TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fjerne rust

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #327956  av Andreazz

Jeg gjorde på gøy et lite forsøk med dette før jul! Brukte Kaustik Soda og en gammel 6volts lader. Fjernet rust på en rusten brakett fra en moped.. Funket meget bra, men den laderen jeg brukte klarte langt ifra å levere 2A som i denne filmen. Ser de bruker 12V der, jeg fikk høre at 6V var tingen å bruke. Får gjøre et forsøk med 12V lader med litt mer amper da kanskje :D Brukte en kjetting bit som katode, men burde vell brukt noe stål som ikke har mye rust på seg?
Vedlegg
DSC00885.JPG
DSC00885.JPG (441.7 kiB) Vist 1298 ganger
 #327964  av inzane2012

Andreazz skrev:men burde vell brukt noe stål som ikke har mye rust på seg?
hehe, prøv med en bit alu eller kobber som katode, leder strømmen mye bedre og bli mer effektivt da ;)
 #327999  av Andreazz

inzane2012 skrev:
hehe, prøv med en bit alu eller kobber som katode, leder strømmen mye bedre og bli mer effektivt da ;)
Aluminium er lengre ned på spenningsrekka enn stål (jern), så den blir mindre edel. Men kobber er mer edelt en stål, så det funker nok :wink:
 #328060  av inzane2012

Andreazz skrev:
inzane2012 skrev:
Aluminium er lengre ned på spenningsrekka enn stål (jern), så den blir mindre edel. Men kobber er mer edelt en stål, så det funker nok :wink:
joda, men sikkert bedre med en bit alu enn en rusten kjetting ;)
 #328068  av inzane2012

jorgen20 skrev:eller bruk gull :wink: det er det beste til å lede strøm men få har råd til å bruke det til det formålet
er faktisk sølv som er den beste lederen, har en lede evne på 62 · 106^6 S/m, gull har en lederevne på 45,2 · 106^6 S/m ;)
 #328069  av jorgen20

hvis sølv er beder til å lede strøm hvorfor blir det ikke brukt i bil stereo da på phonokabler og div. får jo kjøpt det med platina og gull osv, men ikke sølv?
 #328074  av inzane2012

jorgen20 skrev:hvis sølv er beder til å lede strøm hvorfor blir det ikke brukt i bil stereo da på phonokabler og div. får jo kjøpt det med platina og gull osv, men ikke sølv?
fordi sølv irrier ;)
men det gjør ikke gull og platina ;)

og før denne diskusjonen tar helt av, så sa jeg bare at sølv er den som leder strøm best og slengte opp noen tall for å bevise det ;)