TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Dekk og felg igjen...

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #318204  av sikkerhet
 
Kjapt spørsmål. 18" felger.... er det bare å montere uten noen som helst form for tilpassinger/modifikasjoner? Jeg skal ha nye sommerfelger og har egentlig vurdert å smelle på 17" som står som standard i vognkortet. Til tross for 17" er standard har jeg 16" (lexus) felger på både vinter og sommerfelger..... Hvis 18" går rett på uten at det er behov for tilpassinger er det aktuelt. Hva er da fordeler/ulemper ved å velge 17" framfor 18"?????
 #318205  av Lexie
 
17" felg er standard på IS200 Sport. Vanlig IS200 har 16" orginalt.

Selv har jeg 225/45 R18 og de subber i forskjermen når jeg svinger, men det er ganske lett å fikse på.
Skal fikse dette selv nærmere sommern. Tenkte å prøve å varme skjermen med en varmepistol og bøye en del av skjermen litt.
Av en eller annen merkelig grunn så bøyer en del av forskjermen seg mot hjulet. Ganske fjernt men men.
Hvis det ikke går å bøye den må man bare kutte det vekk, men det ser helt jalla ut med et lite "vindu" i forskjermen. Hvis man ikke fester på en ny plastbit da.

Men kan hende at du slipper dette hvis du går for litt mindre gummi da. 225/35 R18 f.eks?
 #318207  av QuiNlan
 
Tror 18" med 40 i profil skal gå ganske smertefritt.

Jeg har 17" med 50 i profil. Tar toucher såvidt borti innerskjermen forran ved full sving.
 #318300  av galx
 
Lexie skrev:17" felg er standard på IS200 Sport. Vanlig IS200 har 16" orginalt.

Selv har jeg 225/45 R18 og de subber i forskjermen når jeg svinger, men det er ganske lett å fikse på.
Skal fikse dette selv nærmere sommern. Tenkte å prøve å varme skjermen med en varmepistol og bøye en del av skjermen litt.
Av en eller annen merkelig grunn så bøyer en del av forskjermen seg mot hjulet. Ganske fjernt men men.
Hvis det ikke går å bøye den må man bare kutte det vekk, men det ser helt jalla ut med et lite "vindu" i forskjermen. Hvis man ikke fester på en ny plastbit da.

Men kan hende at du slipper dette hvis du går for litt mindre gummi da. 225/35 R18 f.eks?

Det med felger og dekk til doningen er ikke et enkelt valg, hehe :wink: . Holdt lenge på med dette i fjord vår. Ligger foresten en tråd her på forumet som ble ganske lang
(viewtopic.php?t=27635). :D

Jeg var selv nødt til å gå for 35-profil for å unngå subbing i fremskjermen, 45 profil på 18" vil kanskje bli et lite problem med vanlig TTE-senk og standard dempere, selv om du valser inn kanten på forskjermen. Har selv innvalset kant.
Var ute etter størelsen 235X35X18, men den ble så himmla dyr..pungteringsfri Dunlop..
Den merkelige utover-bulken i plastinnerskjermen varmet jeg opp med en varmluftpistol og formet den innover istedetfor -det hjalp godt på. Bulken tok i på vinterhjulene hvor jeg kjører med 17" orginal, men med 45" 205 X 45.

Det med innpress er veldig viktig. Hvis du går for innpress på ET40 er det i utgangspunktet ikke lovlig på Lex'n din. Innpress på ET45 vil være lovlig og et ganske vanlig alternativ på felger.

Relgenen for innpress er slik: Du kan leke med innpresset med en margin på 7,5 i forhold til standard felg (ET50). Dvs at du kan gå ned/eller opp 7,5 på de orginal som er ET50. Eks.: ET 50 - ET 7,5 = ET 42,5 :mrgreen:

Unntak fra regelen er: Dersom du kjøper felger som f.eks. er ET40 eller ET35 - og får Tüv-papirer fra leverandør på at de er godkjent til din Lexus IS200, vil du også få fegene/innpresset godkjent av biltilsynet. :wink:

Så er det viktig å huske på at du får felgen til å gå "klar" av bremsekalipperne...noen som har gått på den smellen.

