TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Byttet lambda, fortsatt feilkode

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #327169  av mr2storbrua

Jeg fikk feilkode for gåen lambda, husker ikke i farta hvilken feilkode det er. Kjøpte ny fra twosrus, og byttet. Fjernet sikringen for ECU, men feilkoden kom fortsatt opp etter en liten kjøretur.
Merket egentlig ikke så mye til symptomer, men litt nøling ved forsiktig pådrag, spesielt ved kald motor. Etterhvert har symptomene blitt større. Fant ut at den ene skruen til fordelerlokket var forsvunnet, men tok det av og sjekket om det var noe fukt, men det var helt tørt. Satte i en ny skrue og håpte det løste det, men det gjorde det ikke. Så da går jeg utifra at det er dårlig kontakt/kortsluttning i ledningen til lambdasonden. Noen som kan fortelle meg hvor den går? Og om det er en typisk plass den kan smelte eller gnisse inntil noe?
 #327828  av mr2storbrua

Feilkode 21...
OXYGEN SENSOR SIGNAL/OXYGEN SENSOR HEATER SIGNAL
OPEN OR SHORT IN OXYGEN SENSOR OR OXYGEN SENSOR SIGNAL
Kikket litt i BigGeniousBook, og der stod det at jeg skulle måle med voltmeter mellom E1 og VF1. Så skulle jeg holde turtallet på 2500 rpm etter motoren var blitt varm. Så skulle jeg telle antall ganger volten forandra seg innen 10 sekund. Svaret ble null, spenning var konstant hele tiden.

Kikket videre hva jeg skulle gjøre nå, og da fant jeg ut at jeg glemte å sette bilen i diagnose-modus. Vet ikke helt hvor mye dette har å si. Etter dette skulle jeg gjøre noe med vanntemp-sensor, har ikke kommet noe lenger.

Men kom plutselig til å tenke på en ting, radiatorviftene går hele tiden, går utifra at dette er den sensoren i radiatoren som må byttes(radiatoren kommer fra delebilen, og viftene har gått hele tiden siden jeg byttet), denne har jeg liggende. Kan dette ha noe med lambdasonden å gjøre?

Som sagt så har jeg byttet lambdasonden, så går utifra at denne er ok. Noe annet som kan være gåent ifølge BGB er ECU, har datasprut liggende, men jeg hadde ikke tenkt å montere den før alt av feilkoder var borte.

Edit: Husker ikke helt hvor mye spenning jeg målte, men tror det var ganske nærme null. Forandra seg litt når jeg slapp gassvaieren, vet ikke helt hva det betyr. Det står at dersom den er 0V skal jeg "disconnect the PVC hose", hvilken slange er det snakk om her?
 #328743  av mr298

positive crankcase ventilation (PCV) dette er vel veivhus ventilasjon er det ikke!? Det er ihvertfall denne slangen som jeg har merket rødt på bildet under :)
PCV hose.JPG
PCV hose.JPG (82.72 kiB) Vist 391 ganger
Lykke til
 #328775  av mr2storbrua

Det er den ja... Da skal jeg se om jeg kan få kikket på dette i helga.

Dersom jeg kobler fra lambda-sonden og måler direkte på den kontakten, er det noen som vet hvilke jeg skal måle på da? Da skal vel voltmeteret hoppe opp til 5V minst 8 ganger i løpet av 10 sekund etter det jeg har forstått?
 #328969  av mr2storbrua

Har kobla til datasprutet nå, og der er lambdaverdiene alt fra 0,00 til 0,24. Dette er vel ikke normalt? Men siden det er litt respons er det jo vanskelig å si hva som er problemet... Kom med forslag folkens :wink: