TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Senking av MR2 SW20, hva funker?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #318474  av ReWrite

Har en Mr2 på stylter for øyeblikket, og etter mye mas fra kolleger på jobben har jeg bestemt meg for og få den litt lavere...

Da det er utallige med muligheter ute på markedet så spørr jeg dere her om råd, skal jeg kun gå for fjærer? Eller skal jeg klaske til med alt nytt?

Jeg pendler daglig med bilen, så bilen må ikke være steinhard, og det må heller ikke være sinnsykt dyrt.

Ser helst at jeg får tak i settet fra en nettbutikk i Norge, pga reklamasjon osv og at det helst koster meg under 10 lapper..

Ber jeg om for mye nå? :D
 #318476  av pkgrette

spørs litt å bleie hjul du vill ha men bare fjærer funker fint det med 35 mm eller noe i senk . vis du har blreie svære hjul må du kansje ha coilover da du kan juster dette som du vill i høyde og harhet.og i masser av vinkler så du får det som du vill.
 #318477  av lasse

Jeg ville gått for et sett med skikkelige fjærer, og kanskje nye dempere, jeg kjører selv med gule koni/h&r fjærer og er fornøyd med det, koni demperene er justerbare i stivhet så du kan få bilen fra nesten original mykhet til beinhardt.
Er ihvertfall det jeg kan anbefale :D
 #318498  av marlboro1310

Netopp vært en utfyllende post om dette, Eibach Pro fjærer 22mm i kombinasjon med justerbare Koni kan jeg anbefale sterkt.
 #318510  av Master

Jeg har KYB AGX 4 trinns justerbare dempere (gått ca 10k km) fungerer som ny samt H&R tuv-godkjente fjærer som senker som på bildet til salgs i løpet av Mai til en rimelig penge.

Eibach pro fjærer senker ikke så mye, så om du vil ha mer senk må du gå for disse 40mm kittene (som mine er). Selvfølgelig blir den noe stivere da men...

PM meg om du er interessert.

Bilde
 #318534  av marlboro1310

ja den senkinga den senkinga...den er jo selvfølgelig viktigst!!
 #365646  av Helgeland

tenkte og dra opp en gammel post kontra og lage ny..

Jeg sitter og vil senke bilen samt ha nye dempere.
men lurer da i den sammenheng på en del ting..

jeg har lust til og få det godkjent.. da må demperne være tuv godkjent for spesifikke bilen eller holder den med at den er tuv godkjent?
må fjærene være tuv godkjente?

hvor mye er normalt og senke bilen? vet at dette er smak og behag men lurer litt på hva folk er fornøyde med?

kjører med 18" felger hvis dette er en viktig faktor..??

bruker en annen bil til hverdags.

en kompis sier jeg bør gå for coilover. men dette høres avansert ut med tanke på alle vinklene du kan stille og all trykket både opp og ned.. og har forstått at det da er få felger som passer?

noen tips?? evntuelt linker?

ser at folk liker godt gule koni! hvor er det bra og kjøpe disse? er disse tuv godjkente?
 #365651  av lasse

Du trenger ikke tûv på demperene, kun fjærene (og dette er ikke synsing, har vært og fått skrevet inn fjærer i vognkortet, og nevnte da at jeg hadde montert gule koni, dem brydde seg ikke engang)
Fjærene må du ha tüv papirer på om du skal skrive det inn i vognkortet ja.
Husk også å få sjekket at lyktene lyser riktig og at du har ett felt på 80cm med 11cm frihøyde under bilen før du viser den, i tillegg til papirer på 4-hjulskontroll og papirer på fjærene så går det glatt.
Ang hvor mye senk er jo det en smakssak da, med mine h&r fjærer (som er oppgitt til 20mm, men tror dette stemmer for 92+ som er 20mm lavere enn 90-91) har jeg ihvertfall mer eller mindre NØYAKTIG 11cm klaring under bilen, den saken til tilsynet skrapte oppi plastdekslene under bilen, men det var visst greit, for det ødelegger visst ikke veien demmes...
 #365666  av Helgeland