Kjenner til en kar her i Bodø som ble stoppet av biltilsynet i fjord vår med flunke nye felger, Biltilsynet er litt opptatt av slikt..merkelig.. :roll: Han måtte plukke av alle fire hjula til neste dag. Han hadde kun litt feil innpress, kunne ikke se det en gang. Jævlig kjipt..

Her er foresten en dekk/felgkalkulator man kan teste ut rulleomkretsen på :)
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp


HÃ¥per det var litt til hjelp ? :D
 #318455  av sikkerhet
 
galx skrev:
Lexie skrev:17" felg er standard på IS200 Sport. Vanlig IS200 har 16" orginalt.

Selv har jeg 225/45 R18 og de subber i forskjermen når jeg svinger, men det er ganske lett å fikse på.
Skal fikse dette selv nærmere sommern. Tenkte å prøve å varme skjermen med en varmepistol og bøye en del av skjermen litt.
Av en eller annen merkelig grunn så bøyer en del av forskjermen seg mot hjulet. Ganske fjernt men men.
Hvis det ikke går å bøye den må man bare kutte det vekk, men det ser helt jalla ut med et lite "vindu" i forskjermen. Hvis man ikke fester på en ny plastbit da.

Men kan hende at du slipper dette hvis du går for litt mindre gummi da. 225/35 R18 f.eks?

Det med felger og dekk til doningen er ikke et enkelt valg, hehe :wink: . Holdt lenge på med dette i fjord vår. Ligger foresten en tråd her på forumet som ble ganske lang
(viewtopic.php?t=27635). :D

Jeg var selv nødt til å gå for 35-profil for å unngå subbing i fremskjermen, 45 profil på 18" vil kanskje bli et lite problem med vanlig TTE-senk og standard dempere, selv om du valser inn kanten på forskjermen. Har selv innvalset kant.
Var ute etter størelsen 235X35X18, men den ble så himmla dyr..pungteringsfri Dunlop..
Den merkelige utover-bulken i plastinnerskjermen varmet jeg opp med en varmluftpistol og formet den innover istedetfor -det hjalp godt på. Bulken tok i på vinterhjulene hvor jeg kjører med 17" orginal, men med 45" 205 X 45.

Det med innpress er veldig viktig. Hvis du går for innpress på ET40 er det i utgangspunktet ikke lovlig på Lex'n din. Innpress på ET45 vil være lovlig og et ganske vanlig alternativ på felger.

Relgenen for innpress er slik: Du kan leke med innpresset med en margin på 7,5 i forhold til standard felg (ET50). Dvs at du kan gå ned/eller opp 7,5 på de orginal som er ET50. Eks.: ET 50 - ET 7,5 = ET 42,5 :mrgreen:

Unntak fra regelen er: Dersom du kjøper felger som f.eks. er ET40 eller ET35 - og får Tüv-papirer fra leverandør på at de er godkjent til din Lexus IS200, vil du også få fegene/innpresset godkjent av biltilsynet. :wink:

Så er det viktig å huske på at du får felgen til å gå "klar" av bremsekalipperne...noen som har gått på den smellen.

Kjenner til en kar her i Bodø som ble stoppet av biltilsynet i fjord vår med flunke nye felger, Biltilsynet er litt opptatt av slikt..merkelig.. :roll: Han måtte plukke av alle fire hjula til neste dag. Han hadde kun litt feil innpress, kunne ikke se det en gang. Jævlig kjipt..

Her er foresten en dekk/felgkalkulator man kan teste ut rulleomkretsen på :)
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp


HÃ¥per det var litt til hjelp ? :D
Takker det var mye god og grei informasjon på en gang..... Eg får se hva jeg gjør.... Skjønner at med alt større enn 17" med original dim. kan skape problemer.... Jeg gidd ikkje bale med modifisering når det gjelder dette så det blir vel gjerne 17" da.... 17" blir tross alt en forbedring i mitt tilfelle som i utgangspunktet har 16".
 #318471  av tunamgu
 
Har justerbart og senket helt til dekka går i ett med dekkene.Hadde 8*18 ET40 225/40/18,ingen subbing i det hele tatt.

Men anbefaler deg 17" for best comfort.
 #318499  av Mr_Storbrua
 
til dekka går i ett med dekkene
Mener hjulbuene går i ett med dekkene?