TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Plaget med bolter/mutrer som rister løs?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #320543  av Master

Prøv Nord Lock :

Var innom Wurth og handla noen skiver i dag. Koster ca 7kr stk for M10. Må si jeg har stor tro på disse skivene etter å ha sett den videoen.. Er plaget med at mutrene til turboen rister seg selv løs hele tiden, og uansett hva jeg prøver av skiver & mutrer, er det ingenting som fungerer. (som man ser i videoen også).

Teorien er at det er to skiver som ligger mot hverandre. Dem er hakkete i formen noe som gjør at for å klare å skru løs den øverste skiven, må den "løftes" opp fra den nederste. Dette vil si at for at skivene skal kunne løsnes må det MER moment til enn hva mutren opprinnelig er festet med. Tror det er et svensk patent dette, og det ser ganske enkelt genialt ut.

Forresten noen som har prøvd dem?

Bilde
 #320547  av lexusmann

Så bra det der, ja..... :wink: får håpe det hjelper....
 #321836  av Master

Christian skrev:Fungerer nok bedre dette ja. Men huttetu å få disse løs etter noen år på en turbomanifoild :P

Larsen : Vanlige låseskiver mister jo "spennet" pga varmen fra turbo?
Hehhe... ja kan tenke meg at de biter seg noe fast ja! Men heller det enn at den turboen rister seg løs hver runde på ACR! :D

Ja som videoen viser så hjelper stort sett ingenting annet enn Nord Lock.
 #321916  av Larsen

Christian skrev:
Larsen : Vanlige låseskiver mister jo "spennet" pga varmen fra turbo?
Det kan du nok ha rett i, men vil jo tippe at sprengskivener er mer utsatt. Mener å huske at vanlig stål mister styrken sin på rundt 500 grader C.
 #324045  av Remi

funker det ikke med "locktite" ?