TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• pærer i tÃ¥kelysknappene??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #322217  av marlboro1310

hala folkens

fant overraskende ut her om dagen at det faktisk er lys i tåkelysknappene, dvs kun for lysa fremme..den har aldri lyst før, når jeg fikk bryterne ut klarte jeg ikke helt å se hvordan i svarte det skulle være mulig å få delt dem??er disse diodene mulig å bytte? noen som kan hjelpe her?

på Mk2 seff :)
 #322229  av Sven

Hvis det er pære i de så er det en rund "plastskrue", med spor til liten flattrekker.
Vri 90 grader og pæra er løs. Tror disse pærene koster 60kr el. no på Toyota.
 #322230  av marlboro1310

skal legge ut bilde av faenskapet ikveld...
 #322292  av marlboro1310

hva er egentlig regnestykket her?? har holdt på me de bryterne uten å finne ut en dritt, bruker jeg mere makt på de nå så dør dem...men det ser vitterlig da ut som om de kan deles, og om det faktisk ER dioder inni der som skal kunne byttes, må man vell kunne bytte dem uten å kjøpe hele jævla brytern?!
(beklager språket men er ufattelig irritert)
Vedlegg
Foto0153.jpg
Foto0153.jpg (423.12 kiB) Vist 213 ganger
Foto0154.jpg
Foto0154.jpg (415.69 kiB) Vist 215 ganger
Foto0155.jpg
Foto0155.jpg (345.46 kiB) Vist 215 ganger
Foto0156.jpg
Foto0156.jpg (452.52 kiB) Vist 215 ganger
 #322295  av mr2storbrua

Har også prøvd å åpne opp de bryterne. Er en eller annen feil på min, som gjør at selve plata du trykker på, er løs. Den vil ikke sette seg i noen posisjon. Så jeg må nok gå til innkjøp av ny bryter etterhvert når jeg får montert tåkelysa igjen. Hørte på pris på ny bryter engang, husker ikke helt hva det var, lurer på om det kan ha vært 700 kroner eller no sånn, var ganske mye hvert fall.

Dioder skal vel i teorien holde uendelig, så mest sannsynlig må nok du også kjøpe ny bryter dersom du vil ha lys...

Edit: Vet forresten ikke om du har gjort det, men dersom du skal prøve å dele bryteren er det nok enklere å koble fra kontakten. Bare la merke til at ingen av bildene var av løs bryter.
 #322297  av Sven

Er nok dioder i disse ja, ser ikke no pære ihvertfall. Da må du nok bytte hele bryteren.
Dra på høggern å se litt. Er stort sett samme bryter på alle Toyotaer mange år bakover i tid.
Kan jo ikke betale mer enn en 50 lapp for en slik der.
Fikk faktisk nylig en slik bryter gratis på høggern hos meg :D
 #322298  av marlboro1310

jeg får ikke ut kontakten er vel hele hemmeligheten vil jeg si...kontakten kan med andre ord tas ifra?? det er klin umulig her...syns jeg... :roll:
 #322300  av mr2storbrua

Ja, skal ikke være så vanskelig å skille kontakten fra bryteren. Prøv med et skrujern eller noe annet hardt med forholdsvis lite pressareal for å få trykk på de plassene du må trykke. Trykk der jeg har laget en rød sirkel...
Vedlegg
Foto0154.jpg
Foto0154.jpg (13.97 kiB) Vist 336 ganger
 #322302  av marlboro1310

de japsene...var faktisk denne lille leppa som måtte presses inn,uten anstrengning i det hele tatt. de to andre er nok dem som må presses inn når man skal dele dem, denne natteskruinga har gått for langt ikveld...så nå tror jeg det er over :roll:
er fremdeles overbevist om at den kan deles og at dioden kan byttes ut.. (håpe håpe)
Vedlegg
Foto0154.jpg
Foto0154.jpg (144.48 kiB) Vist 212 ganger
 #322383  av 2fast4u

Enkelt å dele denne bryteren, du ser disse låsene på bildene over, 2 på hver side.
Lys i bryter for tåkelys front kom på sein `91 modeller, og lys i bryter for tåkebaklys kom først i `95
og da mener jeg instrumentbelysning, ikke varsellyset som er i alle.
 #322393  av marlboro1310

2fast4u skrev:Enkelt å dele denne bryteren, du ser disse låsene på bildene over, 2 på hver side.
Lys i bryter for tåkelys front kom på sein `91 modeller, og lys i bryter for tåkebaklys kom først i `95
og da mener jeg instrumentbelysning, ikke varsellyset som er i alle.
Fikk den delt idag med litt godvilje og bannskap, det lille jeg klarte å se når jeg fikk se hvordan de så ut inni, var at det var ei diodepære som kunne se ut som var loddet fast. Kjenner du til om disse diodene kan skiftes, eller om man må bestille ny bryter fra Toyota? skulle vist være nokså kostbare..
Funskjonaliteten til knappene er ok, er bare diodelyset inni selve knappen jeg vil skal fungere slik det er ment å gjøre. Lysene på intrumentpanelet har alltid fungert utmerket. Har sen 1991 mod.
 #322894  av marlboro1310

fikk T-pærene idag fra Steinar på Toyota Harila Bardu (Takker for bra service igjen). Ligger ei blå skive inni brytern min, så lyset blir blått uansett, men hovedgrunnen var uansett at jeg skulle få lys i bryterne..mye rare plasser det er lys inni den Mk2 coupeen :lol:
 #322917  av marlboro1310

lyset ble veldig merkelig her når jeg fikk knappene på plass, de lyser svakt både når de er på, og når de er av...(såfremt jeg er i parkmode seff) skjønte ikke helt dette. husker da vitterlig at lyset var blått, i og med at det ligger ei blå plate inni selve knappen. merkeligt...