TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Trenger litt glassfiber hjelp...

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #317851  av FireWalk

Skal lage meg en instrument holder ala den dere ser på bildet, til høyre for midtkonsollen på dashbordet der. Har ikke mulighet til å lage den i metall selv, så jeg tenkte å gjøre dette i glassfiber. Få på et lag med sparkel og pusse ned til en jevn fin overflate, og så lakk. Burde jo bli ganske pent det.

Men hvordan skal jeg få til de ovale endene på topp og bunn? tenkte jeg må vel ha en slags mal, men hva kan jeg bruke? Den bygger jo litt bakover i dybden, så er jo ikke bare å bruke stikksag her, det er jo interiør så det må jo se pent og likt ut. noen som har noen ideer om hvordan jeg skal gå frem ? :)

Se bildet som ligger vedlagt.
Vedlegg
47_625660892.jpg
47_625660892.jpg (27.11 kiB) Vist 1220 ganger
 #317872  av angrykid

Oppskrift på fin mal du kan bruke. Lim/tape sammen to halve brusflasker med noe treplate imellom, lag den så dyp som du skal ha, og fyll dette med byggskum. Husk å dekk sidene med folie.

Når byggskummet så har herdet, så tar du den ut av malen som du har laget, dypper den i polyester og herder, slik at du får en fin og hard flate. Puss så denne til du får ønsket form. Når du så har gjort det, så har du den perfekte malen for å masseprodusere dette som du trenger. :)
 #317884  av Gt-4-Ever

Skjer ut 2 tynne kryssfinerplater med formen på bildet. Legg små byggeklosser imellom disse to slik at det blir plass til målerne. Lim dette sammen. Trekk flispledd el.l rundt ha på polyster spakkel og det du evt. trenger. Når det er ferdi skjærer du hull der målerne skal være, lakker og monterer. :) Tror det skal bli bra da.:) Har aldri gjort det selv, men har sett på andre prosjektråder der di har laget høyttalerkasser, blir samme fremgangsmåte. Lykke til. :D
 #317897  av FireWalk

Får prøve meg litt frem. Gidder neppe lage noe avansert mal i den hensikt å masseprodusere disse. Det tar såpass mye tid å lage ting i glassfiber så det gidder jeg ikke. Lagde meg nylig en shroud til intercooleren, for å spare de 600 kr det koster å kjøpe en fra USA. Angret litt i ettertid. Tok mange lag med glassfiber, mye prøving og feiling før den passet 100%. Brukte ca 6 dager på å få den rett. Alle lagene skal jo tørke også, tar jo ca en dag pr lag før det har herdet ordentlig. Så skal det sparkles, lakkeres.. :)

Blir nok et engangs prosjekt. Også er det jo litt artig å ha noe unikt som ingen andre har.. iallefall nesten ingen andre :P
 #317911  av inzane2012

tror nok den holderen der fulgte med målerene jeg, altså på ditt bilde firewalk, for det ser vertfall sånn ut :) så om du lager ditt i glassfiber, så er det ingen som har sånn som deg uansett, bare kjøre på :P
 #317924  av FireWalk

inzane2012 skrev:tror nok den holderen der fulgte med målerene jeg, altså på ditt bilde firewalk, for det ser vertfall sånn ut :) så om du lager ditt i glassfiber, så er det ingen som har sånn som deg uansett, bare kjøre på :P
det er jo mulig. Bestilte iallefall 3 målere nå av typen prosport, Superblue. Så da har jeg vanntemp, 2x turbo trykk, oljetemp, oljetrykk, A/F ratio, eksos temp, voltmeter, shiftlight og varsel-lamper for nivå i vann/metanol tank :-) Trenger vel ikke mer da skulle en tro.

Fant ut at etuiet til pusseskinnet passer ganske bra, iallefall halvparten av det. Om jeg bruker det som mal, får jeg en halv sylinder. Den kan jeg kappe på midten så har jeg bunnen og toppen, så kan jeg sette dem sammen med de platene jeg allerede har fra før i glassfiber. Tror jeg skal prøve på det.
 #317930  av inzane2012

ja, eneste målerne du trenger nå er vel vanntrykk, ute-temp, inne-temp, ekstra speedo som tar over på 260, ekstra rpm måler, måler som viser hvor mye martrykk du har, en måler for kulhets faktor og en som viser hvor mange jenter som ville ligget med deg pga bilen... noen flere jeg har glemt nå?? hehe :P

neida, tror det holder med ant. målere du har i bilen nå ja, kan bli formye av sånt og vettu :P
 #317932  av FireWalk

inzane2012 skrev:ja, eneste målerne du trenger nå er vel vanntrykk, ute-temp, inne-temp, ekstra speedo som tar over på 260, ekstra rpm måler, måler som viser hvor mye martrykk du har, en måler for kulhets faktor og en som viser hvor mange jenter som ville ligget med deg pga bilen... noen flere jeg har glemt nå?? hehe :P

neida, tror det holder med ant. målere du har i bilen nå ja, kan bli formye av sånt og vettu :P
Har faktisk inne-ute termometer :P og bensintrykk og, men den måleren befinner seg i motor rommet så den er vel egentlig kun brukendes når bilen står stille med mindre man får en kompis til å ligge å holde rundt turboen mens man kjører. :P