TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor skal disse delene? (Bilder)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #319840  av Daniel HS

Er ikke mye jeg sitter igjen med til overs etter å ha hatt motoren ute, men noe er det..

Hvor skal denne jordingen? Mellom girkasse og chassis?
Jording.JPG
Jording.JPG (31.56 kiB) Vist 287 ganger
Og hva er dette, og hvor skal den?
Brakket.JPG
Brakket.JPG (128.96 kiB) Vist 289 ganger
NÃ¥ skal det sies at det ikke var meg som plukket noen av tingene av! :P Hehe...
 #319868  av Fred

At jeg gjetter er vel å ta i, men er ikke 100% sikker...¨
Den øverste kabelen: Fra motorfestet på høyre side av motoren ved støtdemper tårnet og inn på toppen. Rett og slett jording til motoren, fått mye rare feil med biler når den ikke er montert.
Men skal sitte en fra gearkassa og opp til chassi også. Tror nok det er en av dem.

Braketten: Ser stor ut på bildet der, men tar en sjans på at bildet juger litt, og at den er forholdsvis liten. Da vill jeg sagt at den skulle sitte på de to skruene som fester clutch pumpa. Og den tredje lille 6mm skrue hullet, det er feste til clutchrøret inn på pumpa. Nå snakker jeg om slave pumpa på gearkassa....

Litt usikker, men ganske sikker...
 #319881  av Daniel HS

Fred skrev:At jeg gjetter er vel å ta i, men er ikke 100% sikker...¨
Den øverste kabelen: Fra motorfestet på høyre side av motoren ved støtdemper tårnet og inn på toppen. Rett og slett jording til motoren, fått mye rare feil med biler når den ikke er montert.
Men skal sitte en fra gearkassa og opp til chassi også. Tror nok det er en av dem.

Braketten: Ser stor ut på bildet der, men tar en sjans på at bildet juger litt, og at den er forholdsvis liten. Da vill jeg sagt at den skulle sitte på de to skruene som fester clutch pumpa. Og den tredje lille 6mm skrue hullet, det er feste til clutchrøret inn på pumpa. Nå snakker jeg om slave pumpa på gearkassa....

Litt usikker, men ganske sikker...
Kabelen; kan høres ut som det er den som er på girkassen ja, er ingen andre jordforbindelser på den.

Brakketen; Er ca 1cm x 5cm stor... Mulig det kan stemme, må av med mye igjen jeg da.. :x Tror du den er veldig viktig? :P

Takker for svar :)
 #319892  av Fred

Braketten trur jeg ikke er så nøye, det går, men ledningen bør du få på plass.
 #319893  av celica_st185

Kan vel stemme bra det ja, er ikke mye du må av med for å sette på braketten, er bare slangen mellom turbo og luftmengdemåler...

Ang. jording til motoren, er det 1stk på passasjersiden fra rett ved siden av dynamoen og over til rett ved siden av servooljebeholderen. Andre siden er det en tykk ledning fra girkassen og over til karosseriet (batteriet), den lille tynne på bildet trodde jeg gikk fra girkassen og ned der ved ekspansjonstanken, men er ikke hundre prosent sikker på akkurat den...
Hvis du har flyttet batteriet bak til bagasjerommet, bør du bytte den fra der ved dynamoen til en mye tykkere en. Begynnte å ryke fra den orginale min når jeg hadde startproblemer på min engang og kjørte startmotoren endel, rekner med det er pga. korteste vei for strømmen blir gjennom denne så lenge batteriet står på passasjersiden i bagasjen istedenfor forran rett ved siden av starteren som orginalt :roll:
 #319980  av Daniel HS

Virker som den skal fra girkassen da iallefall... Satse på at den skal til chassis. Den som går fra girkassen til batteri/chassis har jeg oppgradert, lagt til en 70mm2 i tillegg til den originale 10mm2 kabelen, så er nok jord i allefall :P Ekspansjonstanken, den for kjølevannet, eller?
 #319986  av Amund

Kan stikke bortom ein kjapp tur seinere, men du er vel allerede ute å kjører celica'n du :wink:
 #319987  av Daniel HS

Amund skrev:Kan stikke bortom ein kjapp tur seinere, men du er vel allerede ute å kjører celica'n du :wink:
Nope, planen var å få den på veien i kveld (ihvertfall oppstart :P), men har noe greier med bilklubben som må gjøres i kveld, desverre. Så satser på oppstart i morgen. Mangler bare litt olje, (motor og servo olje), kjølevæsker, 2 stk drivasklinger, (skal å hente grease til de i kveld). Tror det er det som gjenstår... Bortsett fra frontfanger/blinklys, deksler og panser da... Bare håpe den starter i morgen da... :P
 #319992  av villejan

Beklager offtopic om det kan kalles det...

Men er det ikke en ide om å prøve å huske hvor delene skal sitte når man monterer ting sammen igjen?

Er vel dette man kaller å forbedre vekten...hehe

Daniel: er du klar for banekjøringen den 5?
 #319995  av Daniel HS

villejan skrev:Beklager offtopic om det kan kalles det...

Men er det ikke en ide om å prøve å huske hvor delene skal sitte når man monterer ting sammen igjen?

Er vel dette man kaller å forbedre vekten...hehe

Daniel: er du klar for banekjøringen den 5?
Vel, var ikke meg som demonterte det der skjønner du, derfor jeg ikke vet, vi var to som plukket fra hverandre.. :lol:

Klar til 5.? Har vel i grunn ikke noe valg jeg da, siden jeg arrangerer... :P Eller er det bilen du tenker på? :P
 #320001  av villejan

Ja det var bilen jeg tenkte på....

Er sånn jo flere som skrur, jo større sjangs for at "delelageret" blir større.
Håper Amund klarer å få alt opp å gå til den 5.
 #320016  av Daniel HS

villejan skrev:Ja det var bilen jeg tenkte på....

Er sånn jo flere som skrur, jo større sjangs for at "delelageret" blir større.
Håper Amund klarer å få alt opp å gå til den 5.
Hehe... Huske på at du må være medlem i BGK for å kjøre, men går ann å melde seg inn på selve kjøringen, hvis du ikke skulle være medlem da... :wink:
 #320019  av villejan

271 det er meg det...

Usikker på om det blir noe av...

Hmmm. lurte plutselig på om konemor betalte kontigent :?:
 #320027  av Daniel HS

villejan skrev:271 det er meg det...

Usikker på om det blir noe av...

Hmmm. lurte plutselig på om konemor betalte kontigent :?:
Ahh.. I see, fant deg i listen her... :P Skal be noen sjekke om det er betalt jeg... :wink: