker til å drive elementet? har den originale forsterkeren linjeinngang?

Takker for svar.

#31355  av CelicaTurbo

du må kjøre lydsignaler på de orginale ledningene for å få gang i den der, samt finne ut hvilken ledning som er amp+, kanskje jord.. enkleste er nok en egen liten forsterker til den, men når du først er i gang med det er det nok greiest å bare bytte hele subben med noe annet for jeg tviler egentlig på at den er i stand til å produsere så mye bra lyd.. en liten 8" sub kan gjøre mye bra med lyden den uten å ta så alt for mye plass bak setet :)

#31440  av @lpher

CelicaTurbo skrev: en liten 8" sub kan gjøre mye bra med lyden den uten å ta så alt for mye plass bak setet :)
En 'aftermarket' sub er nok tingen om man vil ha litt go' lyd....man kan vel si det så enkelt som at det har skjedd en del ting innen lyd-i-bil i siden mkII Mr2 ble introdusert...både innen utvikling av komponenter og også innen hvor kresne vi selv er blitt til lyd-i-bil :-)

@lpher

#31499  av PÃ¥l

Min sub er heller ikke koblet til. Skal prøve å koble den til til våren, får se om jeg er fornøyd med lyden da, hvis ikke, kan det godt hende jeg kjøper en aftermarket sub. men vil gjerne ha "hylla" som t-taket kan stå på da...

#31500  av chris

Pål skrev:Min sub er heller ikke koblet til. Skal prøve å koble den til til våren, får se om jeg er fornøyd med lyden da, hvis ikke, kan det godt hende jeg kjøper en aftermarket sub. men vil gjerne ha "hylla" som t-taket kan stå på da...
Legger t-takene i bagasjerommet jeg. Og hvis jeg skal på langtur med taket av, og bagasjerommet må brukes til andre ting, så kan jeg til nød "henge" dem på sub-kassene, sånn at glasset ligger over elementene.

#31503  av hovik

Jeg skal begynne å mekke nye sub-kasser i de to små rommene bak setene til uka tipper jeg. Jeg ønsker å beholde originale plassen til tak platene.

Kan poste erfaringer her under veis. Tenker å bygge de med store mengler silicon og 19mm mdf plater. Værste blir å få tetta romma. Volumet blir på 12-16 liter tror jeg.

Hørte med lokale lyd gururer på Strandberg i Porsgrunn, og fikk generelt beskjeden at god lyd i mk2 ikke var lett, men lykke til :?

btw, jeg har ikke snøring på dette, tar det som test prosjekt.

#31505  av Master

har vært å bestillt meg en 10" Focal sub samt ei spesialbygd kasse som passer bak passasjersetet. Får den antakeligvis til slutten av uka. Gidder ikke bygge kasse bak førerstolen (enda) for jeg må ha stolen helt bak for å få en behagelig kjørestilling (er ganske høy av meg 8) ) Men tror nok at 1 x 10" holder i massevis foreløpig. For et par dager siden satt jeg inn en forsterker jeg hadde liggende fra den forrige bilen. Den er en 4 kanals Mosfet forsterker på 800 W. Kobla den til Pioneer 6.5" frontsettet jeg har hatt koblet på cd-spilleren til nå og opplevde en enorm forskjell - spesielt i det nedre spektret. De tåler ca 75w RMS og en cd-spiller leverer vel ca 25-30 rms watt. Kjøpte meg et par 4" i dag som jeg skal sette i stolpen bak hodene. (disse kobler jeg bare rett på cd-spilleren). så nå venter jeg bare i spenning på subben. :lol:

Tror ikke jeg gidder å begynne å koble opp den originale subben.. for som sagt er det skjedd en del innen høyttalerelementutviklingen de siste 10-15 årene.

God lyd i bilen er et must :twisted:

#31536  av PÃ¥l

chris skrev:
Pål skrev:Min sub er heller ikke koblet til. Skal prøve å koble den til til våren, får se om jeg er fornøyd med lyden da, hvis ikke, kan det godt hende jeg kjøper en aftermarket sub. men vil gjerne ha "hylla" som t-taket kan stå på da...
Legger t-takene i bagasjerommet jeg. Og hvis jeg skal på langtur med taket av, og bagasjerommet må brukes til andre ting, så kan jeg til nød "henge" dem på sub-kassene, sånn at glasset ligger over elementene.
Okey, visste ikke at T-takene fikk plass i bagasjerommet jeg... men det er vel mulig å bytte selve bass-elementet til noe kraftigere? hva er diameter på original suben? noen som vet?

#31546  av @lpher

Pål skrev: Okey, visste ikke at T-takene fikk plass i bagasjerommet jeg... men det er vel mulig å bytte selve bass-elementet til noe kraftigere? hva er diameter på original suben? noen som vet?
Er det ikke en 6, 5" da? ..med dertil egnet VELDIG LITEN kasse :-)

@lpher

#31618  av Replik

Original sub er 5". Det er vel nevnt i noen andre poster også..

#31621  av PÃ¥l

okey. jeg har lekt med tanken på å skaffe aktive Pioneer "bassrør" om dere skjønner hva jeg mener... de leverer jo brukbart trøkk i forhold til størrelsen skulle jeg mene. erfaring anyone?

#31626  av Master

..men de fleste ender vel opp med 2x 8" eller 10" til slutt har jeg inntrykk av... ? :) holder på å bygge ut, foreløpig 1x 10"

#31635  av kake

Noen som vet hvordan man åpner lokket der hvor subben sitter?

#31636  av Master

mener det bare er å fjerne det gitteret som sitter foran subben (bruke et skrujern eller noe) for så og skru ut elementet. tror selve kassen er lukket godt igjen og skrudd fast i chassiet. noen som kan avkrefte/bekrefte?

Hadde bare oppe en gang for å kjike 8)