TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 10 grader feil pÃ¥ tenninga

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #31657  av Master

Hadde bilen inne på toyota i dag for å ha dem til å skifte toppdekselpakning samt noen småpakninger. Men da de begynte å kjike på motoren fant de ut at de måtte bestille en ny pakning til innsugsmanifolden eller noe - hvertfall måtte vi ombooke på timen.

MEN: jeg hadde bedt dem om å justere på tenninga siden jeg synes at jeg hørte tenningsbank av og til. Han karn på verkstedet sa at de måtte justere tenninga hele 10 grader (!) for at den skulle bli etter fabrikkinnstillinger. Tenningsbankene eller ventilkaklingen er borte nå, men samtidig virker det som om at det er dårligere respons av motoren.

Hvor mange grader er det gunstig og avansere tenningen på en 3SGE motor uten at man får denne tenningsbankingen? er vel snakk om max 2-3 grader right?

#31672  av Christian

2.3 grader ligger nok i løypa det ja, men husk at du da bør bruke kun 98oktan.

#31685  av CelicaTurbo

10 grader :shock: Vel, ikke rart du hørte tenningsbank, men jeg stiller meg enig med Christian, 2-3 grader er trygt med 98 oktan, men jeg vet at enkelte har kjørt 5 grader uten problemer. Skal du stille på det selv så for all del bruk et slikt tenningslys slik at du ser hva du gjør, samt at jeg hadde ønsket litt ro i sjelen for at fyren som gjorde dette hos toyota husket å kortslutte de to punktene i diagnosepluggen før han gjorde dette, hvis ikke kan tenningen være ganske på trynet..

#31706  av Master

jepp har tenningslampe. brukte å justere på gammelbilen (som hadde forgasser da men.. )

Hvis noen kan fortelle meg hvor denne diagnosekontakten sitter (evt bilde?) og hvilke to kontakter i denne jeg skal kortslutte så hadde det vært fint.

Ellers er det vel bare å koble tenningslampa på tenningskabel 1 og lyse på det hjulet og dreie på fordeleren. hvor henter jeg strøm? (kablene jeg har på tenningslampa er ikke akkurat lange..)

hvis Toyota ikke har kortslutta kan det jo hente at tenninga var avansert ca 5-6 grader og jeg har kjørt med 95 okt. Så har de nå retardert tenninga slik at den tenner for seint (ca 4-5 grader) slik at jeg da merker mindre respons i motoren spesielt på lavt turtall.

#31711  av Christian

Diagnosepluggen sitter mellom motoren og bagasjerommet på passasjersiden, pluggen er grå og det står "diagnostic" på den :)
Husker ikke helt, siden jeg ikke er ved bilen nå, men jeg mener de er merket "ign"

#31736  av sindrejl

øh whops.. jeg kortslutta ikke dem og justerte opp 4 grader.. kjører nå på 15 uten problemer.. går som et skudd :D

#31739  av Christian

Da er du rimelig høyt oppe! Kortslutt og sjekk igjen du :)

Edit : *Kremt* Lurer foresten på om det muligens er ET1 og E1 du skal kortslutte :oops:
Skal sjekke.

#31743  av Christian

Det er TE1 og E1 som skal laskes, du merker at det er riktig siden tomgangs hastigheten synker :)

#31748  av Master

jeg leste en annen plass at det var E1 og TE1 du skal kortslutte ja... så jeg gjorde det, men det virka som om at tenningslampa mi er kaputt. den lyste bare av og til så jeg fikk ikke noe fornuftig målig utav det. men jeg tror egentlig jeg bare skal be toyota justere tenninga på nytt når jeg skal ha bilen inn der igjen. da kan jeg jo fortelle dem akkurat hvordan jeg vil ha den justert. kortslutta og på ca 13 grader.

tenker det gjør susen 8)

#31756  av CelicaTurbo

med mindre dem blir irritert over at du forteller dem hvordan dem skal gjøre det da :) Men blinket ikke lampen skikkelig så vri litt på indukteren eller hva det kalles, eller sett den et annet sted på wiren, det hjalp for min del ihvertfall for jeg hadde samme problemet.. ellers er det litt trangt å se ned så det er lurt å skru av det dekselet som står på høyre siden på siden av motorlokket.. strøm mener jeg å huske at du fant i nærheten eller inni sikringsboksen, en bolt eller noe der som det var god pluss på, jeg husker ikke hvor den er nøyaktig siden jeg ikke har MR2 lenger men husker at jeg skjønte hva det var med en gang jeg så den..

#31778  av sindrejl

hmm trukke jeg gidder kortslutte noe, står på 15 nå, men motoren går gulle godt uten en anelse tenningsbank :)

#31793  av CelicaTurbo

jeg tror det kan være lurt om du gjør det jeg, om bare for å være sikker på at det ikke er for aggresivt.. er ikke all tenningsbank som kan høres vet du :) det er en kjapp og enkelt sjekk for å være sikker ihvertfall :)

#31796  av sindrejl

hmm ok :) gjøre det ikveld da :) *liker det aggresivt* :twisted: