TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ledningsnett pÃ¥ MR2 MKII

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #318512  av Audun F

Bilen er noe rar om dagen og batteriet tapper seg litt etter litt hvis den står stille i noen dager. Dette kan jo være grunnet hva som helst, men jeg har ikke funnet noen feil - ingenting som trekker noe særlig når bilen står stille (uten at motor går). Ladinga på batteriet er også godkjent siden den er på 14,7 el.no.

Siden jeg nå alikevel skal ha ut hele skiten ved omlakkinga senere i år (forhåpentligvis) tenkte jeg at jeg skulle bytte hele ledningsnettet forran. Som sagt så gjort, stakk innom Toyota og skulle bestille, men neida... Gått ut av produksjon :( Jeg har kontakt med en i UK og en i Japan/HongKong som skaffer deler, men dette er jo til høyreratt biler - så det vil ikke passe mest sansynlig.

Har også søkt rundt på eBay og forumet her, uten noe særlig med resultater. :(

Er det noen her som har erfaring med å skaffe ledningsnett til MR2n?
 #318576  av Xlr8

hørrest ut som en veldi stor jobb for og fikse et problem med spennings trekk?
lever de til noen som kan de så bør de ikke gå mer en 2 timer på og finne feilen.
start med og sjekke att den tapper strøm først og att de ikke er batteriet som er kaputt, sjekk hvor mye den lader fremme på batteriet.
 #318577  av Xlr8

hvor mangen amper trekker den når den står me tenning av og slikt?
 #318589  av Audun F

Vel, jeg hadde den på Toyota - men de "gadd ikke" å gjøre noe med det. De sa ikke det rett ut, men jeg forstod det slik. Rart siden de vanligvis har bra service. Hvem i så fall kan jeg kontakte som har god peil på dette?

Tror vi kom fram til at den trekker 0,1-0,2 amp stillestående? Det burde vel være helt ned mot 0?

Hadde et uhell med ledningsnettet ut til døra på venstre side, noe som gjorde at deler av koblingene mine brente bort. Er redd for at dette kan ha noe å si (merkelig nok :shock: ) for tapet. Derfor skulle jeg gjerne hatt et nytt ledningsnett for å sørge for at alt er i orden. Dette skal som sagt ut uansett mesteparten når den skal lakkes.
 #318647  av Xlr8

opp til 200 milliamper er ok.. er veldi normalt og ligge opp i mot dette på nye biler vert fall.
kan vere batteriet ditt som er kaputt og batteriet tapper seg selv. sjekk dette med og la bilen stå med batteri polen av og i et par dager (litt lenger en hva som trengtest for og slite med og starte den når den sto med batteriet på)
og se om den starter da.
vist du har mulighet til og la bilen stå da=P
 #318665  av Audun F

Takk for input! =) Jeg har kjøpt helt nytt batteri fra Varta (ikke Biltema som satt i) og satte i dette for en ukes tid siden. Bilen startet veldig bra i begynnelsen med det nye batteriet, men tror den er tregere å få starta nå (etter en ukes tid). Bilen brukes hver dag, men skal den stå over en helg eller noe så må jeg plukke av kabeln på batteriet slik at den ikke går tom. Må jeg ta av begge polene eller holder det bare med den ene? Har fått litt splitta tilbakemeldinger på dette nemlig...

Det at den trekker 0.2 tenkte jeg også at ikke skulle ha noe å si siden dette er en "daily driver" for øyeblikket...
 #318704  av Audun F

Merkelige greier... Da jeg skulle hjem i sted vrei jeg rundt nøkkelen i tenninga og det eneste som kom var en sær liten pipelyd og så fullstendig nada - nothing. Mørkt og stille. Prøvde det et par ganger, men starta fortsatt ikke. Prøvde anlegget, og det var det mer enn nok strøm til. F.. tenkte jeg og åpna panseret - tok av minuspolen, satte den på igjen. Rusla bak og åpna sikringsboksen bak i motorrommet og tittet nedi, rørte ingenting. Gikk forran og satte meg inn og starta -vroooom! Hva skjer med denna bilen lurer bare jeg på :?
 #318775  av BT-GTI

