TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vippelykter - igjen!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #3269  av jumbo

Hohoho!

Hvordan fanden bytter man pærer dersom lyktene vipper ned så fort man slukker lyset?! :shock:

Tror endelig jeg forsto poenget med at de originalt blir stående oppe dersom man bare går ned til f.eks park!

Vel, det er vel ikke større problemet enn å rappe strømmen til motoren mens de står oppe, men det blir jo litt tungvidt...

#3270  av Christian

Hvorfor kan du ikke bare la lyset stå på, slik at lykta ikke senker seg...?
Når du tar den ut er den jo ødelagt, og den nye begynner jo ikke å lyse før du kobler på kontakta igjen :)

#3272  av jumbo

For eksempel... Jeg SA ikke at det var et problem, gjorde jeg vel? :P

#3282  av CelicaTurbo

hehehehe :) faktisk ikke tenkt på det problemet der jeg heller.. men, første klikk på bryteren (av -> ingenting -> parklys -> hovedlys) viste jeg at brukes til bytte av pærer samt tilfeller med frosne lykter og slikt :)

#3286  av jumbo

KUNNE er stikkordet, ja :)

Samma fanden - pærer skal jeg nok få byttet uansett. Er det forresten mye pes å bytte pærer i hovedlyktene på MkII?

#3287  av henningl

eh, kristian, fant ikke du ut at mr2'en hadde en sånn bryter for å holde lyktene oppe??

#3288  av jumbo

Vel, originalt er det jo slik at de blir oppe til lysbryteren vris forbi park/etc til HELT AV... Ergo blir de stående oppe, uten lys i lyktene... Sikker på at det ikke er denne saken du tenker på?

Uansett - jeg har klippet litt slik at de går ned så fort jeg slår av hovedlysene...

Dersom du tenkte på en helt egen knapp for å "låse" de oppe, vil jeg GJERNE høre om det, men jeg lurer på om du muligens blander litt...

#3290  av erling

Få dem til å stå oppe: Skru på lyset, nappe ut sikringen til motorene, skru av lyset igjen...Bilde

#3292  av jumbo

Ja, det var jo det jeg SA, jo! :mrgreen:

#3294  av henningl

stemmer det ja.. lysbryteren hadde vel en egen posisjon mellom av og parklys? for å holde lyktene oppe.. den funker vel ikke lenger for deg nei ;)

#3297  av CelicaTurbo

vel, som Henning sier: det er en egen posisjon på bryteren som holder lyktene oppe uten at det står lys på noen steder som helst. Altså at du kan la lyktene stå oppe hele natten om du så ønsker og det er fremdeles batteri når du skal starte på morgenen.

Det høres ikke ut som om dere forsod at det var det jeg mente? Jeg merket meg det trinnet fra starten men det litt tid før jeg forstod den egentlige meningen.

Vel, se for dere at alle lys står av. Vri så bryteren ett trinn. Det er dette trinnet jeg snakker om, ingen lys skal lyse hverken i front eller dash. Lyktene står fremdeles nede. Vri ett trinn til. Du har nå posisjonslys/parklys på. Vri enda ett trinn til og kjørelysene/nærlys går på. Vel, skru så av igjen til det aller første trinnet mellom 'av' og 'parklys'. Da skal lyktene stå oppe uten at noen lys lyser.. enkelt?

og med den ledningen kuttet så klart dette første trinnet som kun har til hensikt å holde oppe lyktene ikke vil fungere lenger :)

puh.. :)

edit2: det er enkelt å bytte pære. Vipp opp lykten og skru av svart plastskjerm rundt. Skru ut reflektor med skrue på hver side og bytt pære fra baksiden. :)

#3311  av MR2PÃ¥l

Beste måten er å skru opp lyktene med den skrua som er bak lykta. Opp med panseret og der rett bak lykta under en rund beskytelskappe er det en rød skrue, skru opp lykta i ønsket høyde og demonter.

Lykke til.(hvis du ikke har gjort det alt)

MR2PÃ¥l.

#3312  av CelicaTurbo

hm, stemmer at det er en skrue der da.. fin å bruke om du har kappet den ledningen slik at lykten går automatisk ned, men om du ikke har gjort det er det greit å la den skruen være for du bruker den også til å justere lykten slik at den står jevnt med panseret og det vil jo si at du må dille litt når du skrur ned igjen lykten (slik at lykten ikke ser mongo ut i forhold til panseret :) )

#3483  av chris

først: jeg er en rimelig råtten mekaniker

hvordan får man fiksa sånn at vippelyktene blir stående oppe KUN når bryteren står på hovedlys? Normalt (i alle fall i dagslys) kjører jeg med park+grøft, og med vippelyktene nede. Hvis jeg f.eks. blinker med langlysene til en møtende bilist, vil vippelyktene gå opp, blinke, og bli stående oppe. og de blir jo stående oppe til jeg skrur HELT av lysene, og på igjen. ganske upraktisk. Så.. en enkel måte å få fikset det så vippelyktene går ned igjen uten å måtte slå av alt som finnes av lys?

#3484  av chris

shit.. note to self.. les alle relevante innlegg før jeg spør om noe :lol: :lol: :lol: