TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Batteri tappes for strøm.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #322384  av inzane2012

Har siden vinter vert plaget med at batteriet mitt blir tappet for strøm når den står, ofte bare over natta...
Har ladet det opp igjen mange ganger, men samma skjer, skal starte bilen om morran, men ikke en dritt skjer så jeg har ofte måtte dytte den i gang...
Kjøpte i påska nytt batteri da jeg tenkte at det var mitt gamle batteri som hadde tatt kvelden da dynamoen min gikk til h/%&¤ i fjord, og håpa det skulle vere end of it, men neida, samma dritten fortsetter, stod uttafor en bensinstasjon og venta på å få komme inn på grava, stod der vel kanskje i 5 min med stereoen på, og når jeg skulle kjøre inn var det ikke start å få... fikk til slutt start og fikk gjort det jeg skulle og kjørte hjem til mine besteforeldre og parkerte i en ganske bratt bakke da jeg ikke hadde tilgang på lader der og da, og dagen etterpå var det ikke nok strøm til å slå på nødblinken en gang, så jeg måtte bli taua av gårde til di andre besteforeldra mine og sette på lading der...
Når bilen går, så lader den som den skal...
off det blei ei lang fortelling, men prøver å gjøre det litt detaljert så det blir lettere å komme med svar :)

skal få tak i ei prøve lampe rimelig snart for å få testa om det er dynamoen som kan vere strømstjeleren, MEN vist det viser seg at det ikke er den, har dere glupe folk dere ute noen formening om hva som kan vere problemet isåfall?? Andre som har hatt lignende problem?
 #322389  av inzane2012

mr2storbrua skrev:Slår forsterkeren seg av nå du slår av spilleren?
ja, skulle nå tro det, kjøpte jo anlegget i november eller rundt der i fjord, og problema kom ikke før i vinter i år når kulden virkelig satt inn, med nesten opp mot 15 blå...
 #322406  av Daniel HS

Sjekk om det er lagt seg kortslutning mellom (+) og Remote kontakten på forsterkeren.

Ellers er det vel bare å begynne å leite etter eventuelle jordfeil...
 #322445  av TrustNo1

Elektriske feil er tuklete å finne ut av.

Men ett par tips jeg har iallefall:
Få tak i ett multimeter som kan måle strøm (ampere). Koster en hundrings eller to på biltema. Husk at det somregel er en egen utgang på multimeteret som skal brukes for å måle strøm. Når du skal måle strøm så kobler du multimeteret i serie. Dvs skal du måle på en jordingskabel så skrur du kablen vekk fra karroseriet, setter den inn på den ene målepinnen, og tar den andre målepinnen til gods. (strømmen skal gå igjennom multimeteret). De fleste billige multimetere kan ikke måle store strømstyrker. 10A er maks på mitt biltema multimeter, men det bør holde så lenge tenningen står av, så er det neppe noe som skal trekke mer enn dette.

Begynn med å fjerne jordingskablen på batteriet og mål hvor mye ampere som går igjennom denne. Dersom det går mer enn 0.1-0.5 ampere igjennom denne når bilen er slått helt av, er det noe som stjeler for mye strøm ett eller annet sted. (1 ampere vil tømme ett vanlig batteri på 60Ah på 60 timer)

Isåfall så ville jeg prøvd å leitet rundt om i bilen etter jordingskabler og testet om det går strøm igjennom disse. Det er somregel lettere å komme til jordingspunktene enn å finne alle positive kablene i bilen (hundrevis, om ikke tusenvis)

Når du finner jordingskablen det går strøm i, så er det litt enklere lokalisere problemet ved å følge denne jordingen.

Håper ikke forklaringene mine er helt på jordet (har ingen elektrobakrunn :) ). Isåfall får noen med mer peiling enn meg påpeke om dette er feil fremgangsmåte
 #322453  av inzane2012

var det som var planen ja :) men lurte og litt på om det er noen andre som har opplevd det samme som kanskje kunne komme med litt info om hva feilen var hos dem samt hvordan dem løste det :)
har tatt ut batteriet nå så det står på lading, og nå som dama har fått lappen og egen bil så blir nok sikkert min brukt litt mindre og :P
 #322460  av Daniel HS

TrustNo1 skrev:Elektriske feil er tuklete å finne ut av.

Men ett par tips jeg har iallefall:
Få tak i ett multimeter som kan måle strøm (ampere). Koster en hundrings eller to på biltema. Husk at det somregel er en egen utgang på multimeteret som skal brukes for å måle strøm. Når du skal måle strøm så kobler du multimeteret i serie. Dvs skal du måle på en jordingskabel så skrur du kablen vekk fra karroseriet, setter den inn på den ene målepinnen, og tar den andre målepinnen til gods. (strømmen skal gå igjennom multimeteret). De fleste billige multimetere kan ikke måle store strømstyrker. 10A er maks på mitt biltema multimeter, men det bør holde så lenge tenningen står av, så er det neppe noe som skal trekke mer enn dette.

Begynn med å fjerne jordingskablen på batteriet og mål hvor mye ampere som går igjennom denne. Dersom det går mer enn 0.1-0.5 ampere igjennom denne når bilen er slått helt av, er det noe som stjeler for mye strøm ett eller annet sted. (1 ampere vil tømme ett vanlig batteri på 60Ah på 60 timer)

Isåfall så ville jeg prøvd å leitet rundt om i bilen etter jordingskabler og testet om det går strøm igjennom disse. Det er somregel lettere å komme til jordingspunktene enn å finne alle positive kablene i bilen (hundrevis, om ikke tusenvis)

Når du finner jordingskablen det går strøm i, så er det litt enklere lokalisere problemet ved å følge denne jordingen.

Håper ikke forklaringene mine er helt på jordet (har ingen elektrobakrunn :) ). Isåfall får noen med mer peiling enn meg påpeke om dette er feil fremgangsmåte
Gjør som han sier her, sett multimeteret i serie mellom chassis, og batteri. Deretter kan du trekke ut en og en sikring (ja det er en del av dem i bilen), når strømmen synker har du trolig funnet den kursen/kretsen med jordfeil... :)
 #322472  av TrustNo1

Ta ut sikringene mens multimeteret er på jordingen til batteriet er kanskje endel enklere enn å måle over alle andre jordingskabler ja :) Tenkte ikke så langt

Kanskje jeg skulle gjort det samme selv. Har ikke like store problemer, men dersom bilen står 2-3 månder (under vinterlagring) så tømmes batteriet.
 #322480  av inzane2012

TrustNo1 skrev:Ta ut sikringene mens multimeteret er på jordingen til batteriet er kanskje endel enklere enn å måle over alle andre jordingskabler ja :) Tenkte ikke så langt

Kanskje jeg skulle gjort det samme selv. Har ikke like store problemer, men dersom bilen står 2-3 månder (under vinterlagring) så tømmes batteriet.
står med med alarmen på under vinterlagring da? for isåfall er det ikke så rart da den trekker jo litt strøm :)
 #322542  av TrustNo1

inzane2012 skrev:
TrustNo1 skrev:Ta ut sikringene mens multimeteret er på jordingen til batteriet er kanskje endel enklere enn å måle over alle andre jordingskabler ja :) Tenkte ikke så langt

står med med alarmen på under vinterlagring da? for isåfall er det ikke så rart da den trekker jo litt strøm :)
Tror ikke det er alarm på denne. Isåfall må den gå på sentrallåsen da jeg ikke har noen fjernkontroll. Har iallefall aldri opplevd at den har ulet. Men jeg ser at det er en rød lampe i dashen som blinker når bilen er låst. Mulig det bare er en juksediode.
 #326851  av inzane2012

har merket for noen dager siden at di batteri polene på batteriet jeg har nå er akkurat litt for små, så jeg får ikke strammet klemma rundt dem, kan det vere litt av problemet??
 #326857  av 2fast4u

Dårlig kontakt på batteriet kan være en årsak her ja,
stikk innom ett bilverksted eller bilutstyrforretning å få deg ett par slike blykryss eller polforinger
som noen kaller det, og klem på plass disse mellom batteripol og polsko, da får du strammet til skruen og skikkelig kontakt.

:wink:
 #326866  av inzane2012

2fast4u skrev:Dårlig kontakt på batteriet kan være en årsak her ja,
stikk innom ett bilverksted eller bilutstyrforretning å få deg ett par slike blykryss eller polforinger
som noen kaller det, og klem på plass disse mellom batteripol og polsko, da får du strammet til skruen og skikkelig kontakt.

:wink:
skal gjøre det ja :) har ikke brukt bilen noe særlig siden påske og fram til mandag, og den siste uka har jeg bare koblet ut batteriet når jeg er på jobb og når jeg kommer hjem ;)