TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ventiljustering Celica 1.8 1994 (tikkelyd)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #323285  av CelicaDream

Hei..

Jeg lurte på om noen vet hva som trengs av verktøy etc for ventiljustering av en 7AFE motor fra en Celica 1.8 1994 mod !?

Etter at jeg solgte bilen 2-3 dager etter fikk han tikkelyder i bilen, så jeg regner vel med at det er ventiler som kanskje sitter fast eller no...

Så han lurte på om jeg kunne kikket litt på dette da...

Hadde vært toppers med evt bilder på hva dette innebærer..

Motoren har gått 235000km og ble skiftet komplett regreim og vannpumpe hos toyota på 205000km...

Takker for svar :D

Med hilsen

CelicaDream
 #324032  av AnaXyd

Altså, etter det min nærmeste Toyota sa, så har 7A-FE motoren en slags tikkelyd fra før av. Det skal også være rart at den tikker, da det er hydrauliske ventilløftere. Dette er ihvertfall det jeg fikk høre, så jeg sier på ingen måte at dette er fakta. Men de bør jo ha en viss peilig på hva de snakker om på Toyota.

Hvis han fikk tikkelyder 2-3 dager etter at du gav fra deg bilen, så høres det ut som han har dratt den noe jævlig på sperra eller noe. Tikkelyder kommer vel ikke sånn plutselig?

Ã… justere ventilene hos Toyota (ventilshimsene) koster 3600kr ca.
 #324222  av CelicaDream

AnaXyd skrev:Altså, etter det min nærmeste Toyota sa, så har 7A-FE motoren en slags tikkelyd fra før av. Det skal også være rart at den tikker, da det er hydrauliske ventilløftere. Dette er ihvertfall det jeg fikk høre, så jeg sier på ingen måte at dette er fakta. Men de bør jo ha en viss peilig på hva de snakker om på Toyota.

Hvis han fikk tikkelyder 2-3 dager etter at du gav fra deg bilen, så høres det ut som han har dratt den noe jævlig på sperra eller noe. Tikkelyder kommer vel ikke sånn plutselig?

Ã… justere ventilene hos Toyota (ventilshimsene) koster 3600kr ca.
jorgen20 skrev:hvis det ikke er bare dysene han hører?
jeg hører dysene mine tikke veldig godt og jeg har semme motor

Ifølge Toyota Drammen sa dem at det var ventiljustering med shims som måtte til, men kjøperen av bilen hadde ringt til en annen toyota forhandler og dem sa at det var Rådebank !! Så jeg er litt skeptisk til dette...
Og ifølge Naf advokat så lenge kjøpskontrakten var skrevet under med "selges som den er" og "prøvekjørt og besiktiget" så kunne ikke kjøperen forlange at jeg skal betale for ventiljustering, evt. kjøpe en annen motor, eller heve kjøpet....

Jeg syns det er merklig at den tikkingen kom dagen etter han kjøpte den oxo, skulle tru at han har grisekjørt bilen noe jævlig da...
 #324268  av AnaXyd

Tror ikke det er rådebank akkurat, da har han ihvertfall kjørt den som faen etter du leverte den fra deg. Eller, jeg tror faktisk han har gjort det uansett, for denna tikkinga kommer ikke plutselig helt av seg selv.