TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Toning av sideruter forran

• Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #317877  av Lexie

Har tatt kontakt med et par bilglass firmaer og spurt om det er lov med toning av sideruter forran på Lexus IS200'en.
Alle gir bare svaret: " ER IKKE LOV!!!!!"
MEN, jeg vet det er lov dersom bil typen kommer med det fra fabrikk.

Så det jeg lurte på var om IS200 har noen varianter hvor dette er orginalt.
Vet at IS'n har hundreogfjørten forskjellige pakke løsninger.
 #317878  av Amund

Min IS200 sport har i vert fall originalsota ruter :roll:
Men er bakrutene som er sota, dei foran har vel berre farge. er vel maks 5-10% soting som er lov på siderutene foran?
 #317879  av Lexie

Ja, sporten har orginal toning bak, men vet ikke om noen av pakkene kommer med toning forran også.
Greit å slippe stress med politiet pga ulovelig toning forran -_-
Vet at politiet her er så grinete når det gjelder biler.

Lest litt rundt på forskjellige forumer om soting/toning temaet, og er veldig delte meninger og påstander.
Skal levere bilen i morgen hos Riis bilglass, så skal høre mer med teknikkerne der om hva de mener om det :)

Sitat fra bilforum:

"Jeg ringte inn te Biltilsynets Tekniske Avdeling . Og dem sa at Side ruter foran og bak er lov opp til 43% . Front Rute = Ikke Lov å Sote\Tone Hvis ikke det er Fabrikk Tona.Bakruta = Ikke Lov å Sote P.g.a som du sier Skal se utrykknings kjøretøy og lignende..
Den mørkeste filmen dem har på Bil Ekstra er 43 % Gjennomsiktig= LOV Å BRUKE ifølge biltilsynet.."
 #317883  av tunamgu

jeg kjøpte og tinta selv alle siderutene med 50%.bakruta måtte proffene ta over.har ikke blitt stoppet enda.
når det er så lys,så ser det mer ordentlig ut.

http://www.snaptint.com/
 #317888  av Neo

Etter det jeg har fått beskjed om så er bakruta og siderute bake lov og sote så mørke du vil ha dem, grunnen til at man ikke får sote fremme er for at møtende trafikk skal kunne ha øyekontakt med deg i kryss og slikt.. det er det jeg har fått vite fra politiet
 #317893  av ArildM

Tror egentlig ingen har helt peil på hva som er lovlig her.

Vil gjerne se en spesifikk lov hvor det står om soting og innsyn/utsikt av ruter.
Så nettopp en reportasje hvor et firma i Oslo la på soting på sideruter og gav mye skryt og lovord om de faktiske fordelene med å sote sideruter (da med en svak toning). Knuser en ruta blir ikke bilen full av glassskår og du blir mindre distrahert pga kraftig blendende sol i fra sidene.

Har selv blitt stoppet med soting, 2 ganger har jeg fått streng beskjed om at dette må taes av (på stedet). Mens sist gang jeg ble stoppet fikk jeg ikke påpek i det hele tatt.
 #317900  av Neo

høres slik ut ja, var forskjellige meninger her.. noen må jo vite
 #317903  av gs300

Jeg legger solfilm for et firma i tromsø. det er ikke lov og tone fremrutene. alt fremfor b-stolpen skal være orginalt.
Man kjører på eget ansvar om man har solfilm på fremrutene. Blir du stoppet, og politiet ser solfilmen,
må du mest sannsylig ta det av. vest du ikke har flaks da :D

har no kjørt i alle år med solfilm på alle vinduan, og æ har ikke blitt stoppet enda.