TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oljekjøler... pris? reparerbar?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #318584  av FireWalk
 
Monterte toppen på bilen og la ikke merke til at varmeskjoldet under eksosmanefolden hadde bøyd seg slik at det klemte på oljefilteret som i tur igjen har presset ned mot oljekjøleren slik at kontaktflaten her har blitt litt bulket. Dette førte jo så klart til at oljen sprutet alle veier når jeg forsøkte å starte motoren.

Vet ikke om det er noen måte å få rettet opp denne skaden på, denne falten må jo være helt glatt og plan for å sikre tetning mellom den og oljefilteret... :\

Noen som vet hva det koster for en ny? eventuelt hvor jeg kan få tak i en brukt til en ok pris? Så en på nett men de ligger på over 5000 kr inkludert frakt til NOrge.. litt sure penger... :\
 #318625  av Master
 
Han prater om den originale oljekjøleren (vannkjølt). En setrab oljekjøler(luft) vil ikke hjelpe stort... Tror en ny en koster rundt 5k?

Ville prøvd å søke etter en brukt en. Evt få noen til å rette den / legge på noe sveis / gjevne ut osv...
 #318634  av FireWalk
 
Har nok klart å bulke den orginale ja :oops: Var veldig stresset og ville bare få sammen igjen motoren. Var kun blokka som stod igjen i bilen. Monterte sammen hele motoren på 9 timer. Jobbet i ett uten pause. Så det viser seg jo nå da at det kanskje gikk litt fort i svingene.. :\

5k på toyota? Ante meg at det ville koste dyrt ja. Mulig jeg finner en brukt en fra USA. Hadde gledet meg til å få bilen på veien nå som våren har kommet til Ålesund for fult, men får vel bare vente litt til da.

billige ebay produkt stiller jeg meg litt skeptisk til. Når det gjelder noe så viktig som olje kjøleren så blir det enten orginalt, eller noe ettermontert fra kvalitetsmerke (greddy eller lignende). Er uansett skeptisk til luftkjøler på MR2 siden det jo ikke er noe særlig luft å kjøle med.. på høyresiden får ICen alt som er av luft, og det er ikke så veldig praktisk å få flyttet den bort ved luftfilteret heller. Så tror jeg går for en orginal brukt :)
 #318663  av FireWalk
 
Master skrev:Den originale blir for dårlig ved banekjøring på ditt hestenivå.. ;) har du oljetempmåler?
Har ikke brukt bilen til banekjøring :) Blir som regel kjørt temmelig rolig. Mulgiens en forbikjøring i ny og ne :P

Har ikke fått montert oljetemp måleren enda. Driver og lager en "holder" i glassfiber der den skal stå.

Hvor plaserer jeg i så fall en luftkjølt Oljekjøler da? Det er jo som jeg sa SVÆRT begrenset med lufting på denne bilen. Og slangene er vel strengt talt ikke lange nok til å gå helt bort til innsuget på venstre siden, da må de jo forbi en rødglødende turbo også. Høyresiden funker ikke pga block off platen til ICen, og bak ICen kommer det jo ut varm luft.. :\
 #318672  av Master
 
Jeg vurderer å montere min slik: evt i chassiset rett foran motoren på samme plass (men rettet ned i lufstrømmen)... Har fjerna AC kompressoren. Monterer jeg den på motoren blir den montert såpass langt ned og såpass langt mot passasjersiden at den kommer i lufstrømmen. I tillegg kan man putte på en spalvifte eller 2 for å få ytterligere luftstrøm ved behov. I tillegg er det jo lurt å legge inn noe slags gitter som stopper evt steiner i å slå hull i kjøleren.

Normal kjøring er den originale kjøleren mer enn god nok. Jeg blir å montere dette kittet i tillegg til den originale.

En holder i glassfiber? Du skal ha den i bunnpanna sant?

Bilde
 #318677  av FireWalk
 
Hmm.. ja det kunne jo gått an. Finnes det noen adapter til å montere oppå orginal kjøleren da om du skal bruke dem i serie? Tipper det blir noe slikt jeg og må til med om jeg skal ha bedre kjøling. Men kommer til å montere en orginal en først, så følger jeg med på temperaturene, om det blir for varmt så får jeg heller gjøre slik som du planlegger. Men funker det med en spal vifte akkurat der da? ser for meg at det blir uhorvelig varmt, og elmotorer liker jo ikke varme. Ser for meg at den vil ta kvelden ganske fort ?

Eventuelt route oljeslangene Langs blokka over eksosanlegget og til innsuget på førersiden ? men spørs om det ikke blir for langt det og. Hmm..
 #318679  av Master
 
Her er tanken min, FireWalk: viewtopic.php?f=61&t=27108&start=75#p307015 med Mocal termostatstyrt sandwichplate som bare gir kjøleren olje når den er varm nok, men hele tiden filtrerer gjennom oljefilteret.

Spalviftene tåler mye, og det er jo ikke så varmt der nede? Det blir jo i friskluft og langt vekk fra eksos (samme region som IC vifta står i, bare lengre ned). Den originale kjøleren/filteret sitter jo 5cm unna eksosen og kjøler jo bra den :)
 #318761  av FireWalk
 
Aha! Da er jeg med. Så da sirkulerer oljen giennom kjøleren ved hjelp av trykkventilen når oljen når en viss temperatur? Genialt.. om det funker :D Kanskje en løsning jeg og må vurdere da med tiden :D
 #319202  av MR2turbo
 
kan skru av en til deg om du vil, og evt sende den sammen med den motorfestebraketten eller alene.. :-) igjen.. best på tlf 97024101 siden det er lenge mellom hver gang jeg er inne osv..
 #319254  av FireWalk
 
Kjempe! Sendte deg en melding akkurat. Snakket med ATS Racing i USA og de hadde noen brukte oljekjølere liggende. Har overført penger via paypal, men de har ikke akseptert betalingen enda, og har ikke svart på mail på noen dager nå. Er vant med at ting tar litt tid med de gutta der siden de opererer på verdensbasis. Tok jo noen uker fra jeg betalte innsugsmanefold til den faktisk kom. Nærmere en måned faktisk. Så om du har en liggende så canselerer jeg heller betalingen og kjøper en av deg istedet, så får jeg bilen raskere på veien :-)

Er jo kun denne kjøleren som står igjen nå, så er det bare å få den på rullene igjen og mappet litt så er vel alt forhåpentligvis i skjønneste orden :)
 #319259  av cameleon
 
Du får til det meste du Kirurgen :mrgreen: