TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvorfor vippelykter oppe uansett i rally?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #317206  av Daniel HS

Har sett på en del Celica rallyfilmer på Youtube og har lagt merke til at vippelyktene alltid er oppe. Hva som gjør at de er oppe uansett om de er tent eller ikke? Var det noe krav om at man skulle kunne se glassene i hovedlysene hvis de snurret eller noe?

Er nok totalt unyttig å vite det, men kjekt likevel... :P
 #317215  av lasse

Ikke vet jeg, men det første jeg kunne tenke meg er at motorene til vippemekanismen er tatt bort?
Veier jo sikkert noen kilo...
 #317217  av Daniel HS

lasse skrev:Ikke vet jeg, men det første jeg kunne tenke meg er at motorene til vippemekanismen er tatt bort?
Det er en mulighet ja, men siden de er så opptatt av aerodynamikk innen bilsport vil jeg tro at vippelyktene oppe er fy fy...

Men mener jeg har sett at etter de har kjørt rallyet og de står på podiet er lyktene nede, men mulig jeg tar feil her...
 #317293  av JK86

stemmer dette. de må følge visse regler for og få kjøre rally og en av dem er at bilen skal være i eu godkjent stand og kjøres slik så de må kjøre med lys på fra start av. derfor må vippisene være oppe. men skjønner ikke hvorfor de ikke legger de ned rett etter start.
 #317299  av Larsen

Daniel HS skrev:
lasse skrev:Ikke vet jeg, men det første jeg kunne tenke meg er at motorene til vippemekanismen er tatt bort?
Det er en mulighet ja, men siden de er så opptatt av aerodynamikk innen bilsport vil jeg tro at vippelyktene oppe er fy fy...

Men mener jeg har sett at etter de har kjørt rallyet og de står på podiet er lyktene nede, men mulig jeg tar feil her...
Aerodynamikk fokuset er jo noe som har kommet gradvis etterhvert..
Sist redigert av Larsen den 12 mar 2009 13:58, redigert 1 gang totalt.
 #317300  av ArildM

Nekter å tro at det har en avgjørende faktor i Rally hvorvidt lyktene er oppe eller ei.
Og lyktene er vel nede på podiet fordi at dette er penere :)
 #318118  av MOTORSPORTHUSET

gr-a bilene som toyota team europa har laget har ikke motor og lyktene er altid oppe.
di har også syredyppet karroseri slik at det er tynnere og lettere.
jeg kjenner en som har en slik tte bil.
men fyttikatta og slitt di er i karosseriet.

noen av di som er bygd i ettertid med tte deler har forsatt funksjonen til lyktene i bruk.
når disse bilen gikk i rally var ikke aerodynamikken så mye utviklet. se eks på lancia delta ser jo ut som en garasje :P