TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Overhaling av bremsecalipere (93+)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #321986  av mr2storbrua

Skal overhale bremsecalipere fremme og bak, og lurer på hva jeg trenger å bestille. Holder det å si rep-sett til 93+ MR2? Eller har noen delenummer? Lurer også på hva slags verktøy man trenger. Har ikke overhalt calipere før, men har overhalt vanlige luft- og hydraulikksylindre. Er vel bare pakninger rundt stempla som skal byttes? Noe spesielt man må være obs på?
 #321994  av inzane2012

jeg overhalte mine kalippere bak i vinter og det var ikke noe særlig stress... var egentlig ganske rett frem når du har fått av kalipperen, skru ut stempelet (bak vertfall) skru av klaven, så er det bare å sette igang med å sette på nye pakninger og smøre opp stempelet og gliderene :)

sikkert noen som kan gi deg en bedre beskrivelse, men tviler på du kan gjøre feil, for er ingen pakninger og sånt som er like der, og tar du av og på en om gangen går det finfint :)
 #322235  av mr2storbrua

Har alle 4 caliperne liggende, ferdig lakkert. Så det er bare overhaling som gjenstår før de kan monteres. Fikk bestilt pakningssett i dag, bare håper det var til de rette caliperne. Stod ikke noe forskjell fra 90-92...

Men hva slags verktøy brukte du inzane? Har litt begrensa med verktøy akkurat her....
 #322244  av inzane2012

mr2storbrua skrev:Har alle 4 caliperne liggende, ferdig lakkert. Så det er bare overhaling som gjenstår før de kan monteres. Fikk bestilt pakningssett i dag, bare håper det var til de rette caliperne. Stod ikke noe forskjell fra 90-92...

Men hva slags verktøy brukte du inzane? Har litt begrensa med verktøy akkurat her....
er vel heller ikke noen forskjell på 90-92 kalipperne heller, var vel 92+ som fikk større bremser...

nei hvilket verktøy var det da, bak brukte jeg bare ei vanlig vannpumpe tang til å skru ut sylinderen, og så er det vel en skrue på til som skal ut, tror du trenger 12mm fastnøkkel på den, brukte vertfall ikke noe spesial verktøy når jeg gjorde det... er rimelig rett frem, vertfall bak, men fremme vet jeg ikke helt, men du har vel litt mekanisk innsikt, ser vertfall sånn ut ufra prosjekt tråden din, så tviler på det skulle by på særlige problem:)

MEN, den ene pakningen kan vere ett HELVETTE å få på plass, jeg fikk det vertfall ikke til så jeg måtte sette tilbake den gamle(såg heldigvis relativt fin ut) er to sånne glidere på bremseklaven, den ene er den som du skrur ut med skrue, mens på den andre siden er det bare en pakning som er festet til kalipperen og den pakningen sleit jeg som faen med å få på plass, fikk den rett og slett ikke inn i hullet, så ver litt obs på den... klarer ikke forklare det så godt, men du ser det fort når du skal begynne å overhale, så ver obs på den så du ikke ødelegger den nye pakningen slik jeg gjorde :(