TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Audioprosjekt MKQ ?

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #31642  av MRQuoc

Så var det meg da , som prøver å få inn noe litt mer ordentlig lyd med tiden.
Jeg kjøpte meg Infinity Kappa 1.5cs fra @lpher og har i disse dager prøveprosjekter for å få på plass elementene nå ikveld prøvde jeg kun høyresiden, siden jeg mangler ting og tang.

Plassering av Mellomtone er på orginale plasser , jeg måtte kutte vekk to av festene diagonalt. Og Diskanten ligger fint rett nedenfor utpå. ser ut som jeg kommer til å ha denne løsningen for de øvre tonene.

Derimot når vi kommer til 6x9 basstonen har jeg ett større problem.
Etter å fått tatt av dørdekslet og fikk kuttet i det hullet som var, fikk jeg plass til den _endel_ større enn pinglen som jeg tidligere hadde der. og når jeg da skulle putte dekslet tilbake støtte jeg på enda en problemstilling. nemlig døra , metallet står i veien og elementets chassis er for stor! . for å få den til å passe inn der har jeg 2 muligheter.
1. jeg kunne kutte i blekket som står i veien , bøye den og dytte elementet på plass, men det har jeg mindre lyst til!.
2. jeg kan bygge enda en plate oppå den jeg har og den blir "høyere" , men problemet da er at døra ikke går igjen pga av dashen.

da har ikke jeg noen sjangs til å fikse dette ikveld og siden det er natt , bør jeg slappe av litt.
mulighet nummer 3 er å tette igjen hullet i døren med ny plate, samt å bygge egne kasser som står bak setene .
mulighet nummer 4. er å ha 1 stk 6x9 under hanskerommet på gulvet med plexi eller noe veldig beskyttende for elementet , samt den andre bassen står bak førersetet. da vil jeg ha plass bak passasjersetet for delefilterene og eventuelt forsterker.
Hva bør jeg ?

Bilder
Vedlegg
DSC01469.JPG
DSC01469.JPG (49.68 kiB) Vist 4375 ganger
DSC01468.JPG
DSC01468.JPG (88.24 kiB) Vist 4375 ganger

#31650  av @lpher

Bare ett kjapt kontrollspørsmål...om høytaleren stakk litt lengre ut..ville den da ta borti dashen?

For jeg har ferdigfresede MDF-ringer som vi bruker i sånne tilfeller...

@lpher

#31655  av MRQuoc

ja , den skraper borti dashen , derfor jeg ikke har grill på de "pinglene jeg har der fra før" .. kanskje du ikke har sett det ;) .. men jeg får engang ikke Grillen på de forrige.. skal putte dem tilbake idag og skru på døra litt , så må jeg tenke ut en god plan med dem

#31671  av @lpher

Hmmm..tricky....om du lager en ny treplate som er trukket litt lengre bakover på døra og bygger ut med avstandsringer i tillegg da?

@lpher

#31690  av Amund

bare å kappe i døren..! Det gjorde jeg for å få mine høyttalere der jeg ville ha dem.. ingen problem, pluss at det sparer vekt! :wink: hehe

#31703  av angrykid

Amund skrev:bare å kappe i døren..! Det gjorde jeg for å få mine høyttalere der jeg ville ha dem.. ingen problem, pluss at det sparer vekt! :wink: hehe
Støtter amund på denne.

#31894  av MRQuoc

hmm .. det er egentlig ikke så mye , snakk om 2cm i bredden tenker jeg .. hva slags saks bruker man da ?

#34215  av MRQuoc

Christian skrev:Stikksag og evnt en dremmel til finpuss er kjekt :)
oi har glemt dette helt :P .. men det er metallet på døra som er for liten , ikke dekslet ;)

#34253  av sindrejl

MRQ skrev:ja , den skraper borti dashen , derfor jeg ikke har grill på de "pinglene jeg har der fra før" .. kanskje du ikke har sett det ;) .. men jeg får engang ikke Grillen på de forrige.. skal putte dem tilbake idag og skru på døra litt , så må jeg tenke ut en god plan med dem
Angående grillen så har jeg også tatt de bort, men det er fordi dem hopper av i humper :P *kjører litt hardt over fartsdumpene* :D

#34261  av MRQuoc

sindrejl skrev:
MRQ skrev:ja , den skraper borti dashen , derfor jeg ikke har grill på de "pinglene jeg har der fra før" .. kanskje du ikke har sett det ;) .. men jeg får engang ikke Grillen på de forrige.. skal putte dem tilbake idag og skru på døra litt , så må jeg tenke ut en god plan med dem
Angående grillen så har jeg også tatt de bort, men det er fordi dem hopper av i humper :P *kjører litt hardt over fartsdumpene* :D
jeg må bygge en påbygg på plata som ligger der fra før av... vri den 10 grader mot setene i samme slengen .. da kan jeg kanskje få plass til den :]

#34306  av @lpher

MRQ skrev: jeg må bygge en påbygg på plata som ligger der fra før av... vri den 10 grader mot setene i samme slengen .. da kan jeg kanskje få plass til den :]
Do it man! ...spent på å høre hva du synes om Kappa 3-veis settet...og hvordan det spiller i mk1! ;-)

@lpher

#34381  av MRQuoc

@lpher skrev:
MRQ skrev: jeg må bygge en påbygg på plata som ligger der fra før av... vri den 10 grader mot setene i samme slengen .. da kan jeg kanskje få plass til den :]
Do it man! ...spent på å høre hva du synes om Kappa 3-veis settet...og hvordan det spiller i mk1! ;-)

@lpher
jeg har kun hørt disk og mellomtone .. ettersom bassen ( som er en stor del av lydopplevelsen ) er borte .. jeg bruker jo de tidligere JBL greiene .. seff uten forsterker enda .. men de spiller ganske klart .. inntil strømmen blir for lite ;) .. men de klarer desidert mye bedre lyd enn JBL-greiene i dørene .. diskanten er krystallklart .. og jeg måtte tune det litt ned for å ikke vibrere ut trommehinna mi .. :S

jeg gleder meg til å få inn bassen .. og en forsterker .. så tror jeg er meget fornøyd .. Rock og metal i øvre tonene funket .. nå trenger jeg stortromma og bassgitaren :P

#34404  av @lpher

MRQ skrev: .. diskanten er krystallklart .. og jeg måtte tune det litt ned for å ikke vibrere ut trommehinna mi .. :S
Ikke uvanlig det... :-) PÃ¥ delefilteret mener jeg du kan velge mellom 0db, -3db og -6db demping av diskanten...nettopp for bruk i slike tilfeller som ditt ;-) (om man trenger denne funksjonen er avhengig av hvor man plasserer diskanten)

@lpher

#34475  av MRQuoc

Kanskje jeg skulle begynne med RTFM ( Read The Fucking Manual ) for engang skyld .. men jeg glemte det visst på dette her .. klassa dem sammem bare :P