TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Best med eller uten servostyring?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #321039  av tingeling87

Jeg kjøpte jo mr2'en min uten servostyring, og
jeg må si jeg savner det ganske godt.
Det rister godt i ratte når jeg kommer opp i 140km/t :(
ville d hjulpet å sette på servostyringen ijen?
Det ble tatt ut pga:
det stjal for mye hest, men du kjører jo ikke så fort når su først
trenger jelp (feks: seint jennom en rundkjøring, luke parkering
og stille deg fint opp) syns det er tong hehe :lol:

noen som har jort det før?
er det vanskelig å montere det ijen?
tipper det blir litt dyrt kansje :(
 #321045  av mr2storbrua

Dersom servostyringa er tatt av bilen, blir den nok tyngre å ratte enn en MR2 uten servo originalt. Dette fordi du fortsatt har mye av systemet å dra rundt. Når det gjelder risting i høy fart har ikke dette noe med servo å gjøre. Det kan være noe så enkelt som skitne felg.
 #321071  av inzane2012

mr2'n har jo elektrohydraulisk servo, så skulle ikke tro den stjal like mye hest som biler med motoren fremme som bruker kilereimer og den slags til servoen der motoren er med å dra den... så skulle ikke tro du vant så særlig mye på å fjerne den på mr2'n... få den på igjen du :P
 #321072  av Master

Sant som mr2storbrua sier. Dersom en MR2 er originalt uten servo er det ikke så ille å ratte. Selvfølgelig hvis man står helt stille med sommerluggene på, så er det litt tungt :) Men ble det bytta tannstang til en uten servo da du "tok den av" ? Hvis ikke så har du jo den værste styringa du kan få til...

Når det gjelder risting av rattet i høy hastighet så må du dobbeltsjekke avbalansering av hjulene. (gjerne hos en annen dekkomlegger enn du brukte sist). Etter det må du sjekke om senterringene til felgene er på plass og gjør at felgen faktisk blir sentrert på navet. Stram hjulmutrene i et stjernemønster med likt moment på alle! Deretter ville jeg sjekka slakk i bærekulene/hjullagrene fremme, for deretter sjekke slakk i indre/ytre styreledd (sistnevnte var grunnen til at min rista ørlite i 120 kmt). Rister det mer da du bremser forsiktig kan det være kast i bremseskivene.
 #321080  av tingeling87

Hmm d skall jeg kjekke med han jeg køpte bilen av (om tannstanga er skiftet)
skall ha nye sommer dekk på snart får se om det blir bedre da,
viss ikke får jeg vell se om jeg får den oppå bokken på jobb
å sjekke slark, satser på at det bare er avbalangseringa på hjulene :lol:

Nei det er sant d, den er herlig å svinge når du kommer opp
i 20km/t men du parkerer jo ikke bilen i så høy hastighet å da
blir det fort tungt ijen. Jeg har jo kjørt andre biler uten servo, men
føller denne er litt tyngre hehe men begyner jo å bli vant med det :)

Å sette på servostyringen er vell litt penge krevende,
har jo ingen av di gamle delene :roll:
men viss risting av ratte er pga andre ting så tror jeg fint at
jeg klarer meg uten servostyring :wink:
 #321086  av inzane2012

men en ting jeg begynte å lure litt på er om det kan vere skadelig for styringa å kjøre uten servo på en som egentlig skal ha det??
 #321113  av tingeling87

inzane2012 skrev:men en ting jeg begynte å lure litt på er om det kan vere skadelig for styringa å kjøre uten servo på en som egentlig skal ha det??
Hmm godt spørsmål :shock:
håper ikke det, for han jeg kjøpte den av viste
ikke om den var sjiftet å han hadde ikke nr til
han som har jort allt dette :roll:
 #321121  av hmsilset

Jeg vet ikke akkurat hvordan servo fungerer, men vil tippe at selve mekanismen er like sterk på den med servo som den uten.Har laget en god del 100000 akslinger til bmw,saab,rolls royce på jobben,og uansett bil så skal de vare sånn ca for altid.
 #321123  av tingeling87

hmsilset skrev:Jeg vet ikke akkurat hvordan servo fungerer, men vil tippe at selve mekanismen er like sterk på den med servo som den uten.Har laget en god del 100000 akslinger til bmw,saab,rolls royce på jobben,og uansett bil så skal de vare sånn ca for altid.
Godt å hørre :wink:
 #321124  av hmsilset

tingeling87 skrev:
hmsilset skrev:Jeg vet ikke akkurat hvordan servo fungerer, men vil tippe at selve mekanismen er like sterk på den med servo som den uten.Har laget en god del 100000 akslinger til bmw,saab,rolls royce på jobben,og uansett bil så skal de vare sånn ca for altid.
Du får legge skylden på meg om jeg tar feil :lol:
 #321125  av tingeling87

hmsilset skrev:
tingeling87 skrev:
Du får legge skylden på meg om jeg tar feil :lol:
haha ja kommer på døra viss d skjer noe :lol:
 #321126  av hmsilset

Du får legge skylden på meg om jeg tar feil :lol:[/quote]
haha ja kommer på døra viss d skjer noe :lol:[/quote]

98 mil uten styring kan ta sin tid, så jeg frykter ikke enda :P
 #321128  av tingeling87

hmsilset skrev:Du får legge skylden på meg om jeg tar feil :lol:
haha ja kommer på døra viss d skjer noe :lol:[/quote]

98 mil uten styring kan ta sin tid, så jeg frykter ikke enda :P[/quote]
Haha :lol: