20 mnd ja... grøss og gru.
21 dager, da soner du nok bare 16 av de. Fast "rabatt" på 5 dager om jeg ikke tar feil. Oppholdet på Hof fengsel gikk veldig greit egentlig, ikke
noe tull for min del. Er en rolig fyr og tror det lønner seg i fengsel. Ikke noe poeng i å komme i konflikt med de andre insatte eller ansatte for den saks skyld. Slik foregikk soninga mi:
Jeg ringte til kriminalomsorgen og spurte om jeg kunne være med på å bestemme dato for insettelse, det gikk glimrende. Bestemte selv når jeg ville inn, så jeg tok det så fort jeg hadde langfri (jobber skift). Da tapte jeg ingen arbeidsdager.
Ble kjørt av dama inn til fengselet og møtte opp i vakta på fengselet og sa jeg skulle innom. De logget meg inn og jeg ble satt på et venterom. Ble sittende et par timer med noen andre rare mennesker som satt for vold, narko og fyllekjøring. Etter 2 timer ble jeg kalt inn til et annet rom hvor bagen min ble ransaket og jeg ble selv ransaket så vidt det var, sjekket bare jakkelommene. Deretter var det tid for middag i fengslet. Alle nyinsatte kom sist inn i matbrakka, så vi ikke tok plassen til noen andre insatte. Noen var VELDIG egne på hvor og hvem de skulle spise med. Maten var forøvrig bra under hele oppholdet. Så fikk vi utdelt skapnøkkel og fikk vite hvor rommet var. Det var 2-manns rom med køyeseng og jeg delte rom med en kosovo-albaner som satt for en narkosak. Deretter ble vi tatt med til et "konferanserom" hvor vi ble tildelt jobber. Jeg ble satt til å snekre paller med spikerpistol, som er en av de bedre jobbene der. Fikk omvisning på den nye arbeidsplassen og fikk så fri resten av kvelden. Kvelden gikk med på å sitte i oppholdsrommet og prate med de andre insatte. Tror jeg var den eneste som satt for å kjøre for fort. Mesteparten var vold, vinningskriminalitet og narko mens noen få var for økokrim og fyllekjøring.
Etter et par dager fikk jeg byttet jobb til å bli trucksjåfør, da jeg jobber som det på fabrikken jeg er ansatt. Fungerte veldig greit for min del og trivdes med det. Ukedagene da vi jobbet gikk fort, men i helgene hadde vi fri og det ble kjedelig. Veldig kjedelig...
Hendte det ble litt action med slossing blandt insatte og flere ganger var det narkorazzia med hundesøk, så MANGE ble tatt for narko i fengselet og ble da flyttet til lukket fengsel. Det eneste jeg gjorde i helgene som faktisk var moro var å spille bordtennis. Fikk lov til å ha besøk 1 gang i uka, så samboeren kom innom og hilste på. Kun 1 time,men alt er bedre enn ingenting.
Penger er forresten noe man ikke har mye av i fengsel, så om du røyker vil jeg anbefale å bruke rulletobakk. Varer mye lengre enn ferdigsydd som jeg bruker. En grei måte å få inn mer røyk på er å ha med en åpna tobakkspakke som du har fylt mer tobakk oppi og pressa litt sammen, fungerer helt fint. Ellers anbefaler jeg ingen form for smugling av noe som helst slag, uansett hva det skulle være. All handel i fengsel i kiosken foregår forresten i mynter for å gjøre det vanskelig å smugle inn penger. Altså en 20-kroning er mer verd enn en 50-lapp siden du kke får brukt sedler og dette er da ulovlig i fengsel.
Tror jeg egentlig har skrevet alt jeg kommer på, er bare å spørre om du lurer på noe annet med livet bak murene
sender mailadresse til politidama på p.m