TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Modifisere motor, datasprut, styling, totalrenovering +++

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #318803  av FireWalk
 
Da var det på'n igjen. Har fått satt sammen igjen motoren og startet den, og den startet uten problem. :D Såklart gikk det ikke helt uten problem. Oljefilteret har kommet i klemme pga en bøy på eksosmanefoldens varmeskjold når toppen ble montet, så dette har presset ned og ødelagt oljekjøleren. Kontaktflaten er blitt bulket, så det sprutet jo så klart olje ut over alt. Har heldigvis fått bestilt en ny oljekjøler, så da skal det ordne seg iallefall.

bilder:
Vedlegg
10032009334.jpg
10032009334.jpg (193.25 kiB) Vist 181 ganger
10032009338.jpg
10032009338.jpg (214.38 kiB) Vist 183 ganger
MLS topp pakning og ARP bolter
MLS topp pakning og ARP bolter
10032009337.jpg (206.4 kiB) Vist 183 ganger
Sist redigert av FireWalk den 18 mar 2009 12:50, redigert 1 gang totalt.
 #318804  av FireWalk
 
Flere bilder:
Vedlegg
12032009348.jpg
12032009348.jpg (205 kiB) Vist 180 ganger
Motor festet :-)
Motor festet :-)
12032009346.jpg (194.76 kiB) Vist 180 ganger
da var toppen og reg reimapå. Samt motorfestet.
da var toppen og reg reimapå. Samt motorfestet.
12032009347.jpg (207.58 kiB) Vist 180 ganger
Litt pes å få på register reima alene.. men fant en løsning :P
Litt pes å få på register reima alene.. men fant en løsning :P
14032009358.jpg (152.49 kiB) Vist 185 ganger
innsugsmanefolden på plass, fra ATS racing.
innsugsmanefolden på plass, fra ATS racing.
14032009359.jpg (148.09 kiB) Vist 180 ganger
 #318805  av FireWalk
 
mer:
Vedlegg
throtle bodyen på plass:
throtle bodyen på plass:
14032009361.jpg (187.48 kiB) Vist 179 ganger
lakkering av register reim dekselet
lakkering av register reim dekselet
15032009368.jpg (171.68 kiB) Vist 179 ganger
SLi så det da ut pga oljekjøleren... :\
SLi så det da ut pga oljekjøleren... :\
15032009369.jpg (188.69 kiB) Vist 179 ganger
ut med setet for litt reperasjon
ut med setet for litt reperasjon
15032009367.jpg (174.55 kiB) Vist 179 ganger
15032009375.jpg
15032009375.jpg (158.27 kiB) Vist 180 ganger
 #318806  av FireWalk
 
Begynte å lage en holder i glassfiber, som skal vinkles inn mot føreren. Her skal jeg ha 3 instrumenter. Utrolig mye arbeid å lage en slik. Nesten så jeg kunne demontert hele motoren og satt den sammen igjen på den tiden det tar å lage en slik :\
Vedlegg
MÃ¥lere. Oljetemp, vanntemp og voltmeter.
MÃ¥lere. Oljetemp, vanntemp og voltmeter.
11032009341.jpg (222.68 kiB) Vist 181 ganger
15032009372.jpg
15032009372.jpg (98.23 kiB) Vist 180 ganger
15032009378.jpg
15032009378.jpg (127.34 kiB) Vist 179 ganger
15032009373.jpg
15032009373.jpg (155.53 kiB) Vist 179 ganger
fått på glassfiber
fått på glassfiber
16032009379.jpg (150.14 kiB) Vist 179 ganger
 #318811  av FireWalk
 
Lagde meg en block off plate for intercooleren for å tvinge luft igjennom den fremfor å gå rundt den. Har også lakkert litt motorfester og div. :-)
Vedlegg
oljetemp føler på plass.
oljetemp føler på plass.
28022009315.jpg (207.41 kiB) Vist 187 ganger
Lakkerte stabstaget i motor rommet med varmebestandig lakk.
Lakkerte stabstaget i motor rommet med varmebestandig lakk.
12022009290.jpg (155.46 kiB) Vist 179 ganger
lage mal til shroud for IC
lage mal til shroud for IC
11022009285.jpg (117.61 kiB) Vist 179 ganger
20022009295.jpg
20022009295.jpg (184.5 kiB) Vist 179 ganger
20022009296.jpg
20022009296.jpg (161.5 kiB) Vist 179 ganger
 #318814  av FireWalk
 
Ble litt skjevheter så måtte rette opp litt. Men ble bra til slutt :)
Vedlegg
28022009308.jpg
28022009308.jpg (168.34 kiB) Vist 179 ganger
28022009311.jpg
28022009311.jpg (276.78 kiB) Vist 179 ganger
28022009313.jpg
28022009313.jpg (287.38 kiB) Vist 179 ganger
28022009314.jpg
28022009314.jpg (144.03 kiB) Vist 179 ganger
lakkerte motorfestene
lakkerte motorfestene
28022009310.jpg (249.19 kiB) Vist 179 ganger
 #318826  av Master
 
Den oljetempføleren kommer til å gi deg heeeeelt feile avlesninger der den står... Så ikke få panikk om olja di er på 140 grader etter en liten kjøretur :D
 #318960  av FireWalk
 