ok var borte i det selv er kanske så lett å leite seg fram til hva som suger strøm. først startbilen kjør lit så stopp og finn fram ampmåler eller var det volt..husker ikke helt. etter en kjøre tur er det masser av strøm siden dynamoen har ladda batteriet nesten forbi 100% så etter en halv time start å sjekk sikkringene all strøm går igjennom en slik. til slutt finner du en som ikke er helt bra. sjekk sterio , sjekk den pæra i baggasjen er ikke altid den slokker og den tar en del strøm! det gjorde min.. sjekk pæra i askebegerer og sjekk alt uorginalt på bilen 99.9% av gangene er dette feilen. sjekk dynamoen er den gåend vil ikke bilen lade men den kan være sånn halv ferdig da lader den litt men ikke nok. så start bilen skru på alt du finner av lys osv dør bilen så er dynamoen straks ferdig. ledninger stopper ikke funke hvis de ikke er blitt kappa eller korodert og siden ledningene er pakka inn i gummi plast og teip så er det skjelden med ledningsbrudd

lykketil
 #318779  av Larsen

Klubbzone skrev:Merkelige greier... Da jeg skulle hjem i sted vrei jeg rundt nøkkelen i tenninga og det eneste som kom var en sær liten pipelyd og så fullstendig nada - nothing. Mørkt og stille. Prøvde det et par ganger, men starta fortsatt ikke. Prøvde anlegget, og det var det mer enn nok strøm til. F.. tenkte jeg og åpna panseret - tok av minuspolen, satte den på igjen. Rusla bak og åpna sikringsboksen bak i motorrommet og tittet nedi, rørte ingenting. Gikk forran og satte meg inn og starta -vroooom! Hva skjer med denna bilen lurer bare jeg på :?
Det er typisk problem hvis du ikke har skrudd til batterie polene skikkelig :wink:
 #318797  av Audun F

BT-GTI skrev:ok var borte i det selv er kanske så lett å leite seg fram til hva som suger strøm. først startbilen kjør lit så stopp og finn fram ampmåler eller var det volt..husker ikke helt. etter en kjøre tur er det masser av strøm siden dynamoen har ladda batteriet nesten forbi 100% så etter en halv time start å sjekk sikkringene all strøm går igjennom en slik. til slutt finner du en som ikke er helt bra. sjekk sterio , sjekk den pæra i baggasjen er ikke altid den slokker og den tar en del strøm! det gjorde min.. sjekk pæra i askebegerer og sjekk alt uorginalt på bilen 99.9% av gangene er dette feilen. sjekk dynamoen er den gåend vil ikke bilen lade men den kan være sånn halv ferdig da lader den litt men ikke nok. så start bilen skru på alt du finner av lys osv dør bilen så er dynamoen straks ferdig. ledninger stopper ikke funke hvis de ikke er blitt kappa eller korodert og siden ledningene er pakka inn i gummi plast og teip så er det skjelden med ledningsbrudd
lykketil
Bare for å prøve å oppsummere posten din her :)
+ Starte bilen og kjøre en tur for deretter å måle hvor mye den trekker når jeg har stoppa igjen?
+ Ingen av sikringene er gåene, men kanskje du tenker på å måle amp hvis jeg tar ut alle sikringene og setter i én etter én? (eventuelt etter denne kjøreturen)
+ Stereo trekker nesten ingenting avslått, bare en liten rød diode som lyser.
+ Pæra i bagasjen skal jeg prøve å koble ut.
+ Har ikke pære i askebegeret lenger, husker ikke helt hvor den tok veien...
+ Bilen er foreløpig veldig original, utenom den lambodøra jeg satte på og tok av igjen...
+ Jeg har lading på batteriet når bilen går (14,7v), det vil vel tilsi at dynamo er ok?
+ Vet at ledninger ikke bare stopper å fungere :wink: , men problemet kan være at dette er så gammelt at det har blitt morkent pga hva-vet-jeg som har skjedd med bilen, derfor kan det ligge å tappe et eller annet sted. Det er min foreløpige teori da...

Igjen, takk for alle tilbakemeldinger. Forhåpentligvis løser dette seg på en grei måte :|
 #319104  av Larsen

Dra ut sikringen, sett multimeter på milli amper, mål mellom de to sikringskontaktene. Det kan gi en pekepinne på hvilken kurs det er som sluker strøm. Riktignok så er ikke et hvileforbruk på 0.2 amper nok til å kalle det et problem med ledningsnettet da..
 #319152  av Roye

Larsen skrev:Dra ut sikringen, sett multimeter på milli amper, mål mellom de to sikringskontaktene. Det kan gi en pekepinne på hvilken kurs det er som sluker strøm. Riktignok så er ikke et hvileforbruk på 0.2 amper nok til å kalle det et problem med ledningsnettet da..
Det var et smart tips, har aldri tenkt en sånn tanke ;)