TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turteller gÃ¥r bananas...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #320605  av christer

fikk høre av en toyota mekaniker idag at det kunne være en tomgangsmotor som var ødelagt / tullet se...
kan dette stemme?
hvor står den? hvordan kan dette sjekkes?
 #320681  av pkgrette

idel air motor eller noe.
 #320703  av marlboro1310

tenkte at det kunne være denne første gang jeg leste posten din, men kjente ikkje igjen symptomene. Den "Idle-regulatoren" har vært gåen på min bil også, den ble jagende på turtall når bilen var driftsvarm. Delen er usansynlig kostbar fra Toyota (rundt 4000kr) så er bare å slenge seg rundt på Ebay, sett den til skarve 100$ der.
 #320716  av christer

mr2storbrua skrev:Var det ikke bare turtelleren i dashbordet som forandret seg, men ikke turtallet på motoren da?
stemmer...
 #320732  av mr2storbrua

Den delen du fant frem burde vel byttes dersom motoren ikke holder jevnt turtall på tomgang. Men det gjør den jo. Hvor mye er det snakk om at turtalleren svinger mellom? Er det noe rytme i det eller helt vilkårlig? Visste ikke om det kanskje kan være dårlig kontakt eller no.
 #320748  av christer

mr2storbrua skrev:Den delen du fant frem burde vel byttes dersom motoren ikke holder jevnt turtall på tomgang. Men det gjør den jo. Hvor mye er det snakk om at turtalleren svinger mellom? Er det noe rytme i det eller helt vilkårlig? Visste ikke om det kanskje kan være dårlig kontakt eller no.
varierer mellom 0 - 5000 o/min...
dvs. den holder på å dø innimellom men klarer å "hente" sag innigjen. kan også begynne å ikke gå på alle sylinderene en liten periode etter at den har holdt på å dø... hoppingen er vilkårlig...
 #320860  av christer

noen som kan forklare hvor turtelleren går?
feilen må jo være mellom måleren inne i bilen og referanse punktet.
 #320871  av christer

startet nettopp bilen etter at jeg hadde sjekka alle sikringene.
den starta og gikk veldig fint. begynte å kjøre og turtelleren var fin.
lå i 3gir 2000-2200 o/min, trykte så gassen i gulve til jeg nådde 4000 O/min.
da begynte måleren å hoppe i ca. 10sek. var også tendenser til at den fjusket litt.

jeg tenker kondens, plugger eller pluggledninger...???
 #320896  av mr2storbrua

Prøv å bytt alt av tenningskomponenter, det er forbruksvare på disse bilene. Dersom en av sylindrene streiker så kan det være svaret på hvorfor turtallet hopper. Dersom du bruker en turteller som er ment for en 6-sylindra motor på en 4-sylindra motor, vil turtelleren vise mindre enn det faktiske turtallet. Derfor vil turtallet også synke dersom den ene sylinderen kutter...
 #323288  av christer

byttet plugger for 2 uker siden og presterte å ryke en av pluggledningene i sammesleng :evil:
fikk nye pluggeledninger i posten igår men disse var jo ikke i nærheten av å passe engang.
delen av pluggledningen som skulle inni fordeleren var altfor liten.
fikk låne en pluggledning av en kompis som har en mr2 mk1 denne passet rett på...

noen som har vært borti lignende?
kan det være fordeler lokket som er feil?

motoren går bedre med de nye pluggene så ser ut til å vise seg å være problemet...
 #323886  av christer

har ikke fått gjort så mye den siste tiden med bilen pga mye å gjøre på skolen.
men vil jo gjerne ha den klar til sommeren...
tenkte å bestille nye pluggledninger, fordelerlokk å rotor. plugger er jo nettopp bytta.
så håpe på at dette løser problemet...