Master skrev:Den oljetempføleren kommer til å gi deg heeeeelt feile avlesninger der den står... Så ikke få panikk om olja di er på 140 grader etter en liten kjøretur :D
Hehe.. nei det kan være det :P Hvor ville du satt den da? var liksom den enkleste plassen å ha den. Tenkte å sette den i bunnpanna da, men å begynne å borre der, med metallspon osv? .. Så bare satte den der.. :p
 #318969  av Master
 
Det eneste rette er i bunnpanna ja... Fordelaktig å gjøre ved bytte av olje / bunnpannetetning. :)

Der oppe hadde jeg den før, og det er ubrukelig!
 #318981  av Master
 
Christian skrev:Hvorfor er det ubrukelig? Skiller temperaturen så mye mellom bunnpanna og filteret? Olja hentes jo fra bunnpanna, suges igjennom pumpa og inn i filter...?
Problemet på MR2'en min var sikkert at temp føleren står såpass nært 1000graders eksosen så den temp føleren blir "heat-soaked". Så min lå på 110/120 grader ved vanlig cruising og steg kraftig ved banekjøring(150+ etter bare et par min, så da ga jeg meg i frykt for å ødelegge motoren). I tillegg steg oljetempen like fort som vanntempen ved oppvarming av motoren.

Flytta samme sensoren i oljebadet - 80 grader ca ved cruising og tar mye lengre tid å få opp oljetempen på bana (10 min til 120-130 grader ca). I tillegg tar det 2-3 ganger lengre tid å få opp tempen på olja som det tar på vannet (som jeg har hørt er høvelig normalt). Er fortsatt litt bekymret for varm olje på bane, så bygger derfor ekstern kjøler i tillegg.

Jeg mener ikke at det er helt ubrukelig. Du får jo en viss indikasjon på en oljetemp / normalverdi. Men når det først skal brukes til noe så hvorfor ikke bare gjøre det ordentlig? Blir nesten som å si at min bredbåndslambda viser alt i fra 16-17 i AFR når den egentlig mener 13:1... :D
 #318991  av FireWalk
 
Takker for tipset! Da må jeg revurdere litt her. :) Hvordan blir det om man flytter sensoren til andre siden av sandwitch plata da? slik at den står på i luftstrømmen fra spal vifta til ICen i tillegg? vil det hjelpe på? eller er det selve sandwitchen som blir heatsoaked ?

Har akkurat tatt på nytt tetningsmiddel på bunnpanna og fått det tett.. så vil helst ikke begynne å ta ned igjen :\
 #318995  av Master
 
Det skader jo ikke å prøve å ha temp føleren der. Så ser du jo. Du skal jo ikke bruke denne doningen til annet enn en og annen forbikjøring så ;)
 #318999  av FireWalk
 
Master skrev:Det skader jo ikke å prøve å ha temp føleren der. Så ser du jo. Du skal jo ikke bruke denne doningen til annet enn en og annen forbikjøring så ;)
Hehe.. Ja det er jo sant. Bor i Ålesund så det er så langt til nærmeste bane at innen jeg kommer frem dit er jeg dritlei av å kjøre bilen... :\ Hadde kanskje vært annerledes om jeg bodde på østlandet eller et annet sted med bane i nærheten.

Uansett så er det jo litt greit å faktisk få RIKTIG temperatur avlesning da. Er jo mest av alt for feilindikasjon jeg har den måleren, så jeg skal bli obs på det dersom det er noe galt. Så det hele er av preventive grunner :)

Har nå følgende målere:

Turbotrykk
Vanntemperatur
Eksostemperatur
A/F ratio meter
Voltometer
Oljetemperatur
Oljetrykk måler.

da er vel det viktigste dekt.

Vurderer forresten å sette inn en TRD termostat, så blir kjølevannet (og forhåpentligvis også oljen) litt kaldere. Men vet ikke helt hvor stor effekt dette har, om det i det hele tatt er noe vits.. ?
 #319000  av Christian
 
Master skrev:
Christian skrev:Hvorfor er det ubrukelig? Skiller temperaturen så mye mellom bunnpanna og filteret? Olja hentes jo fra bunnpanna, suges igjennom pumpa og inn i filter...?
Problemet på MR2'en min var sikkert at temp føleren står såpass nært 1000graders eksosen så den temp føleren blir "heat-soaked". Så min lå på 110/120 grader ved vanlig cruising og steg kraftig ved banekjøring(150+ etter bare et par min, så da ga jeg meg i frykt for å ødelegge motoren). I tillegg steg oljetempen like fort som vanntempen ved oppvarming av motoren.

Flytta samme sensoren i oljebadet - 80 grader ca ved cruising og tar mye lengre tid å få opp oljetempen på bana (10 min til 120-130 grader ca). I tillegg tar det 2-3 ganger lengre tid å få opp tempen på olja som det tar på vannet (som jeg har hørt er høvelig normalt). Er fortsatt litt bekymret for varm olje på bane, så bygger derfor ekstern kjøler i tillegg.

Jeg mener ikke at det er helt ubrukelig. Du får jo en viss indikasjon på en oljetemp / normalverdi. Men når det først skal brukes til noe så hvorfor ikke bare gjøre det ordentlig? Blir nesten som å si at min bredbåndslambda viser alt i fra 16-17 i AFR når den egentlig mener 13:1... :D
Da er vi enige, den jeg hadde var en 3gen med filteret nede ved bunnpanna, blir jo litt annelders det... :)
Hovedgrunnen til at jeg spurte var pga supraen jeg har nå, der sitter også tempføleren ved oljefilteret. Men der er også hele filteret flyttet inn i framskjermen.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 36