Vet dette er blitt tatt opp en rekke ganger før, men jeg starter likevel en tråd om mitt problem, og håper noen kan hjelpe meg.
Det gjelder en 1.6l 4A-GE som står i min T16. Av og til, i skiftende/"dogg" vær fjusker motoren noe helt forjævlig. Her om dagen var det riktig ille, og jeg finner ikke ut hva det kan være!
Det virker som om den tenner på bare 3 sylindrer, jeg må gi full gass for at den skal reagere, hvis ikke hugger/kveles motoren. lar jeg den stå lenge nok på tomgang synker turtallet fra 8-900 helt til den dauer. Hvis jeg drar opp pluggledningene etter tur virker det ikke som om det er komp i nummer 4?
Jeg hadde halv tank da motoren begynte å krangle sist.
Nye plugger, ny rotor, nytt fordelerlokk, batteri og luftfilter. Dysekontaktene ser greie ut. Det var litt irr på pluggledningene , men har fjerna det. Det hadde samla seg litt olje i plugghull 4, men etter at jeg bytta plugger er det knusktørt der nede. Pluggene ser bra ut nå.
Det samla seg litt majones i topplokket før, men dette har ikke kommet tilbake. Dette tyder vel på defekt toppakning?
Jeg kjørte på med STP rens for ei stund siden, da jeg overtok bilen, og blei positivt overrasket over resultatet. Motoren ble merkbart kvikkere
Dagen etter gikk motoren normalt, så jeg tror det må være fukt? Hvis jeg hiver på kondensfjerner blir det litt bedre virker det som..
Hva tror dere?
Det gjelder en 1.6l 4A-GE som står i min T16. Av og til, i skiftende/"dogg" vær fjusker motoren noe helt forjævlig. Her om dagen var det riktig ille, og jeg finner ikke ut hva det kan være!
Det virker som om den tenner på bare 3 sylindrer, jeg må gi full gass for at den skal reagere, hvis ikke hugger/kveles motoren. lar jeg den stå lenge nok på tomgang synker turtallet fra 8-900 helt til den dauer. Hvis jeg drar opp pluggledningene etter tur virker det ikke som om det er komp i nummer 4?
Jeg hadde halv tank da motoren begynte å krangle sist.
Nye plugger, ny rotor, nytt fordelerlokk, batteri og luftfilter. Dysekontaktene ser greie ut. Det var litt irr på pluggledningene , men har fjerna det. Det hadde samla seg litt olje i plugghull 4, men etter at jeg bytta plugger er det knusktørt der nede. Pluggene ser bra ut nå.
Det samla seg litt majones i topplokket før, men dette har ikke kommet tilbake. Dette tyder vel på defekt toppakning?
Jeg kjørte på med STP rens for ei stund siden, da jeg overtok bilen, og blei positivt overrasket over resultatet. Motoren ble merkbart kvikkere

Dagen etter gikk motoren normalt, så jeg tror det må være fukt? Hvis jeg hiver på kondensfjerner blir det litt bedre virker det som..
Hva tror dere?
(x) '86 Ae82 Toyota Corolla GT
(x) '89 At160 Toyota Celica GTi
(x) '86 St162 Toyota Celica GT
(x) '96 Peugeot 306 XR 1,8
'99 Lexus IS200
'01 Lexus IS200
(x) '89 At160 Toyota Celica GTi
(x) '86 St162 Toyota Celica GT
(x) '96 Peugeot 306 XR 1,8
'99 Lexus IS200
'01 Lexus IS200