lasse skrev:Du trenger ikke tûv på demperene, kun fjærene (og dette er ikke synsing, har vært og fått skrevet inn fjærer i vognkortet, og nevnte da at jeg hadde montert gule koni, dem brydde seg ikke engang)
Fjærene må du ha tüv papirer på om du skal skrive det inn i vognkortet ja.
Husk også å få sjekket at lyktene lyser riktig og at du har ett felt på 80cm med 11cm frihøyde under bilen før du viser den, i tillegg til papirer på 4-hjulskontroll og papirer på fjærene så går det glatt.
Ang hvor mye senk er jo det en smakssak da, med mine h&r fjærer (som er oppgitt til 20mm, men tror dette stemmer for 92+ som er 20mm lavere enn 90-91) har jeg ihvertfall mer eller mindre NØYAKTIG 11cm klaring under bilen, den saken til tilsynet skrapte oppi plastdekslene under bilen, men det var visst greit, for det ødelegger visst ikke veien demmes...
glimrende takk for utfyllende svar lasse. men du sier fjærene er tuv godkjent er dette et papir du får med når du kjøper fjærene også bare viser du dette når du viser bilen? må fjærene være tuv godkjent til spesifikk mr2 sw20 eller er det liksom et tuv godkjenning som er felles for alle biler?
 #365667  av James

Cusco coilovers her og er godt fornøyd med det 8)
 #365669  av Helgeland

James skrev:Cusco coilovers her og er godt fornøyd med det 8)
Har du link til dem du kjøpte dem av?
er disse tuv godkjente?
 #365673  av Helgeland

jeg ser på fjærene di har rundt om bl. annet på horse power freaks det står jo ikke hvilkne som er tuv godkjent eller ikke? er dette noe jeg må sende mail til dem og høre?
 #365679  av john_e

IMG_1636_2.jpg
IMG_1636_2.jpg (441.55 kiB) Vist 496 ganger
Jeg fikk nettop på kyb agx med tein fjærer, og det jeg kan si er at bilen ble sinnsykt lav, spesiellt foran. Halverte lengden av de originale gummistopperne på demperne for å få nok vandring (viktig!)
Har ikke testet komboen skikkelig enda (innkjøringsperiode :) )

Er i alle fall helt sikkert at nye dempere og fjærer er en av de beste oppgraderingen man kan gjøre ;)
 #365693  av Helgeland

oki vet du hvor mange mm settet ditt senket?

har funnet ut at toppen på den ene demperen min er ødelagt mye dødgang alle veier. mener da den svarte gummi tingen i toppen?

passer disse da til min bil?

http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=460

ser at det står noe om at di egentlig er til 94+ men at det vil arbeide med 91-93 også??
 #365694  av lasse

Man får som regel tüv papirene med ja, fikk det på mitt sett ihvertfall, men lurer på om h&r har sluttet å sende med papirene, må lastes ned og printes ut fra nettsiden.
Papirene er for hver enkelt bilmodell, står også et nr på fjærene som må stemme overens med papirene.
En god tommelfingerregel er at ting som er fra japan og usa som regel ikke har tüv godkjenning, da de har helt andre retningslinjer for godkjenning enn det vi har i europa og her til lands, skal du ha noe som helt sikkert er tüv godkjent så bør du finne noe fra tyskland, der selges det vel knapt noe uten godkjenning.
Dempertoppene er en gjenganger på mk2, har vel slitt ut to sett i løpet av de snaue 100000 jeg har kjørt min bil, er bare å handle inn de toppene fra twosrus, men husk å kjøpe to, da du mest sannsynlig har de som ikke har hullet 100% i midten fra før av sånn som de nyere har.
Originale hos toyota koster rett under tusenlappen om jeg ikke husker feil...