TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skifte lyspære i dashbord

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #313753  av Lassie

Hei,

Jeg er nødt til å skifte en lyspære i dashbordet på min T20. Kan noen forklare meg hvordan jeg går frem?
 #314062  av karljent

Er det i dashbordet på varmeapparatet, eller i speedometerkonsoll?

MVH
 #314122  av karljent

Da må du demontere deksel rundt nøkkelhull/over ratt, som er festet med 2 skruer og 2 klips. Og så dekselet i overkant av speedometer som er festet med 4, eller 2 skruer. Deretter er hele speedometerkonsollen synlig, og det er 4 skruer som holder den på plass.. 2 stk i overkant, og 2 i underkant! Disse skruene vil du lett kunne se :)

Når du har løsnet dem, så drar du konsollen mot deg, lurer en hånd bak og klipser ut 3 plugger! En på høyre, så på venstre, og siste i midten(overkant midten).. :) Kan være litt kronglete, akkurat dette..

Menmen, når det er gjort, så vipper du underkant av konsollen opp, slit at det kommer opp/ned ut mellom ratt og dashbord (oppover)
Da burde du ha det ute :)

Lyspærene står i vri-sokler på baksiden av konsollen ;)

Lykke til!! :wink:
 #314421  av AnaXyd

Deksel som er rundt rattstammen bør også taes av slik at det blir mest mulig plass for å få ut speedometeret. Det er et helvette å få det ut, men det går til slutt! :)
 #317285  av karljent

www.dioder.no selger LED kit til dashbordet i T20 Celicaen :) Blått eller rødt
 #317360  av karljent

Dette vet jeg ikke.. Du må nesten se selv på nettsiden dems :)
 #317375  av lexusmann

Eller skrive en mail og spørre?eller rett og slett ta en telefon?? :D
 #318786  av Lassie

Da har jeg endelig fått stubbet meg til å skifte pærene. Kjøpte det blåe diodekitet fra dioder.no

Selve operasjonen var ikke så vanskelig som jeg først hadde fryktet, og resultatet ble egentlig ganske ok :-)

Jeg tok ikke ut selve speedometeret, men klarte å lirke en hånd inn slik at jeg fikk skrudd ut pærene. Jeg fant dog bare 3 pærer, og i kitet fikk jeg med 4. Menmen, takker for hjelpen!